2020-12-17, 13:20
Medlem
WallaceShawns avatar
Citat:
En person begärd häktad misstänkt för äktenskapstvång

En kvinna som återvänt från IS-kontrollerat område har begärts häktad misstänkt för äktenskapstvång. Kvinnan kom till Sverige i måndags och anhölls vid ankomst.

– Det finns utredningsåtgärder som ska genomföras den närmaste tiden. Jag har begärt henne häktad för att jag bedömer att hon kan komma att påverka utredningen i den här delen, säger kammaråklagare Reena Devgun som leder förundersökningen.

Målnummer i Stockholms tingsrätt: B 20218-20

Det är tingsrätten som sätter ut tid för förhandling. Än finns ingen tidpunkt beslutad.

Åklagaren har ingen mer information att lämna i nuläget och kommer inte att vara tillgänglig för media efter häktningsförhandlingen. Hon kommer att lämna en skriftlig kommentar efter avslutad förhandling.
Om äktenskapstvång

Äktenskapstvång innebär att en person förmår en annan person att ingå äktenskap mot sin vilja om det sker genom olaga tvång, till exempel genom våld eller hot. Det är också brottsligt att förmå en annan person att ingå äktenskap om den utnyttjade är i beroendeställning, har en intellektuell funktionsnedsättning eller är sjuk. En beroendeställning kan exempelvis vara ett barn som är beroende av sin vårdnadshavare.

Även äktenskapsliknande förbindelse, som i praktiken kan upplevas som lika bindande som ett rättsligt äktenskap, ingår i brottsrubriceringen.

Den som döms för äktenskapstvång kan dömas till fängelse i högst fyra år. Det krävs orsakssamband mellan tvånget respektive utnyttjandet och äktenskapet.

Häktningsframställan https://docdro.id/qffHaAo

................................................

Länk till FUP: (FB) Återvändande IS-kvinnan Lina Ishaq åtalas: grov krigsförbrytelse och folkrättsbrott

/Mod
Senast redigerad av blomvattnare 2022-01-04 kl. 21:12.
Citera
2020-12-17, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallaceShawn
Häktningsframställan https://docdro.id/qffHaAo

Tack!

Skattebetalarna står för notan: https://www.expressen.se/nyheter/kri...-tio-miljoner/
Advokaterna som fick högst ersättning
Slobodan Jovicic, 10 782 679
Henrik Olsson Lilja, 10 161 245
Sargon De Basso, 10 044 665
Mikael Nilsson, 9 514 560
Jonas Granfelt, 8 695 887
Viktor Banke, 8 608 737
Ekrem Güngör, 8 122 934
Neo Barstedt Barsoum, 8 013 035
Thomas Martinsson, 7 513 301
Edip Samuelsson, 6 692 901

Vem har hon gift bort? Sin dotter? Betyder det isåfall att bortgifta dotterns make snart blir svensk medborgare?
Citera
2020-12-17, 15:14
Medlem
WallaceShawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Vem har hon gift bort? Sin dotter? Betyder det isåfall att bortgifta dotterns make snart blir svensk medborgare?

USA och Kanada har sina tester som används för att pröva en sak i rättsrelaterade mål.

https://en.wikipedia.org/wiki/Test_(law)
Citat:
In law, a test is a commonly applied method of evaluation used to resolve matters of jurisprudence.[1] In the context of a trial, a hearing, discovery, or other kinds of legal proceedings, the resolution of certain questions of fact or law may hinge on the application of one or more legal tests.

Tests are often formulated from the logical analysis of a judicial decision or a court order where it appears that a finder of fact or the court made a particular decision after contemplating a well-defined set of circumstances. It is assumed that evaluating any given set of circumstances under a legal test will lead to an unambiguous and repeatable result.

Just nu är jag mer cyniskt inställd än vad jag normalt är. Så jag undrar om den bortgifta dotterns make har åkt i en Svensk rulltrappa?
Citera
2020-12-22, 16:39
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...satt-misstankt
Idag hävdes häktningen mot den 48-åriga IS-kvinna som för drygt en vecka sedan kom tillbaka Sverige från Syrien. Kvinnan har suttit häktad misstänkt för äktenskapstvång.

...misstanken kvarstår ... inte tillräckliga skäl för att hon ska vara fortsatt frihetsberövad
Citera
2021-02-04, 09:43
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/is-kvinnan

"SVT Nyheter har tagit del av unika bilder som visar hur livet kom att bli för en svensk IS-kvinna och hennes fem barn i Syrien.

På bilderna syns kvinnans söner med vapen och lemlästade kroppar. Sönerna dog senare i Syrien, 14 och 18 år gamla.

– Det här kan utgöra brott, säger åklagare Reeva Devgun när hon får se SVT:s bilder.

Den 48-åriga IS-kvinnan från Västsverige, som nu utreds för äktenskapstvång och krigsbrott, reste till Syrien 2013 med sina fem minderåriga barn.

Bilderna som SVT Nyheter tagit del av visar hur barnens liv gick från förskola i Sverige till att hantera vapen hos IS innan de ens var myndiga."
Citera
2021-02-04, 10:07
Medlem
Kvinnan heter alltså, enligt stämningsansökan, Lina Ishaq. I mina öron låter förnamnet svenskt. Eller har jag fel? Förekommer namnet Lina även i arabiska eller i andra språk som talas i muslimska kulturer i Mellanöstern?

Det jag undrar är egentligen: Är detta en etniskt svensk kvinna som konverterat till islam i samband med äktenskap med en muslimsk man? Eller har hon invandrarbakgrund och ursprung i någon muslimsk kultur?

Enligt mitt omdöme är det värre om hon är en konvertit. Jag kan på något vis förstå att det är svårt för den som fötts in i en muslimsk kultur och sedan barndomen hjärntvättats med religiös fanatism att frigöra sig från detta. Men jag kan inte känna minsta förståelse för personer som växt upp i en öppen, modern, utvecklad, västerländsk kultur och självmant söker sig till den primitiva, muslimska medeltidskulturen.
Citera
2021-02-04, 11:24
Medlem
WallaceShawns avatar
https://via.tt.se/pressmeddelande/la...easeId=3292396
Citat:
Lägesrapport i ärende med äktenskapstvång

Det pågår en förundersökning mot en 48-årig kvinna som är hemmahörande i södra Sverige. Hon är misstänkt för äktenskapstvång och krigsförbrytelse som begåtts i Syrien. Åklagaren lämnar en kommentar med anledning av medieuppgifter.

Utredningen leds av kammaråklagare Reena Devgun på Riksenheten mot internationell och organiserad brottslighet. Hon ger en kommentar med anledning av bilder som SVT nyligen publicerat.

– De bilder som SVT visat är av stort intresse. Jag har dock inte sett dem i oredigerat skick och kan således inte närmare kommentera dem eller om de har koppling till den nu pågående utredningen. Det finns dock anledning att påminna om att material som härrör från den väpnade konflikten i Syrien kan utgöra bevisning i svenska utredningar. Finns det personer som har tillgång sådant material så uppmanar jag dem att överlämna det till polisens särskilda utredningsgrupp för krigsbrott. Man kan göra det anonymt, säger kammaråklagare Reena Devgun.

Reena Devgun har för närvarande inte möjlighet att vara tillgänglig för media.
Citera
2021-02-04, 20:19
Medlem
Cameleonts avatar
Hur kan svt fläka ut bilder på traumatiserade barn på detta sätt?
Det ska råda sträng sekretess i sådana här ärenden då barnen kom hit för att skyddas. Istället exploateras de i public service och man röjer dessutom deras identiteter. Snacka om stämpling.
Citera
2021-02-04, 20:35
Medlem
Cameleonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallaceShawn
https://via.tt.se/pressmeddelande/la...easeId=3292396
En åklagare eller annan myndighetsperson ska inte läcka sekretess uppgifter. Foton från rättsförhandling/myndighet och ska inte hamna hos pressen på detta sätt. Vidrigt. Det råder sekretess i LVU ärenden punkt slut. Barnens rätt vart finns den? Låt barnen vara o skydda deras identiteter för guds skull. Nu går de att spåra upp!
Senast redigerad av Cameleont 2021-02-04 kl. 20:53. Anledning: Felstavning
Citera
2021-02-04, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameleont
En åklagare eller annan myndighetsperson ska inte läcka sekretess uppgifter. Foton är från rättsförhandling/myndighet och ska inte läcka ut i pressen på detta sätt. Vidrigt. Det råder sekretess i LVU ärdnden. Låt barnen vara o skydda deras identiteter för guds skull. Nu går de att spåra upp...bra jobbat. Så här får det inte gå till.

Inte alls säker på att fotona kommer från någon myndighet. Som jag förstod så hade inte åklagaren ens sett vissa av dessa foton tidigare.

Jag tror dessutom att ett flertal av fotona har visats bl.a här på Flashback på den tiden det var aktuellt.
Citera
2021-02-04, 20:55
Medlem
Cameleonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Inte alls säker på att fotona kommer från någon myndighet. Som jag förstod så hade inte åklagaren ens sett vissa av dessa foton tidigare.

Jag tror dessutom att ett flertal av fotona har visats bl.a här på Flashback på den tiden det var aktuellt.
Lvu målet i Förvaltningsrätten
Citera
2021-02-04, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameleont
Lvu målet i Förvaltningsrätten

I.o.f.s så är det väl bra att det svenska folket får se islamismens sanna ansikte. Det borde ingå i skolundervisningen precis som islams syskon nazismen ingår i historieundervisningen.

(OffT, du är väl medveten om att nazisterna hade en imamskola i Dresden och att två SS-divisioner var muslimska?)
Senast redigerad av Konrad 2021-02-04 kl. 21:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in