Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-12-21, 07:47
  #1
Medlem
Hejsan tänkte bara be om råd och synpunkter på vad jag ska välja när det är dags.
Kan inte bestämma mig och jag blir mörkrädd av att googla alla nackdelar.
Kan ni kanske dela med er av era erfarenheter? Har ni eller er sambo/fru/flickvän gjort kejsarsnitt? Hur gick det? Tankar kring födseln?
Lyssnade läkarna på er?

Jag är väldigt liten och nätt i kroppen. Har inte heller så breda höfter, så det är därför jag inte är så säker på om en vanlig födsel är för mig.
Jag är cirkus 160cm och väger väldigt lite. Är ganska ung också.

Är så rädd att jag ska spricka och behöva sys eller något annat otäckt!

Tack på förhud!
Citera
2020-12-21, 07:57
  #2
Medlem
Hamsterbolls avatar
Jag har gått igenom både planerat snitt, akut snitt och vaginal födsel.

Är du 160 cm och förstföderska ökar risken för komplikationer och förlossningsskadan med många många procent. Du är för liten för att det ska vara komplikationsfritt. Speciellt i dessa tider när du kanske inte får ha din man med.

Om du får planerat snitt skulle jag rekommendera det. Men leta upp forskningsrapporter som stöttar din önskan. Längd, vikt, ålder, utbildning, ras är några av alla grejer som spelar roll.
Citera
2020-12-21, 07:57
  #3
Medlem
Silltunnas avatar
Vaginalt sägs ju vara den nyttigaste upplevelsen för alla parter, och de flesta klarar det utmärkt. Du får väl öva på att töja ut dig själv innan, med stora dildos etc.
Citera
2020-12-21, 08:00
  #4
Medlem
Tremendouslys avatar
Förlös som du är skapad att göra. Belasta inte vården mer än nödvändigt. Att se kejsarsnitt som ett alternativ för att du är nojig är bara sjukt. Är du ens mogen att ha barn med ditt lalliga omdöme?
Citera
2020-12-21, 08:02
  #5
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Vaginalt sägs ju vara den nyttigaste upplevelsen för alla parter, och de flesta klarar det utmärkt. Du får väl öva på att töja ut dig själv innan, med stora dildos etc.
Vafan det är inte så det funkar.

De med riktigt smala i min bekantskap är de som haft problem med vaginal födsel , det är bara anektodiskt, men ändå.
Citera
2020-12-21, 08:21
  #6
Medlem
Hanna.Viktorias avatar
Sen när får man välja själv hur man vill föda? Planerat KS ska väl beviljas av mödravård? Att du är 160 och nätt tror jag inte att bm räknar som riskförlossning.
Smärtmässigt är såklart KS att föredra på de flesta sätt. En del får problem med smärta efter op och andra klarar det bättre.
Citera
2020-12-21, 08:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendously
Förlös som du är skapad att göra. Belasta inte vården mer än nödvändigt. Att se kejsarsnitt som ett alternativ för att du är nojig är bara sjukt. Är du ens mogen att ha barn med ditt lalliga omdöme?

Glömde nämna att min mamma och även min moster hade väldigt jobbiga förlossningar. De är också nätta och de sprack tyvärr. Så jag är väldigt orolig, vill inte råka ut för samma sak.
Citera
2020-12-21, 08:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna.Viktoria
Sen när får man välja själv hur man vill föda? Planerat KS ska väl beviljas av mödravård? Att du är 160 och nätt tror jag inte att bm räknar som riskförlossning.
Smärtmässigt är såklart KS att föredra på de flesta sätt. En del får problem med smärta efter op och andra klarar det bättre.

Varför är KS att föredra smärtmässigt?
Citera
2020-12-21, 08:42
  #9
Medlem
Hanna.Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScreamingMustard
Varför är KS att föredra smärtmässigt?

För man slipper trycka ut en bebis ur vaginan och man kan få enorma smärtor efteråt om man tex spricker.
Citera
2020-12-21, 08:46
  #10
Medlem
Vill du verkligen inte föda ut barnet genom fittan så kan du betala för kejsarsnitt så att barnet kommer till världen kejsarligt.
Citera
2020-12-21, 09:20
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScreamingMustard
Hejsan tänkte bara be om råd och synpunkter på vad jag ska välja när det är dags.
Kan inte bestämma mig och jag blir mörkrädd av att googla alla nackdelar.
Kan ni kanske dela med er av era erfarenheter? Har ni eller er sambo/fru/flickvän gjort kejsarsnitt? Hur gick det? Tankar kring födseln?
Lyssnade läkarna på er?

Jag är väldigt liten och nätt i kroppen. Har inte heller så breda höfter, så det är därför jag inte är så säker på om en vanlig födsel är för mig.
Jag är cirkus 160cm och väger väldigt lite. Är ganska ung också.

Är så rädd att jag ska spricka och behöva sys eller något annat otäckt!

Tack på förhud!


Du driver med oss, hoppas jag? Kejsarsnitt är inget val DU gör. Kejsarsnitt ska användas i absoluta nödläge och inget bekvämlighetsalternativ som du kan välja.. Om du är orolig har jag hört att de kan mäta höfterna för att se om hölet är stort nog för att få ut din avkomma.
Citera
2020-12-21, 09:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jag har gått igenom både planerat snitt, akut snitt och vaginal födsel.

Är du 160 cm och förstföderska ökar risken för komplikationer och förlossningsskadan med många många procent. Du är för liten för att det ska vara komplikationsfritt. Speciellt i dessa tider när du kanske inte får ha din man med.

Om du får planerat snitt skulle jag rekommendera det. Men leta upp forskningsrapporter som stöttar din önskan. Längd, vikt, ålder, utbildning, ras är några av alla grejer som spelar roll.

Längden har ingenting med hur lätt du har att föda.

Sedan är kejsarsnitt inte att rekommendera. Det är bättre med vaginal födsel för ungen.
Om allt löper naturligt det vill säga.,
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback