• 1
  • 2
2020-12-27, 13:39
Medlem
Leipreachans avatar
Jag är en person som föredrar medium när det kommer till kött. Dock har jag aldrig förstått mig på matfascister som hånar och känner avsky mot personer som vill ha vällagat kött. Allt handlar väl om smak?
Citera
2020-12-27, 13:48
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Jag är en person som föredrar medium när det kommer till kött. Dock har jag aldrig förstått mig på matfascister som hånar och känner avsky mot personer som vill ha vällagat kött. Allt handlar väl om smak?
Eller så handlar det om att man föredrar köttet när det är som bäst.

Men ät din filé genomstekt om du vill.
Citera
2020-12-27, 13:51
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Eller så handlar det om att man föredrar köttet när det är som bäst.

Men ät din filé genomstekt om du vill.
Jag håller med TS.
När jag ett tag var vegetarian, kunde folk till viss del förstå mig, med viss medlidande över att jag missade gott kött.
Men när jag säger att jag vill ha köttet genomstekt, blir folk sura och tycker att man inte förstår sig på fint kött!
Citera
2020-12-27, 13:53
Medlem
Vem hånar eller känner avsky, bara för att en person föredrar välstekt?
Citera
2020-12-27, 14:14
Medlem
Briasccas avatar
I grunden är det ju ett gillande och preferens, och som sådant något man tränar sig till. Man kan förstås också ändra sig flera gånger under sin levnad. Ofta är det unga människor i 30-40 årsåldern som är parvenyer och har idéer om "hur det ska vara" för att de nyss har lärt sig det, läst om det i en kokbok eller sett ett videoblogginlägg från en auktoritet de böjer sig inför.

Ett kött har ju många olika slags smaker mellan rått och genomvärmt, som en råbiff som verkligen ska vara rå, till en oxfilé som kan kombinera råhet med genomstekthet i olika nivåer, till ett helt genomkokt kött som ett dill- eller pepparrotskött.

Det är ju inte annorlunda smakperspektiv än de man kan ha med fisk, från rå sashimi till fuktig torskrygg och sedan till varmrökt lax och fiskpaté som är helt "genomkokt".
Citera
2020-12-27, 14:20
Medlem
blobben!!!s avatar
Det är oftast samma typ av människor som gillar sin pasta så sönderkokt att den liknar en vetegröt. Ett obscent beteende.

Citat:
Jag föredrar medium. Skrev det tydligt. Äter ni kyckling och fläsk rare?
Självklart gör jag det. Att kyckling skall misshandlas för att den kan innehålla salmonella är befängt. Det är en försvinnande liten risk att få salmonella från svensk kyckling. Lika hysteriskt som att koka kranvattnet innan du dricker det.

Kyckling är godast medium rare.
Citera
2020-12-27, 16:21
Medlem
För att det knappt går att känna skillnad på billigt och dyrare (bättre/godare) nötkött som är välstekt.
Det är således slöseri och otacksamt att steka bra nötkött välstekt.

Beror givetvis på vilken styckdel det handlar om, men för de man äter som en stek
Citera
2020-12-27, 16:22
Medlem
Tja, egentligen är det ju rätt sjukt att folk ska ha så mycket åsikter om vad andra gillar, ogillar, äter etc. Jag vill ha min oxfilé blodig, alltså äter jag den så. Men om nästa människa vill ha sin genomstekt, varför i helvete inte? Det påverkar inte mig. Eller dig. Eller någon utom personen som faktiskt ska äta den.
Citera
2020-12-27, 16:36
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Tja, egentligen är det ju rätt sjukt att folk ska ha så mycket åsikter om vad andra gillar, ogillar, äter etc. Jag vill ha min oxfilé blodig, alltså äter jag den så. Men om nästa människa vill ha sin genomstekt, varför i helvete inte? Det påverkar inte mig. Eller dig. Eller någon utom personen som faktiskt ska äta den.
Men ingen som vill ha sitt kött genomstekt ifrågasätter dig!
Istället ska vi som vill ha genomstekt kött få höra från dig?
Citera
2020-12-27, 16:43
Medlem
F.Hansens avatar
Själv föredrar jag rare. Det är bara tanter som vill ha oätligt well done.
Citera
2020-12-27, 16:44
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bishti
För att det knappt går att känna skillnad på billigt och dyrare (bättre/godare) nötkött som är välstekt.
Det är således slöseri och otacksamt att steka bra nötkött välstekt.

Beror givetvis på vilken styckdel det handlar om, men för de man äter som en stek
Så är det. Lika tråkigt varje gång man ser folk välja köttbit med omsorg, för att sedan kremera den. Varför inte välja en annan styckdetalj då? Kremerad oxfilé eller kremerad ryggbiff smakar ganska lika, så varför betala 4-500 kr mer per kg för oxfilé?

Kolla när ni går på restaurang och äter oxfilé att den som beställer "well done" ofta får två bitar, medan andra med lägre stekgrad får en, men större bit. Varför? Den som beställer "well done" får de sämsta ändbitarna från filén.
Citera
2020-12-27, 16:48
Medlem
TuckerandDales avatar
Citat:

Ät köttet hur du vill.

Själv får jag äckelblickar av att blodet rinner ut på tallriken när jag äter oxfilé.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in