2021-01-05, 18:25
  #577
Medlem
snabbmats avatar
Vet inte om detta redan nämnts i tråden, men tydligen höll BLM-inspirerade afrikaner en ”spontan” (ej tillståndsgiven) maktuppvisning i Eksjö den 30 dec 2020.

Skrämmande utveckling om svenska polisen likt den amerikanska kommer behöva väga in risken för raskravaller i samband med enskilda ingripanden mot svarta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/demonstration-utanfor-polisstationen-i-eksjo-efter-dodskjutningen

Det är bara en tidsfråga innan filmerna över demonstrationståget plockas ned från svt.se. En kulturgärning vore därför att spara ned dessa tidsdokument.
Citera
2021-01-06, 02:49
  #578
Medlem
Gadolskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snabbmat
Vet inte om detta redan nämnts i tråden, men tydligen höll BLM-inspirerade afrikaner en ”spontan” (ej tillståndsgiven) maktuppvisning i Eksjö den 30 dec 2020.

Skrämmande utveckling om svenska polisen likt den amerikanska kommer behöva väga in risken för raskravaller i samband med enskilda ingripanden mot svarta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/demonstration-utanfor-polisstationen-i-eksjo-efter-dodskjutningen

Det är bara en tidsfråga innan filmerna över demonstrationståget plockas ned från svt.se. En kulturgärning vore därför att spara ned dessa tidsdokument.

En film går ju att redigera så man får den effekt man önskar.
Citera
2021-01-06, 02:55
  #579
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D123
Snacket går nu på FB om att han bara bröt sig in för att inte riskera att frysa ihjäl i "det mycket kalla vädret" ... hela södra Sverige hade väl plusgrader förra veckan?

Negerns kropp är skapad för att dumpa värme så fort som möjligt. De fryser även i sommarvärme.
Citera
2021-01-06, 06:34
  #580
Medlem
snabbmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gadolski
En film går ju att redigera så man får den effekt man önskar.

Vad syftar du på?
Citera
2021-01-09, 01:41
  #581
Medlem
Enligt vad jag hörde idag, sköt polisen ett varningsskott. När detta inte hjälpte, sköts mannen i benet. Han närmar sig polisen och stannar inte på deras beordran om detta. Handgemäng uppstår och mannen ska ha fått tag på polisens batong och hur detta slutar, vet vi ju.
Citera
2021-03-04, 19:39
  #582
Medlem
Lite sent svar, men batonghändelsen handlar om en incident dagen innan. Berättade jag inte att jag har säkra källor från närvarande personer? En person i psykos saknar självinsikt och kan inte fatta beslut som en psykiskt frisk person. Nej, om en polis blir skjuten som i Malexandermorden, då är det polisen som är offret och Jackie kan stanna där han är för resten av livet. Jag bryr mig inte. Idag i Vetlanda, hade vi däremot en utbildad polis, istället för en som inte kan sikta på benen, vilket var fallet i Eksjö. En ung människa som inte skadat någon annan skjuts i magen. Nej, det har jag svårt att som empat och medmänniska acceptera.
Citera
2021-03-08, 13:28
  #583
Medlem
spoilers avatar
"Förundersökningen mot den polis som misstänktes för grovt tjänstefel efter att ha skjutit ihjäl en man som skulle gripas i Eksjö den 23 december läggs ner, det har åklagare Marianne Nordström vid särskilda åklagarkammaren beslutat."

https://sverigesradio.se/artikel/dodsskjutningen-i-eksjo-forundersokningen-laggs-ner
Citera
2021-03-08, 16:16
  #584
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staniola
Lite sent svar, men batonghändelsen handlar om en incident dagen innan. Berättade jag inte att jag har säkra källor från närvarande personer? En person i psykos saknar självinsikt och kan inte fatta beslut som en psykiskt frisk person. Nej, om en polis blir skjuten som i Malexandermorden, då är det polisen som är offret och Jackie kan stanna där han är för resten av livet. Jag bryr mig inte. Idag i Vetlanda, hade vi däremot en utbildad polis, istället för en som inte kan sikta på benen, vilket var fallet i Eksjö. En ung människa som inte skadat någon annan skjuts i magen. Nej, det har jag svårt att som empat och medmänniska acceptera.

Detta var också en "batonhändelse". Sluta skriv en massa skit du inte har en aning om.

"Den skjutne mannen, som var i 25-årsåldern, avled av sina skador.

Han skulle gripas som misstänkt för att ha slagit sönder fönsterrutor på ett bostadshus, när den våldsamma situationen uppstod. Polisen som sköt uppger att mannen tagit hans batong och använde den som tillhygge. Polismannen var rädd att bli ihjälslagen.

En åklagare som utrett händelsen bedömer att polismannen agerade i nödvärn. Det dödande skottet avlossades på cirka en och en halv meters håll."
Citera
2021-03-09, 08:32
  #585
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn4024
Detta var också en "batonhändelse". Sluta skriv en massa skit du inte har en aning om.

"Den skjutne mannen, som var i 25-årsåldern, avled av sina skador.

Han skulle gripas som misstänkt för att ha slagit sönder fönsterrutor på ett bostadshus, när den våldsamma situationen uppstod. Polisen som sköt uppger att mannen tagit hans batong och använde den som tillhygge. Polismannen var rädd att bli ihjälslagen.

En åklagare som utrett händelsen bedömer att polismannen agerade i nödvärn. Det dödande skottet avlossades på cirka en och en halv meters håll."

Återigen frias en skyldig polis. Det här ser ut att vara en typisk efterhandskonstruktion där en orsak till ett övervåld konstrueras fram. Om polismannen i ett tidigt skede inte inser vilket våld han ska använda ska han inte låta en eventuell angripare komma så pass nära att hen kan få tag på och gripa hens batong ur bältet. Den batongen bör ju polismannen haft övertag med redan från början och inte i efterhand behöva dra vapen och skjuta sig fri. Nej det här är en efterhands konstruerat osanning helt klart. Om polisen agerat rätt hade de avvaktat, dedömt läget annorlunda, backat bak, tänkt efter begärt förstärkning. Kanske hade deras båda ficklampor riktade på offrets ögon gjort stor skillnad och han kunde ha tagits om hand på ett säkert sätt med. Om enbart en polisman var på plats är
ju allt i annat läge. Typiskt fel ingrepp med dödlig utgång. En polisman hålls alltid om ryggen bland åklagarmyndigheten och i polisväsendet. Det där får vi tydligen leva med.
Citera
2021-03-11, 13:13
  #586
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magicstrip
Återigen frias en skyldig polis. Det här ser ut att vara en typisk efterhandskonstruktion där en orsak till ett övervåld konstrueras fram. Om polismannen i ett tidigt skede inte inser vilket våld han ska använda ska han inte låta en eventuell angripare komma så pass nära att hen kan få tag på och gripa hens batong ur bältet. Den batongen bör ju polismannen haft övertag med redan från början och inte i efterhand behöva dra vapen och skjuta sig fri. Nej det här är en efterhands konstruerat osanning helt klart. Om polisen agerat rätt hade de avvaktat, dedömt läget annorlunda, backat bak, tänkt efter begärt förstärkning. Kanske hade deras båda ficklampor riktade på offrets ögon gjort stor skillnad och han kunde ha tagits om hand på ett säkert sätt med. Om enbart en polisman var på plats är
ju allt i annat läge. Typiskt fel ingrepp med dödlig utgång. En polisman hålls alltid om ryggen bland åklagarmyndigheten och i polisväsendet. Det där får vi tydligen leva med.

Många som har synpunkter på Polisen så fort någon använt sitt tjänstevapen, utan vapen skulle vi snart vara utan poliser. Några skulle dödas och resten skulle inte våga arbeta som polis utan vapen.

Jag skulle tro att antalet felaktiga användningar av tjänstevapnet är försvinnande få med tanke på antalet insatser som görs varje dag, och att en polis som dödat eller skadat någon i tjänsten alltid mår dåligt av det efteråt.

Värre är det med alla kriminella som skjuter med avsikt att döda eller skada, och alltmer ofta träffar helt oskyldiga som bara råkat vara vid fel plats på fel tid.
Citera
2021-03-16, 02:02
  #587
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Många som har synpunkter på Polisen så fort någon använt sitt tjänstevapen, utan vapen skulle vi snart vara utan poliser. Några skulle dödas och resten skulle inte våga arbeta som polis utan vapen.

Jag skulle tro att antalet felaktiga användningar av tjänstevapnet är försvinnande få med tanke på antalet insatser som görs varje dag, och att en polis som dödat eller skadat någon i tjänsten alltid mår dåligt av det efteråt.

Värre är det med alla kriminella som skjuter med avsikt att döda eller skada, och alltmer ofta träffar helt oskyldiga som bara råkat vara vid fel plats på fel tid.

Polisen ska i vart fall inte ta till mer våld än vad situationen kräver.
Citera
2021-03-16, 06:47
  #588
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magicstrip
Polisen ska i vart fall inte ta till mer våld än vad situationen kräver.

Nej naturligtvis inte, och den som angriper polisen ska inte anbända våld överhuvudtaget så riskerar den inte att skadas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in