2020-12-29, 16:21
  #457
Medlem
NakedApples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Har du sett en människa bli skjuten och falla ner några meter framför dina fötter någon gång? Förutom tragedin att människan mister livet är det en bild som sitter fastnaglad i hjärnbarken resten av ditt liv. En scen som, varken du vill eller inte, kommer återupplevas gång på gång, som du inte kan styra över och det är ingen trevlig syn. Pistolskottet, ångesten i ögonen, ljudet av kroppen som dunsar till marken, den totala tystnaden därefter..

Vad jag kan se i din posthistorik är du en man som jagat i 30år dvs du är alltså minst 46år gammal och sitter och pratar om en dödsskjutning som om det var luftgevärsskytte på gröna lund, psykisk sjukdom på ett sätt som inte ens är acceptabelt i ett civiliserat samhälle hos 7åriga barn på en skolgård och om "negrer" med ord som får vilken batikhäxa som helst att framstå som vettig i jämförelse.

Det är ganska uppenbart vem av oss det är som behöver skärpa till sig och växa upp. Skrämmande dock att dårar som du får ha tillgång till en full vapenarsenal.

Jag frågar igen vad du har för källor? Vet du att han gick till anfall, att han var psykiskt sjuk och fick psykbryt eller är det som du skriver i posten ovan att han "kanske" led av psykisk sjukdom.

Jag i frågasätter inte att det var så, jag vill bara veta exakt var du fått uppgiften i från.
Polisen tvingas leva med bilden av den döda negern resten av sitt liv! Det är fan inte bra!

Psykreformen på 80-talet må ha gynnat dig och givit dig frigång. Men dessa jävla IQ-befriade negrer som gång på gång härjar och kaozar är ett jävla gissel Kånny!

Poliser skall inte behöva ta till vapen mot invånare som fått fristad här och sedan går till anfall med tillhygge.

Kånny, det säger mer om dig själv att du ifrågasätter om negern led av psykisk sjukdom! Om du anser hans beteende med fönstren är normalt så är jag inte förvånad.
Citera
2020-12-29, 16:33
  #458
Medlem
NakedApples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Du måste ju vara både blind och döv om du inte sett vad akademikerna ställt till med när det gäller samhällsklimatet och hur det rent praktiskt fungerar i Sverige.

Men håller vi oss till saken berör du en fråga som är intressant även här. Har samhället helt tagit på sig ansvaret för den här personen bör även ansvariga läkare, vård och boendens chefer och andra akademikers agerande granskas. Personen hade flyttats runt mycket, lever det aktuella boendet upp till hans behov? skulle han kanske haft slutenvård? Vilka mediciner har han fått? etc

Han tycks ha varit i samhällets omvårdnad och en representant från samhället avslutar hans liv. Någonstans i denna kedja tycks något gått riktigt snett.

En annan sak som man kan reflektera över är varför inte Polis på en så liten ort känner till redan på förhand eller snabbt kan se vad det rör sig om för boende.
Vad exakt är det för inlägg du hänvisar till där det är klarlagt att han gick till anfall och att polisen sköt varningsskott? Och på vilket sätt och med vilken beslutsamhet gick han till anfall? Jag skummade i genom tråden men vad jag kan se är händelseförloppet lite oklart.

Du gör två grova antaganden här som du inte vet ett skit om, varav ett dessutom är förtal. Jag hade varit beredd att ta ganska mycket stryk. Inte för att jag tror mig vara varken godare eller modigare än någon annan utan mest för att jag tror att jag nog skulle lida mer psykiskt av att bevittna en avrättning på nära håll än att få lite fysiska skador. Sen kan jag nog i ett större perspektiv tycka att det är värt att ta vissa risker för att rädda en annan människas liv. I synnerhet om man valt ett yrke där det från dag ett bör te sig ganska klart att risker finns och mod krävs.
Var han som det påstås "färgad", för att uttrycka sig korrekt?
Det skulle vara intressant att se statistik för polisskjutningar i förhållande till kön. När det gäller ursprung tror jag du har fel, jag känner mig ganska övertygad om att poliser med utländskt ursprung snarare i så fall går in i situationer med lite mer mod dvs väntar något längre med att dra pistolen.
Ja du Kånny, jag fetmarkerade några av dina meningar ovan. När man studerar dessa utvalda meningar så undrar man varför du deltar i den här diskussionen.

Om du skall ifrågasätta så får du komma med fakta! I annat fall så kan du sluta dansa såsserumba!

Att bajsa i tråden och kräva källor är IQ-befriat sätt att blanda sig i något man inte har en jävla aning om. Kom igen själv när du har källor som motbevisar de uppgifter som givits din ruttna fettkula!
Citera
2020-12-29, 17:13
  #459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stortan
I tråden. Först hette han Jesper, sen vart han Somalier och än så länge Eritrean. Eller som vissa vill, ifrån Östafrika. Och nej, ingen tror att han tuggat hund trots att han bodde på hem.
Han drack öl, för det gör de flesta i Eritrea. ( jag är skeptisk)
Ja det va en invandrare som blev skjuten. I eftermiddags kunde man lyssna till ett reportage på P4 Jönköping. Där vänner till den omkomne interjuvades med hjälp av tolk.
Citera
2020-12-29, 17:17
  #460
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Har du sett en människa bli skjuten och falla ner några meter framför dina fötter någon gång? Förutom tragedin att människan mister livet är det en bild som sitter fastnaglad i hjärnbarken resten av ditt liv. En scen som, varken du vill eller inte, kommer återupplevas gång på gång, som du inte kan styra över och det är ingen trevlig syn. Pistolskottet, ångesten i ögonen, ljudet av kroppen som dunsar till marken, den totala tystnaden därefter..

Vad jag kan se i din posthistorik är du en man som jagat i 30år dvs du är alltså minst 46år gammal och sitter och pratar om en dödsskjutning som om det var luftgevärsskytte på gröna lund, psykisk sjukdom på ett sätt som inte ens är acceptabelt i ett civiliserat samhälle hos 7åriga barn på en skolgård och om "negrer" med ord som får vilken batikhäxa som helst att framstå som vettig i jämförelse.

Det är ganska uppenbart vem av oss det är som behöver skärpa till sig och växa upp. Skrämmande dock att dårar som du får ha tillgång till en full vapenarsenal.








Jag frågar igen vad du har för källor? Vet du att han gick till anfall, att han var psykiskt sjuk och fick psykbryt eller är det som du skriver i posten ovan att han "kanske" led av psykisk sjukdom.

Jag i frågasätter inte att det var så, jag vill bara veta exakt var du fått uppgiften i från.

Vad tror du själv är anledningen till att polisen sköt?
Citera
2020-12-29, 17:45
  #461
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vad tror du själv är anledningen till att polisen sköt?
Gissningsvis tror han att det på något vis beror på akademiker...
Citera
2020-12-29, 18:16
  #462
Medlem
meas19s avatar
Eritrian! Länk till intervju:https://sverigesradio.se/artikel/7636675
Citera
2020-12-29, 18:40
  #463
Medlem
Dessa händelser är såpass ovanliga att man knappast kan gå på statistik. Har personen gått till attack direkt så har det ju inte funnits någon tid till att bedöma läget, lugna ner personen osv.
Citat:
Ursprungligen postat av staniola
Det gick oerhört snabbt mellan att polisen meddelade sin ankomst tills skotten gick av. Några sekunder, enligt skvallret i byn. För det mesta brukar erfarna polismän hantera situationer som denna. Inte för att jag vet, men jag ser en blond hästsvans för min inre syn.
Citera
2020-12-29, 18:50
  #464
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vad tror du själv är anledningen till att polisen sköt?

Med största sannolikhet har den avlidne varit utåtagerande. Det är förmodligen inte mycket att diskutera.

Det jag frågar mig är hur farlig situationen egentligen var och om polisens agerande var befogat. Det är ju inte bra om polisen skjuter folk för fort och omotiverat. Det håller du säkert med om.

Min diskussion med tuffingen ovan var en utbruten frågeställning där han hävdar att jag vill att polisen skjuter folk för att skydda mig om jag själv är på plats men där jag försökte förklara att jag hellre utsätts för ett visst våld än tvingas bevittna en dödsskjutning.

Jag tycker även det är bra om man rekryterar poliser som i en gränssituation hellre är beredda att ta en liten risk än kastar sig över puffran.

Observera att jag skrev "gränssituation" och "liten" risk.

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Gissningsvis tror han att det på något vis beror på akademiker...

Det ska absolut inte uteslutas. Varför skulle man det.

Det är för att undvika sådana här situationer vi ger vissa personer långa utbildningar, höga löner och långt gående befogenheter.

Om den avlidne var under tvångsåtgärder har samhället tagit i från honom och anhöriga möjligheten att själv styra och ansvara för sitt liv då är det så klart rimligt att granska hur man skött detta. I synnerhet när det var en annan representant från samhället som avslutade hans liv.

Om jag jobbar på Scania och sätter ihop lastbilar fel som folk kör ihjäl sig i följer man upp och ifrågasätter det.

Naturligtvis bör man granska läkare, chefer inom socialtjänsten, ansvariga för boenden etc om dom har ansvaret för en människa och ger denne fel diagnos, fel medicin, fel vård, fel boende osv.

Låter det inte logiskt? Eller anser du att man aldrig ska följa upp dessa människors arbete och i så fall varför?
Citera
2020-12-29, 18:54
  #465
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag tycker även det är bra om man rekryterar poliser som i en gränssituation hellre är beredda att ta en liten risk än kastar sig över puffran.

Observera att jag skrev "gränssituation" och "liten" risk.
Om det stod i rekryteringannonsen att man ska vara beredd att ta onödiga risker i arbetet så hade vi inte haft någon polis med tanke på löneutveckling och arbetsmiljö.
Citera
2020-12-29, 19:07
  #466
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhage
Om det stod i rekryteringannonsen att man ska vara beredd att ta onödiga risker i arbetet så hade vi inte haft någon polis med tanke på löneutveckling och arbetsmiljö.

Nej, knappast heller om lönen skulle dubbleras.
Det här med att ta risker beror helt på vad man har för typ av arbete.
Jag arbetar med dementa och kan i vissa situationer räkna med en risk att få t.ex en smäll.
Men det går ju inte att jämföra med polisens arbete och det finns väl en anledning till att de har pistol.
Det är tragiskt för alla när polis tvingas skjuta men att utgå ifrån att det inte var tvunget blir lite missvisande.
Polisen gör gripanden varje dag utan att någon kommer till skada.
__________________
Senast redigerad av MeggieCleary 2020-12-29 kl. 19:11.
Citera
2020-12-29, 19:11
  #467
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mhage
Om det stod i rekryteringannonsen att man ska vara beredd att ta onödiga risker i arbetet så hade vi inte haft någon polis med tanke på löneutveckling och arbetsmiljö.

Resonerar man så är man ändå fel ute och bör se över vilket urval man vänder sig till i rekryteringen.

Poliser ska inte lockas in i arbetet genom att yrket framställs attraktivt i jämförelse med andra ut i från lön, bekvämlighet, arbetsmiljö etc för det kommer det aldrig någonsin bli. Då får man in fel folk med fel förväntningar vilket bara leder till missnöje och besvikelser.

Jag vet att det blir lite tjatigt men då är det bättre att hoppa över bortskämda akademiker-ungar från medelklassen och i stället sikta på folk som drivs av ett kall, är riktigt motiverade, som ser upp till och är stolta över sitt jobb och därmed är beredda att offra lite.

Det är därför arbetarklassungar och många invandrare blir bättre poliser. Bonusen är att dom har med sig mer streetsmartness och vana av att läsa av sådana här situationer.

Men som vanligt underskattar vi sunt förnuft och färdigheter som inte går att läsa sig till i skolan och överskattar betydelsen av utbildning och att man kommer från en bättre samhällsklass. Och då blir resultatet att en kille med downs blir pepprad i ryggen med 25 skott.
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-12-29 kl. 19:15.
Citera
2020-12-29, 19:12
  #468
Medlem
stortans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Ja det va en invandrare som blev skjuten. I eftermiddags kunde man lyssna till ett reportage på P4 Jönköping. Där vänner till den omkomne interjuvades med hjälp av tolk.

Det är bra radio det. Radiointervju med tolk. Ungefär som text tv för blinda.
Gissade dock fel på reporter vilket gladde mig när det handlar om p4Jönköping.
Synd att inte Håkan Eng fick åka ut o skoja bort det. Med Hasse P flamsande på länk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in