Citat:
Ursprungligen postat av
Skriver
Jag har sedan ungefär en månad sagt mig att jag trätt in i den 5:e dimensionen. Min förståelse hittills har lutat åt att det har någonting att göra med det kollektivt undermedvetna. Och synkronicitet. Does that make any sense utifrån det du menar när du talar om 5:e dimensionen?
Nej, det jag syftar på har med fysik att göra. Tänk dig att hela ditt livs historia från början till slut finns samlad på en film och att denna film står på en hylla.
Handlingen i filmen kan beskrivas med de fyra vanliga dimensionerna.
På samma hylla står ett oräkneligt antal andra filmer som också beskriver hela ditt livs historia från början till slut, fast inte exakt likadant. Alla filmer är möjliga varianter.
Hyllan representerar en femte dimension. Och vi rör oss från film till film lika väl som vi rör oss i de övriga fyra dimensionerna. Varje gång vi gör ett val, så att säga, så rör vi oss alltså i den femte dimensionen, och befinner oss i en ny film, medan de andra valen representeras av andra filmer som står i närheten på samma hylla. (Inga vågfunktioner
kollapsar här som du märker, allt som
kan hända existerar ju i filmerna på hyllan.)
De filmer som står närmast varandra är nästan identiska, och ju längre ifrån varandra filmerna står, desto mer skiljer de sig.
Ser du hur ovanstående beskriver en sannolikhetsvåg? Toppen på vågen representerar det du mest sannolikt kommer att uppleva. Och ju längre från toppen, i båda riktningarna längs den femte dimensionsaxeln, desto osannolikare är utfallet.
Här är en bonus: Kausalitet beror då på det faktum att sannolika händelser ligger nära varandra.
När vi säger att A orsakar B så representerar det alltså att B är det som ligger i anslutning till A och därför är väldigt sannolikt. Det löser problemet med oändlig regression. Det behövs ingen första orsak.
Allt är en enda stor statisk matris som liknar en talserie i fem dimensioner.
Siffran två följer efter ett, men vi säger ju aldrig att ett är orsaken till två. Ändå är det här precis vad kausalitet är i grunden.
Den stora gåtan är vilka "vi" är och hur vi kan vara observatörer som rör sig i denna statiska matris, bildruta för bildruta.