2020-12-28, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Hur vet du det, helt säker?
Ursäkta jag frågar, många skriver bara fantasier...
Det är ett stödboende. Det var ingen personal som larmade, det var en granne som ringde 112. Mannen hade inget vapen enligt skvallret i byn. Om inte ett cykelställ räknas. Almgården är samtidigt ett äldreboende. Även öppenvården ligger där. Jag vet inte om personal till stödboendet har någon jour. På äldreboendet finns nattpersonal, men de har nog ingen utsikt över den delen där mannen sköts.
Citera
2020-12-28, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det förekommer att sjuka attackerar andra, så det kan finnas anledning som polis eller vårdare att se till att hindra den sjuke med våld. Har varit med om det vid ett flertal tillfällen.

Vid tillfällen då endast jag har blivit attackerad brukar det räcka med att bara gå åt sidan.
Jag också. Om inte personal kan hantera psykbrytet har polisen kunnat larmas, men de brukar inte skjuta de sjuka.
Citera
2020-12-28, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag vill påminna om att det var ditt lösryckta påstående om att en artikel var ämnad att polarisera och att det är i sin ordning att polis skjuter folk pga att dom inte alltid har hela bilden jag kommenterade, enligt nedan.

Du menar en artikel som tar med massvis med information om att en person bara ville värma sig lite i sin lägenhet? En artikel som tar med att polisen lika gärna kunde skjutit en slumpad Svensson istället? Antingen är journalisten så urusel att hen tar med åsikter med polariserande karaktär eller så är hen så urusel att hen inte fattar det. Artikeln målar upp en bild av en person som var desperat och bara ville hem och sedan kom polisen och sköt honom, helt utan anledning. Givetvis är det långt mer komplext än detta.

Det finns ingenting som talar för något i dagsläget eftersom de befinner sig i utredningsstadiets början. Det vore väldigt olämpligt om vi redan visste allt eftersom det råder utredningssekretess. Om det stämmer att personen led av psykisk ohälsa, gjorde inbrott i sin egna lägenhet p.g.a. glömda nycklar så ser jag dessvärre ingenting som talar för att polisen helt sonika ville avrätta en medborgare. Det fanns nog mer än skäl för detta, dessa skäl kommer vi säkerligen få ta del av också.

Citat:
Jag har inte satt mig in i alla detaljer i den aktuella fallet, dessutom tycks mycket vara oklart.

Som sig bör.

Citat:
Så länge du klättrat upp och satt dig på nocken till stallet men inte har mer än det här att komma med känner jag mig ganska säker i sadeln.

Du verkar helt tappad. Det kan inte finnas många på detta forum som inte sett vilket klappmongo du är och det enda du har att komma med är akademikerförakt. Du är synnerligen tragisk som hatar akademiker så pass mycket som du gör. Gång på gång missuppfattar du enkla meningar och du är ett geni på att bara anta saker utan något som talar för det antagandet.
Citera
2020-12-28, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Det är väl mest en tragisk följd av situationer som kan uppstå när svårt psykiskt sjuka är inblandade. Det händer ju någon gång då och då att situationen går över styr med psykiskt sjuka så att polisen tvingas till verkanseld då situationen blir farlig. Det är den sjuke som attackerar först, annars hade det inte hänt.
Det gick oerhört snabbt mellan att polisen meddelade sin ankomst tills skotten gick av. Några sekunder, enligt skvallret i byn. För det mesta brukar erfarna polismän hantera situationer som denna. Inte för att jag vet, men jag ser en blond hästsvans för min inre syn.
Citera
2020-12-28, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NakedApple

Om nu din gärningsman är från östafrika, varför går du "bananas"??

Vi kan diskutera mannens fruktansvärda uppförande som inte får förekomma på Sveriges gator! Vi kan också tala om den ingående IQ'n (70?) hos negern och kanske lägga till psykisk sjukdom och då kan kanske t o m du räkna ut hur resultatet ser ut?

Märkligt att du inte kom med en relevant frågeställning ,men redan har en åsikt om etnicitet,brott och straff,mental sjukdom,och IQ?
Har du kunnnat utröna allt detta från en 5 meningar lång trådsdiskussion jag har haft eller går du mest på känsla?

Sist men inte minst. Vad fan snackar du om? Vad har något av det du skriver, för betydelse för min egen del?

OnT:
Förväntar du dig ett seriöst svar tillbaka?
För du tillskriver mig åsikter jag aldrig någonsin företräder.
Citera
2020-12-28, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stortan
http://data.riksdagen.se/dokument/GS02U227

Eritrea och Khat är vanligt sammankopplat.
20 år är mina döttrar.

Ursäkta mig men ingenstans i denna riksdagsmotion från 2004 står ordet Khat/Kat ?

Det verkar vara en motion av vänsterpartiet om fattigdomsbekämpning på Afrikas horn.

Vad är det jag har missat?

Varför diskuterar vi fortfarande Khat?
Jag vill verkligen inte det.

god jul
Citera
2020-12-28, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Skummade bara igenom först sidan. Men jag antar att GM var en vit nordeurope. Annars hade inte polisen vågat skjuta, tänk vilket jävla liv det blivit om dom haft ihjäl en arab eller neger. Strukturell rasism och hela helvetet.
Du hade fel.
Citera
2020-12-28, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillevicken
Enligt en kompis som va kompis med den avlidne mannen så bodde han på hemmet.
Han hade varit psykiskt sjuk en längre tid, blivit slussad mellan olika hem i några år.
Nu bodde han på Marieberg, skulle ta sig in men gjorde något som gjorde att personalen larmade polisen.
Polisen fick larmet kl 03:00. 9 minuter senare var mannen skjuten med tre skott i bröstet av en kvinnlig polis.
Vad jag har hört så har mannen aldrig varit aggressiv mot någon innan.
Vad som händer på platsen vet nog bara polisen som garanterat håller varandra bakom ryggen.
Oavsett vad som helst ser jag detta som ett brutalt mord. Om det är den kvinnliga polisen eller polisväsendet isig (som inte kan utbilda sin personal) som är ansvariga låter jag vara osagt.

Ska våra poliser bli anställda efter hudfärg och kön kommer vi få se denna typ av händelser mer i framtiden. Jag anser att Sverige måste inse själva att detta inte fungerar längre!

Ja, herregud, om det är sant som din kompis säger. Händelsen i Eksjö visar på allt som är sjukt i vårt moderna samhälle.

Beväpnade "polis"kvinnor som nattetid konfronterar psykotiska afrikaner.

Ja ger mig fan på om någon siare för 100 år sedan beskrev denna framtidsvision skulle vederbörande blivit placerad på sinnesslöanstalt.

Jag flippar ur snart när jag jag ideligen får bekräftat vilket sjukt pissland Sverige (och egentligen hela västvärlden i ärlighetens namn) har blivit på bara några generationer.
Citera
2020-12-28, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Låt mig gissa

En lättskrämd liten hästtös till polis tog till vapnet lite för fort?
Som man tidigare ha sagt senaste åren ha ett stort antal yngre poliser anställts på Smålänska Höglandet. Vet att Smålands Dagblad tidigare hade ut en sådan artikel.

Vi få se vad utredningen visar.
Citera
2020-12-28, 21:26
Medlem
stortans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dic-tator
Ursäkta mig men ingenstans i denna riksdagsmotion från 2004 står ordet Khat/Kat ?

Det verkar vara en motion av vänsterpartiet om fattigdomsbekämpning på Afrikas horn.

Vad är det jag har missat?

Varför diskuterar vi fortfarande Khat?
Jag vill verkligen inte det.

god jul

Om du läser din posthistorik så förstår du. Om inte sök hjälp.
Om du inte vet vad DU diskuterar så var tyst,snälla.
Julen tog slut i Lördags för mig.
Så gott nytt..
Citera
2020-12-28, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
din extremt bristande slutledningsförmåga.

Citat:
Din slutledningsförmåga är extremt haltande, kanske är det för att du är så jävla outbildad. Ett år eller tre på högskola skulle göra dig gott.

Citat:
Det finns ingenting som talar för något i dagsläget eftersom de befinner sig i utredningsstadiets början.

Citat:
Har personen gjort utfall mot polisen så att det inte längre finns något val? Troligtvis. Allt talar faktiskt för det, du har ett pussel som är ganska enkelt att pussla ihop. Kanske inte för dig då.

Vi får tacka för ett praktexempel på en välutbildad persons slutledningsförmåga.

Citat:
Du verkar helt tappad. Det kan inte finnas många på detta forum som inte sett vilket klappmongo du är och det enda du har att komma med är akademikerförakt.

Du måste ju vara både blind och döv om du inte sett vad akademikerna ställt till med när det gäller samhällsklimatet och hur det rent praktiskt fungerar i Sverige.

Men håller vi oss till saken berör du en fråga som är intressant även här. Har samhället helt tagit på sig ansvaret för den här personen bör även ansvariga läkare, vård och boendens chefer och andra akademikers agerande granskas. Personen hade flyttats runt mycket, lever det aktuella boendet upp till hans behov? skulle han kanske haft slutenvård? Vilka mediciner har han fått? etc

Han tycks ha varit i samhällets omvårdnad och en representant från samhället avslutar hans liv. Någonstans i denna kedja tycks något gått riktigt snett.

En annan sak som man kan reflektera över är varför inte Polis på en så liten ort känner till redan på förhand eller snabbt kan se vad det rör sig om för boende.

Citat:
Om du läst tråden hade du sett att psykfallet gick till anfall emot poliserna. Det sköt varningsskott, efter det sköts verkanseld.

Vad exakt är det för inlägg du hänvisar till där det är klarlagt att han gick till anfall och att polisen sköt varningsskott? Och på vilket sätt och med vilken beslutsamhet gick han till anfall? Jag skummade i genom tråden men vad jag kan se är händelseförloppet lite oklart.

Citat:
Om poliserna hade stått emellan dig och ett galet psykfall (vilket du oxo är) så hade inte varit så klar i dina synpunkter utan varit mer tacksam att någon står emellan dig själv och våldet från anfallande psykosnegrer.

Du gör två grova antaganden här som du inte vet ett skit om, varav ett dessutom är förtal. Jag hade varit beredd att ta ganska mycket stryk. Inte för att jag tror mig vara varken godare eller modigare än någon annan utan mest för att jag tror att jag nog skulle lida mer psykiskt av att bevittna en avrättning på nära håll än att få lite fysiska skador. Sen kan jag nog i ett större perspektiv tycka att det är värt att ta vissa risker för att rädda en annan människas liv. I synnerhet om man valt ett yrke där det från dag ett bör te sig ganska klart att risker finns och mod krävs.

Citat:
Enligt en kompis som va kompis med den avlidne mannen så bodde han på hemmet.
Han hade varit psykiskt sjuk en längre tid, blivit slussad mellan olika hem i några år.
Nu bodde han på Marieberg, skulle ta sig in men gjorde något som gjorde att personalen larmade polisen.
Polisen fick larmet kl 03:00. 9 minuter senare var mannen skjuten med tre skott i bröstet av en kvinnlig polis.
Vad jag har hört så har mannen aldrig varit aggressiv mot någon innan.
Vad som händer på platsen vet nog bara polisen som garanterat håller varandra bakom ryggen.
Oavsett vad som helst ser jag detta som ett brutalt mord. Om det är den kvinnliga polisen eller polisväsendet isig (som inte kan utbilda sin personal) som är ansvariga låter jag vara osagt.

Var han som det påstås "färgad", för att uttrycka sig korrekt?

Citat:
Ska våra poliser bli anställda efter hudfärg och kön kommer vi få se denna typ av händelser mer i framtiden. Jag anser att Sverige måste inse själva att detta inte fungerar längre!

Det skulle vara intressant att se statistik för polisskjutningar i förhållande till kön. När det gäller ursprung tror jag du har fel, jag känner mig ganska övertygad om att poliser med utländskt ursprung snarare i så fall går in i situationer med lite mer mod dvs väntar något längre med att dra pistolen.
Citera
2020-12-28, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Ja, herregud, om det är sant som din kompis säger. Händelsen i Eksjö visar på allt som är sjukt i vårt moderna samhälle.

Beväpnade "polis"kvinnor som nattetid konfronterar psykotiska afrikaner.

Ja ger mig fan på om någon siare för 100 år sedan beskrev denna framtidsvision skulle vederbörande blivit placerad på sinnesslöanstalt.

Jag flippar ur snart när jag jag ideligen får bekräftat vilket sjukt pissland Sverige (och egentligen hela västvärlden i ärlighetens namn) har blivit på bara några generationer.

Vart framkommer det att kulfångaren är av afrikans börd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in