Citat:
Ursprungligen postat av
Skriver
Är det så här enkelt :
Ett objekt är 3-dimensionellt
En process är 4-dimensionell
Dimensionstalet är per definition det minsta antal koordinater som krävs för att beskriva en punkt i rummet. I ett fyrdimensionellt rum beskrivs en punkt med fyra koordinater, t.ex. (x, y, z, t). Eftersom jag är en process som förändras längs tidsaxeln så upplever jag tiden som något ofritt. Förflyttningar i rummet kan jag göra i tre dimensioner, men jag kan aldrig flytta mig framåt eller bakåt i tiden. Därför blir min subjektiva upplevelse av ett fyrdimensionellt universum tredimensionell. Punkter i mitt subjektiva rum beskrivs med (x, y, z) medan t står för något som inte går att välja själv.
Citat:
Vad innebär det att "betrakta den fyrdimensionella rumtiden som statisk" ?
Med statiskt menar jag ett tidsoberoende perspektiv på universum där varje punkt i rummet beskrivs med fyra koordinater istället för tre. Det är statiskt därför att innehållet i dessa punkter aldrig förändras. Ibland ger ett sådant perspektiv en bättre förståelse av rumtiden då relativitetsteorin leder till att det inte finns någon objektiv tidsaxel. Beroende på referensram så förändras vi längs lite olika riktningar i det fyrdimensionella rummet. Det är alltså inte exakt samma axel som kollapsar för alla.
En bok som är färdigskriven och gått i tryck är statisk och tidsoberoende, medan handlingen som utspelar sig i samma bok är dynamisk och tidsberoende. Den som läser boken är fri att välja sida, men en person som existerar i bokens berättelse är inte fri att välja sida. Därför har den som beskrivs av bokens berättelse en frihetsgrad mindre än den som läser boken. Alla processer förlorar en dimension eftersom dynamiken tillåter förändring.
Citat:
Jag hade väntat mig att det ledde till "så är vi själva objekt."
Välj själv. Objekt har aldrig någon fundamental existens utan uppstår som tolkningar vi gör. Det som är ett objekt för den ene behöver inte vara det för den andre.