2020-12-13, 21:09
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av socialkontroll
Ok. Jag kommer i alla fall inte leda in några fler samtal på just det ämnet i framtiden.
Om det nu var där skon klämde den här gången (vilket jag hoppas att det inte var), så känner jag mig som en idiot. Och faktumet att svaret på den frågan inte existerar, gör att jag gräver jag ner mig i skiten.

Edit. Förresten. Anser du att den omvända frågan skulle vara lika olämplig? "Är du extrovert"? För det handlar mycket om vad man läser in i begreppen. Enligt många har ju "extrovert" en positivare laddning än "introvert". För mig är orden i princip värdeneutrala.
Som sagt så var min fråga till henne formulerad på ett betydligt mer öppet sätt så. Jag undrar mest för sakens skull.
Hmm, till att börja med tror jag kvinnor i synnerhet snarare blir imponerade av att du själv listar ut dom snarare än att du frågar rätt ut. T ex att du vet exakt vilken som är hennes favoritdrink när du beställer utan att ens fråga henne. Det är ju varken fel eller dumt att rätt ut fråga henne vad som är hennes favorit. Men att själv lista ut det genom att observera och lägga på minnet visar på en helt annan nivå av engagemang. Samma sak med sinnesstämning och om hon gillar att komma ut och träffa nya människor etc.

Det kan förvisso, möjligen, finnas en mer positiv laddning i termen extrovert. Personligen tycker jag det låter lite pretentiöst att fråga den typen av frågor över huvud taget. Det skulle vara smidigare att väva in det i mer vardagliga frågor. Hänger du mycket med dina kollegor från jobbet på fritiden? Är du med i några föreningar eller klubbar? Vad brukar du och dina kompisar göra? Osv.

Helt enkelt lär du ju märka rätt snabbt om hon verkar introvert eller extrovert om det nu råkar vara viktigt för dig. Du ska inte behöva fråga. Typ. Och hon känner att hon är viktig och att du engagerar dig i henne när du sedan planerar aktiviteter utefter vad du själv observerat och lagt på minnet. Alltså helt utan att du frågat frågor från något formulär om hon är extrovert eller föredrar rött vin framför vitt etc.
Citera
2020-12-13, 21:18
Moderator
pbos avatar
Klart man kan fråga om någon är introvert om man frågar på rätt sätt, dvs som en naturlig del i en konversation. Ingen tycker däremot om att känna sig utfrågad.

Nu ratade hon inte dig pga den frågan utan för att hon tyckte du var trevlig att spela padel med men inget mer. Du ville mer än padel, det ville inte hon. Inget att grubbla över.
Citera
2020-12-13, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3dl
Hur har du tänkt närma dig det motsatta könet egentligen, skicka kravspecifikation och äktenskapsavtal till hennes föräldrar? Råka sträcka dig efter samma köttbullepaket på ICA och inse att ni har såå mycket gemensamt att ni blir sambor samma kväll?

Dejta gör man för att under lättsamma former ta pulsen på nån man är nyfiken på, finns inga garantier. Men om konvon inte lyfter på tre (!!) försök så finns inget att hämta där, det du gör just nu är att sörja ett önsketänkande. Ut i löpspåret med dig, frisk luft rensar hjärnan
Svaret på din fråga är jag vet inte, och här är problemet. Jag ogillar verkligen osäkerhet och vaga kontakter med folk som inte är typ plugg/jobbrelaterade. Därav har jag alltid undvikit dejting.

Huvudet på spiken. Ja, jag sörjer i princip ett önsketänkande. Trots att jag aldrig har dejtat tidigare, och således kanske inte vet hur det "ska" kännas, kan jag ändå med ganska stor säkerhet säga att det inte fanns mycket att hämta där.

Citat:
Ursprungligen postat av insvept
Du var förmodligen för passiv på dejterna, tog det inte vidare.
Under tiden fick hon 200 nya alternativ som är snyggare och bättre än du på alla sätt.
Hon tappade intresset och blir pumpad av snygg-chad med 6-packet och tattooooos just nu.

Du ska inte tro att tjejen har något som helst ansvar att komma med egna initiativ eller på något sätt föra dejtingen vidare, det har hon absolut inte eftersom hon är född med ett hål mellan benen och därmed blir uppassad likt en prinsessa 24/7 tills efter 30-strecket.

Välkommen till nätdejting.
Haha. Fan. Jag gillar flashback ändå.
Men med tanke på vilken typ av tjej hon var, kan jag nog ändå konstatera att din spaning är felaktig.

Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Hmm, till att börja med tror jag kvinnor i synnerhet snarare blir imponerade av att du själv listar ut dom snarare än att du frågar rätt ut. T ex att du vet exakt vilken som är hennes favoritdrink när du beställer utan att ens fråga henne. Det är ju varken fel eller dumt att rätt ut fråga henne vad som är hennes favorit. Men att själv lista ut det genom att observera och lägga på minnet visar på en helt annan nivå av engagemang. Samma sak med sinnesstämning och om hon gillar att komma ut och träffa nya människor etc.

Det kan förvisso, möjligen, finnas en mer positiv laddning i termen extrovert. Personligen tycker jag det låter lite pretentiöst att fråga den typen av frågor över huvud taget. Det skulle vara smidigare att väva in det i mer vardagliga frågor. Hänger du mycket med dina kollegor från jobbet på fritiden? Är du med i några föreningar eller klubbar? Vad brukar du och dina kompisar göra? Osv.

Helt enkelt lär du ju märka rätt snabbt om hon verkar introvert eller extrovert om det nu råkar vara viktigt för dig. Du ska inte behöva fråga. Typ. Och hon känner att hon är viktig och att du engagerar dig i henne när du sedan planerar aktiviteter utefter vad du själv observerat och lagt på minnet. Alltså helt utan att du frågat frågor från något formulär om hon är extrovert eller föredrar rött vin framför vitt etc.
Även om det inte var svaret på min direkta fråga så håller jag i stora drag med dig den här gången. Tack. Jag tar med mig det du skriver.

I och med den här tråden inser jag inser att jag framstår som en person som har en pinne uppkörd i röven när jag går på dejt. Någon som dyker upp med ett manus och frågeformulär. Vill bara säga att det inte är så. In action är jag mest bara glad och okomplicerad. Den här tråden handlar bara om mina interna grubblerier och hårklyverier.
Citera
2020-12-13, 21:58
Medlem
nullums avatar
För helvete, kom igen nu mannen. 1 månads analyserande på grund av att en dejt du träffat tre gånger inte ville träffas mer? Dags att komma över det nu. Jag kan lova dig att du kommer vara med om liknande scenarion oberäkneligt många gånger i ditt liv så det är bara att härda dig.

Har aldrig hört en kille som pratar om att klockan börjar ticka. Vi män har ingen biologisk klocka på så vis, då vi kan få barn när vi är 16, 23, 38, 49, 65... Du kan alltid leta nedåt i åldrar dessutom, så sluta upp med det där tramset.

Haka inte upp dig på detaljer. Hon tyckte inte att ni var kompatibla nog för ett förhållande. Det är inget att älta vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
Det är rätt viktigt att försöka vara rätt flörtig och inte hamna i vänfacket. Flörta skämta anspela på lite sexuellt och börja eskalera med fysiskt snabbt, annars blir det ofta så. Normalt för mig så är tredje dejten hemma så det minst leder till förspel. Kan du inte ta för dig visa sexuellt intresse självsäkerhet så ses du omedvetet som en svag man även om tjejen är blyg.

Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Om man blir på dejt mer än en gång med samma dam så ÄR hon intresserad av dig, och då är det bara att köra på.

Håller du på och mesar dig tröttnar dem. De gör ingenting, de klarar inte av att dra, föra eller sparka relationen vidare och framåt. Det är mannens uppgift.

Här har du svar på varför hon tycker att ni inte hade tillräckligt mycket gemensamt. Du var alldeles för tafatt. Som kille är det ditt ansvar att initiera första kyssen. Efter en första dejt kan du gott och väl testa att kyssa dejten innan ni skiljs åt, eller om tillfälle ges. Vad ni har gemensamt eller inte är irrelevant, då det är attraktion som spelar roll.

Citat:
Ursprungligen postat av 3dl
Hur har du tänkt närma dig det motsatta könet egentligen, skicka kravspecifikation och äktenskapsavtal till hennes föräldrar? Råka sträcka dig efter samma köttbullepaket på ICA och inse att ni har såå mycket gemensamt att ni blir sambor samma kväll?

Dejta gör man för att under lättsamma former ta pulsen på nån man är nyfiken på, finns inga garantier. Men om konvon inte lyfter på tre (!!) försök så finns inget att hämta där, det du gör just nu är att sörja ett önsketänkande. Ut i löpspåret med dig, frisk luft rensar hjärnan

Du fick mig att gapskratta.
Citera
2020-12-13, 22:08
Medlem
Många bra råd i tråden det är bara att suga i sig. Det bästa rådet som återkommit i olika former är ta kommandot och styr. Det är (tyvärr?) smörgåsbord för tjejer. Alla tjejer, oavsätt hur dom ser ut eller är har killar hängande efter sig som vill ta steget in i sängkammaren.

Du måste visa vad du vill, kunna stå pall för ett nej och gå vidare. Det handlar om att snabbt bli fysisk. Redan på första dejten ska du minst har vidrört tjejens arm/axel eller någon annan ej sexuell kroppsdel. Det gör nästa steg mycket lättare.

Kom ihåg att det går inte diskutera fram ett förhållande. Det går inte att fråga rakt ut
"Är du introvert?"
"Känner du som jag att vi ska gå hem till mig och mysa?".
Hennes personlighet måste du avgöra själv hur du uppfattar. Våga visa framfötterna och skapa den stämning du vill ha för att dejten ska bli som du hoppas.

Läsa av kroppsspråk och veta vart du är i processen klarar du av för du visste ju att tjejen du träffade var introvert redan innan du frågade henne om det.

Lycka till.
Citera
2020-12-13, 22:09
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ok. Jag kommer i alla fall inte leda in några fler samtal på just det ämnet i framtiden.
Om det nu var där skon klämde den här gången (vilket jag hoppas att det inte var), så känner jag mig som en idiot. Och faktumet att svaret på den frågan inte existerar, gör att jag gräver jag ner mig i skiten.

Edit. Förresten. Anser du att den omvända frågan skulle vara lika olämplig? "Är du extrovert"? För det handlar mycket om vad man läser in i begreppen. Enligt många har ju "extrovert" en positivare laddning än "introvert". För mig är orden i princip värdeneutrala.
Som sagt så var min fråga till henne formulerad på ett betydligt mer öppet sätt än så. Jag undrar mest för sakens skull.

Jag brukar inte lämna relationstips här. Är mer för att debattera. Med det sagt:

Är det inte så att frågan betyder ungefär "Jag är rätt dålig på att förstå människor och vill gärna dela in människor i två simpla kategorier" samt eventuellt ett stänk av "Jag är aktivt intresserad av såna där flummiga självbekräftande tester som finns i damtidningar och i reklam på sociala medier". Kanske även lite "Jag uppfattar din tystlåtenhet som ett problem och har redan börjat försöka lösa problemet genom att klassificera det enligt en mer smickrande modell, som om din personlighet behöver justeras för att jag ska uppskatta den". Dvs att du ustrålar både ogillande och att gå händelserna i förväg i er relation. Du verkar desperat, och hon känner sig som en nödlösning till partner.

Jag vill inte vara taskig. Är bara rak. Dessutom är det lite såhär jag kan överanalysera mitt eget beteende också.

Jag tror inte att frågan signalerar bra saker, om du inte bara larvar dig med den.
Senast redigerad av Mjäll 2020-12-13 kl. 22:13.
Citera
2020-12-13, 22:15
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Även om det inte var svaret på min direkta fråga så håller jag i stora drag med dig den här gången. Tack. Jag tar med mig det du skriver.

I och med den här tråden inser jag inser att jag framstår som en person som har en pinne uppkörd i röven när jag går på dejt. Någon som dyker upp med ett manus och frågeformulär. Vill bara säga att det inte är så. In action är jag mest bara glad och okomplicerad. Den här tråden handlar bara om mina interna grubblerier och hårklyverier.
Om du vill ha ett förtydligande så skulle jag säga att extrovert förmodligen är mindre negativt laddat än extrovert. Dock tycker jag som sagt personligen att det verkar lite pretentiöst att fråga om någon är extrovert. Jag skulle säga att det blir egendomligt att fråga det. Du kommer liksom inte runt problematiken genom att fråga om hon är extrovert istället för att fråga om hon är introvert. Det var min poäng.

Sen stämmer det säkert att du tycker att uttrycken är neutrala i sig. Men det stämmer ju inte riktigt heller.
Citat:
...och frågade huruvida hon ansåg sig själv som en introvert eller extrovert person. Hon svarade att hon var lagd åt det blyga hållet, och jag sa något i stil med att, jag hade känt av det lite grann. Jag fortsatte med att säga att det är helt okej och berättade att jag själv är likadan.
Det fetade visar ju på att du ändå inser att formuleringen kan tolkas negativt. Dvs att det hon hör i frågan är att hon är tystlåten, blyg och socialt klumpig. Att du känner att du måste påpeka att hennes introverta läggning är trots allt är okej förstärker ju t om känslan av att du inser att det i själva verket kan uppfattas som negativt. Du har just belyst ett negativt personlighetsdrag hos henne, men du har överseende med det.

En tillspetsad jämförelse är ju om hon frågar dig om du har liten kuk och säger "Jag hade det på känn faktiskt. Men det är helt okej ändå". Varpå du mest bara vill dra därifrån hur jävla okej hon än må vara.
Citera
2020-12-13, 22:36
Medlem
Citat:
Jag har varit ganska mycket under isen senaste månaden. Bakgrunden är att jag började dejta en tjej som är i Sverige för sin studier. Hon kontaktade mig genom en dejtingapp och vi skrev med varandra i en månad innan vi sågs för första gången för en promenad i stan. Vi hade några gemensamma intressen och mål. Vi fortsatte att ses genom att spela padel ihop och totalt sågs vi 3 gånger.
Uppenbarligen hade vi båda kul vid dessa tillfällen. Även om vi verkade trivas i varandras sällskap upplevde jag henne som blyg och att våra konversationer aldrig riktigt lyfte, och tredje (sista) gången vi sågs försökte jag föra det på tal och frågade huruvida hon ansåg sig själv som en introvert eller extrovert person. Hon svarade att hon var lagd åt det blyga hållet, och jag sa något i stil med att, jag hade känt av det lite grann. Jag fortsatte med att säga att det är helt okej och berättade att jag själv är likadan.

Efter några dagar frågade jag om vi skulle hitta på något igen, varpå svaret kom. "Jag uppskattade verkligen att spela padel med dig men ärligt talat så känns det inte som vi har så mycket gemensamt. Sorry ." Jag upplevde det å andra sidan som att vi faktiskt hade en del gemensamt, men jag kan samtidigt förstå henne eftersom det inte riktigt slog gnistor. Mitt svar var bara, "jag förstår. Tack för din ärlighet och lycka till." Innan jag tog bort hennes nummer och raderade våra konversationer.

Nu har jag överanalyserat allt i en månads tid och känner mig fortfarande ganska sänkt. Hennes förklaring är ju bara ett artigt sätt att avvisa någon på och vad som egentligen ligger i grunden kan ju vara något helt annat. Var det otrevligt att fråga om hennes blyghet, kände hon sig attackerad eller ifrågasatt? Jag sa det inte på något otrevligt sätt, det var en öppen fråga ställd med ett leende på läpparna grundat på nyfikenhet.
Detta är det jobbiga. Alla obesvarade frågor. Jag har ju som sagt grubblat mycket på det här, och jag frågar mig själv hur hon ser tillbaka på det och känner sig nu. Jag hade uppenbarligen velat ge det åtminstone nån chans till.

Jag har aldrig dejtat någon tidigare. Detta eftersom jag avskyr otydliga och vaga relationer. Jag är inte ful, har god social kompetens och är bildad. Så jag borde inte ha svårt att träffa nån. Men denna tjej är den första som jag lyckats etablera en kontakt med över nätet. Till skillnad från exakt alla andra på dessa appar utstrålade hon i alla fall ett intresse och var den som tog initiativet till att först ses. Alla andra jag har haft kontakt har antingen varit ointressanta, slutat svara eller varit creepy. Så just den här tjejen kände jag faktiskt var lite mer speciell.
Nu är jag i mitten av 20-årsåldern och känner att klockan börjar ticka. Samtidigt är min motivation att träffa någon annan körd i botten för tillfället. Funderar på om vi någonsin kommer komma i kontakt igen. Finns det nån chans att hon hör av sig? Ska jag ta kontakt igen, eller gör jag mig bara själv illa genom det?

Avskyr sån här självömkan i vanliga fall, men det är faktiskt skönt att skriva av sig.

Hennes anledning får du bara om du frågar henne.

Det mest troliga är att du endera försökte för mkt eller alldeles för lite, eller så har du redan fått anledningen och hon kanske dejtade nån mer intressant samtidigt.

Det viktiga är att inte hänga upp sig på sånt.
Om du blir beroende av utgången så har du redan där tappat 90% av din utstrålning.

Hör av dig igen om du vill, det värsta som händer är att hon inte svarar eller ger dig ett nytt nej.

En ännu bättre idé är att försöka hitta 2nya dejter att gå ut med. Om det leder nånstans eller inte kvittar, var bara dig själv och försök att va som du är när du är med dina polare.

Hon föredrar en skämtsam kille som det går att retas med utan att han skiter på sig jämför med nån som är lite socialt akward när han är beroende av utgången av dejten.

Fn vad jag sumpade dejter och möjligheter till dejter när jag var yngre, jag var helt lost.

Det man förmedlar via kroppsspråket när man är osäker är 70% av kommunikationen och resten hur du säger 20%, och till sist vad du säger 10%.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2020-12-13 kl. 22:45.
Citera
2020-12-13, 23:01
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Nu är jag i mitten av 20-årsåldern och känner att klockan börjar ticka.
Du är man och känner att klockan börjar ticka vid 25?
Citera
2020-12-14, 01:31
Medlem
Wierdandsweets avatar
Jag förstår dig ,Ibland kan man känna mer och få ett starkt intryck av någon på endast ett fåtal träffar.
Det är inte tiden som räknas som man spenderar utan att du faktist föll får något hos denna tjejen.

Och du kanske i grund och botten ville få en chans och se vart det kan leda.
Och ibland kan ett avslut ta hårt på en.
Man grubblar och tänker om man kanske gjorde något fel.

Jag som tjej behöver ibland sitta ner och känna efter lite när jag varit på några dejter.
Få lite Space och tänka lite på om jag vill ses igen.

Ge henne lite tid och sen kan du höra av dig ,Det värsta som kan hända är att du får ett nej och då kan du gåvidare.
Citera
2020-12-14, 01:51
Medlem
Unisertits avatar
Se det som ett nödvändigt ont för att du ska växa. Du ska inte låta andra styra din självkänsla.

Med det sagt så låter du oerfaren och du var nog antagligen inte tillräckligt romantisk. Visst, padel är ju kul, men om du vill döda alla typer av chanser till attraktion så är det en bra aktivitet. Det är ju meningen att du ska lära känna tjejen, flörta, skratta, dricka och ha lite romantik. Inte vara hennes padelkompis, vilket såklart kan bli något först efter ni har en relation eller åtminstone legat ett par gånger.
Citera
2020-12-14, 02:24
Hur i helvete är det ens möjligt att känna att "klockan tickar" när du är i 20-årsldern? Jag är kvinna, betydligt äldre än dig och min berömda klocka har då aldrig tickat. Nog om det, sluta överanalysera vad som gick fel med din dejt. Ni passade inte ihop och du får ta lärdom av detta och gå vidare med ditt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in