Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Men tänk om vi missuppfattat determinismen. Orsak kanske inte har någon verkan så att säga, utan det är kanske bara vårt sätt att tolka ordningen i vilken filmrutorna är ordnade. Om det är så, så kan man ha ett deterministiskt universa som startar med Big Bang. (Och en ny definition av determinsm uppenbarligen.)
Determinism är en egenskap hos en process och frågan är om löst sammansatta filmrutor alls är en process? Åtminstone tänker jag mig en process som en spontan utveckling som inte beror på något annat än begynnelsetillståndet, potentiell slump och givna regler.
I övrigt lutar jag åt att universum inte kan ha egenskapen av att vara deterministiskt eller inte om det av princip inte finns något experiment vi kan göra som påvisar en sådan egenskap. Våra modeller kan vara deterministiska eller indeterministiska eftersom man kan simulera händelser givet en modell och jämföra om simuleringarna utfaller olika eller inte, men i vårt riktiga universum sker händelser bara en gång och då finns inget att jämföra.