Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-21, 09:28
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScreamingMustard
Hejsan tänkte bara be om råd och synpunkter på vad jag ska välja när det är dags.
Kan inte bestämma mig och jag blir mörkrädd av att googla alla nackdelar.
Kan ni kanske dela med er av era erfarenheter? Har ni eller er sambo/fru/flickvän gjort kejsarsnitt? Hur gick det? Tankar kring födseln?
Lyssnade läkarna på er?

Jag är väldigt liten och nätt i kroppen. Har inte heller så breda höfter, så det är därför jag inte är så säker på om en vanlig födsel är för mig.
Jag är cirkus 160cm och väger väldigt lite. Är ganska ung också.

Är så rädd att jag ska spricka och behöva sys eller något annat otäckt!

Tack på förhud!

Risken att spricka hänger ihop med hur sjukhuset arbetar.
Det finns statistik från de olika sjukhusen om hur många som spricker.
Välj ett sjukhus där man inte är så förbannat stressad.
Sjukhuset i Solna har jag för mig är väldigt dålig när det kommer till förlossningar och mödrar som spricker.

Dina höfter kommer för övrigt att flytta på sig under graviditetens gång.
Dock är trånghet ärftligt och man har sett i Storbritannien att antalet som behöver kejsarsnitt har ökat. Man räddar alltså livet på de som skulle dött i barnsäng o det i sin tur gör att dåliga gener förs vidare.
Sedan är det även andra faktorer som spelar in. Hur stort huvud ungen har, hur väl du förstår instruktionerna när det kommer till att krysta, hur bra sjukhuset är osv.

Prata med din barnmorska. De är väl insatta i det där.

Ungen mår bättre av vaginal födsel. Det är massa saker som tydligen slås på i kroppen när man blir kavlad/mosad genom en trång kanal.
Citera
2020-12-21, 09:40
  #14
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Längden har ingenting med hur lätt du har att föda.

Sedan är kejsarsnitt inte att rekommendera. Det är bättre med vaginal födsel för ungen.
Om allt löper naturligt det vill säga.,

Jo det har det. Jag har flera forskningsrapporter hemma som jag kan länka så fort jag är vid datorn. Både längd, vikt, ålder och utbildningsnivå påverkar. Men mest påverkar faktiskt längden.
Citera
2020-12-21, 09:41
  #15
Medlem
seaworthys avatar
Att liten och nätt skulle vara en riskfaktor vill jag se källor på. Det finns ju trots allt en och annan asiat som kvalar in där. Och små asiater råder det ju ingen brist på.
Citera
2020-12-21, 09:44
  #16
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jo det har det. Jag har flera forskningsrapporter hemma som jag kan länka så fort jag är vid datorn. Både längd, vikt, ålder och utbildningsnivå påverkar. Men mest påverkar faktiskt längden.

Det jag kan hitta är kvinnor under 150 cm
Citera
2020-12-21, 11:04
  #17
Medlem
Kejsarsnitt är liksom inget man bara kan beställa så där. Jag är 176 cm och födde barn för en månad sedan. Jag sprack som bara den. Sånt är livet. Man läker.
Citera
2020-12-21, 11:17
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScreamingMustard
Hejsan tänkte bara be om råd och synpunkter på vad jag ska välja när det är dags.
Kan inte bestämma mig och jag blir mörkrädd av att googla alla nackdelar.
Kan ni kanske dela med er av era erfarenheter? Har ni eller er sambo/fru/flickvän gjort kejsarsnitt? Hur gick det? Tankar kring födseln?
Lyssnade läkarna på er?

Jag är väldigt liten och nätt i kroppen. Har inte heller så breda höfter, så det är därför jag inte är så säker på om en vanlig födsel är för mig.
Jag är cirkus 160cm och väger väldigt lite. Är ganska ung också.

Är så rädd att jag ska spricka och behöva sys eller något annat otäckt!

Tack på förhud!

Fast 160 cm räknas väl ändå som en ganska normal längd? Speciellt globalt sett, om man räknar med alla kvinnor i Asien?

De jag känner som är lite mindre har också fött små barn, ca 2500 g, dvs bebisen har varit i proportion till mamman och de har fött vaginalt utan problem. (eller okej, de kanske har spruckit lite utan att berätta om det, men det gör väl de flesta? Jag har spruckit alla tre gångerna, men de har sytt ihop det och det var inte något särskilt med det och ingenting att prata om).

Sedan undrar jag om det verkligen är så att smala höfter gör att man spricker lättare? Har inte det mer med att göra att man har en snabb förlossning så att man inte hunnit öppna sig ordentligt, eller att barnmorskorna stressar på och vill att man ska krysta och att man inte hinner tänjas ut så att bauta grapefrukten till bebishuvud kan komma ut?
Citera
2020-12-21, 11:52
  #19
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Det jag kan hitta är kvinnor under 150 cm

Ja du har rätt, fast jag har en undersökning som menar att under 158 ökar risken. Under 150cm ska man göra snitt.

Men om man är väldigt rädd och orolig ökar riskerna. Och om man tar värkstimulerande och eda ökar riskerna också. Då är det bättre med ett planerat snitt än ett akut snitt.
Citera
2020-12-21, 12:48
  #20
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Ja du har rätt, fast jag har en undersökning som menar att under 158 ökar risken. Under 150cm ska man göra snitt.

Men om man är väldigt rädd och orolig ökar riskerna. Och om man tar värkstimulerande och eda ökar riskerna också. Då är det bättre med ett planerat snitt än ett akut snitt.

Har en barndomsvän som är barnläkare. Han menar att man generellt tonar med risken med att vara i dålig fysisk form. Man vill inte stressa gravida med en sådan sak. Men hon tycker samtidigt att det är lite av en björntjänst. Övervikt och ohälsa ökar dramatiskt och gravida kvinnor som är tjocka redan innan har väldigt svårt att göra något åt sin övervikt.

Vill man klara av en födsel gör man nog bäst i att träna ordentligt både innan och efter.
Citera
2020-12-21, 13:28
  #21
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Har en barndomsvän som är barnläkare. Han menar att man generellt tonar med risken med att vara i dålig fysisk form. Man vill inte stressa gravida med en sådan sak. Men hon tycker samtidigt att det är lite av en björntjänst. Övervikt och ohälsa ökar dramatiskt och gravida kvinnor som är tjocka redan innan har väldigt svårt att göra något åt sin övervikt.

Vill man klara av en födsel gör man nog bäst i att träna ordentligt både innan och efter.

Absolut! Jag var själv överviktig (på grund av att jag var rullstolsbunden på grund av foglossning) under den förlossning som slutade med akut kejsarsnitt. Det påverkar otroligt mycket.
Citera
2020-12-21, 14:28
  #22
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScreamingMustard
Glömde nämna att min mamma och även min moster hade väldigt jobbiga förlossningar. De är också nätta och de sprack tyvärr. Så jag är väldigt orolig, vill inte råka ut för samma sak.

Prata med barnmorskan, eller vem man nu pratar med detta om då.
Citera
2020-12-21, 14:29
  #23
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clickclackbang
Kejsarsnitt är liksom inget man bara kan beställa så där. Jag är 176 cm och födde barn för en månad sedan. Jag sprack som bara den. Sånt är livet. Man läker.

Underbar inställning. Bra där. Kejsarsnitt är inte ett alternativ bara för att man är nojig. Bättre vara glad över att det går att sy ihop
Citera
2020-12-21, 14:34
  #24
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jo det har det. Jag har flera forskningsrapporter hemma som jag kan länka så fort jag är vid datorn. Både längd, vikt, ålder och utbildningsnivå påverkar. Men mest påverkar faktiskt längden.

Forskningsrapporter...ehm. Alltså. Du kan inte ta 4 faktorer och ställe de mot varandra och tro att dina faktorer var det enda som betydde något. Naturen har väl sin logiska uppbyggnad skulle jag tro. Små kvinnor föder mindre barn, låter inte det logiskt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback