2020-12-12, 23:42
Medlem
Vintergrisens avatar
De flesta som hållit ett öga på USA, både före och efter det senaste valet, har väl knappast missat hur pass splittrat och polariserat det landet är nu för tiden.

Det senaste beviset på detta var om inte annat när Texas lämnade in en stämning till högsta domstolen där de menade att fyra stater (WI, MI, PA och GA) hade brutit mot den amerikanska konstitutionen i sitt förfarande under det senaste valet. Texas fick snart stöd i sin stämning av 18 stater, medan 20 andra stater istället ställde sig på de fyra anklagades sida.

Stämningen avvisades av högsta domstolen, men faktum kvarstår att landet förefaller mer delat nu än på väldigt länge, så frågan jag stämmer mig är, var händer om denna spricka växer och USA faller sönder?

Frågor att diskutera:

* Hur sannolikt är det att USA spricker?
* Vilka stater skulle ställa sig på vilken sida?
* Skulle vi får se två separata federationer, eller fler?
* Skulle vissa stater utropa självständighet och köra sitt eget race?
* Vad skulle hända med "federala enheter" som exempelvis militära installationer?
* Skulle ett sönderfall ske utan våld eller skulle det leda till ett nytt inbördeskrig?
* Vad skulle ett upplöst USA få för följder för resten av världen?

Slutligen ska det väl understrykas att allt detta, åtminstone än så länge, inte är mer än en spekulativ framtidsvision och om någon moderator anser att tråden är felplacerad så är det förstås fritt fram att flytta den, men jag är lite nyfiken på hur andra ser på detta.
Senast redigerad av Vintergrisen 2020-12-12 kl. 23:45.
Citera
2020-12-12, 23:52
Medlem
zergrushs avatar
Det kommer det inte.

Texas gnäller och snyftar om detta varje gång en demokratisk kandidat vinner ett presidentval, så inget som förändrats på den punkten. F.ö. skulle röda white trash-stater inte klara sig utan federala pengar (som till stor del kommer från utbildade och industrialiserade blåa delstater...).

Så den som tror att fosterlandsfientliga GOP-fästen kommer hoppa av sin egen födkrok kommer få vänta länge.
https://www.forbes.com/sites/shaharziv/2020/05/12/blue-state-bailout-red-state-residents-received-largest-stimulus-checks-and-millions-in-federal-aid/?sh=63a7491e8352
Citat:
Red State Residents Received Largest Stimulus Checks, And Millions In Federal Aid
https://apnews.com/article/2f83c72de1bd440d92cdbc0d3b6bc08c
Citat:
Blue high-tax states fund red low-tax states
Senast redigerad av zergrush 2020-12-13 kl. 00:18.
Citera
2020-12-12, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
De flesta som hållit ett öga på USA, både före och efter det senaste valet, har väl knappast missat hur pass splittrat och polariserat det landet är nu för tiden.

Det senaste beviset på detta var om inte annat när Texas lämnade in en stämning till högsta domstolen där de menade att fyra stater (WI, MI, PA och GA) hade brutit mot den amerikanska konstitutionen i sitt förfarande under det senaste valet. Texas fick snart stöd i sin stämning av 18 stater, medan 20 andra stater istället ställde sig på de fyra anklagades sida.

Stämningen avvisades av högsta domstolen, men faktum kvarstår att landet förefaller mer delat nu än på väldigt länge, så frågan jag stämmer mig är, var händer om denna spricka växer och USA faller sönder?

Frågor att diskutera:

* Vad skulle hända med "federala enheter" som exempelvis militära installationer?
* Skulle ett sönderfall ske utan våld eller skulle det leda till ett nytt inbördeskrig?
* Vad skulle ett upplöst USA få för följder för resten av världen?

Slutligen ska det väl understrykas att allt detta, åtminstone än så länge, inte är mer än en spekulativ framtidsvision och om någon moderator anser att tråden är felplacerad så är det förstås fritt fram att flytta den, men jag är lite nyfiken på hur andra ser på detta.
Som kamraten ovan skriver - detta är business as usual. Det är sedan begynnelsen en brokig kontinent. Visst har Trumps beteende eldat på spänningarna en del, men det kommer inte få några praktiska konsekvenser. Det blåser förbi, Trump är på väg bort, nytt kapitel.
Citera
2020-12-13, 00:21
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag trodde vi hade en bit kvar till sprickan i USA.
Men nu skall demokraterna fylla högsta domstolen och ge sig på första och andra tillägget (yttrandefrihet och rätten att bära vapen).

kanske kommer det här att gå fort i alla fall.

Men vad som händer går inte att förutse. Jag tror att Texas och Utha kommer att leda utvecklingen i alla fall.
Citera
2020-12-13, 00:26
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Det kommer det inte.

Texas gnäller och snyftar om detta varje gång en demokratisk kandidat vinner ett presidentval, så inget som förändrats på den punkten. F.ö. skulle röda white trash-stater inte klara sig utan federala pengar (som till stor del kommer från utbildade och industrialiserad blåa delstater...).

Så den som tror att fosterlandsfientliga GOP-fästen kommer hoppa sin egen födkrok kommer få vänta länge.
https://www.forbes.com/sites/shaharziv/2020/05/12/blue-state-bailout-red-state-residents-received-largest-stimulus-checks-and-millions-in-federal-aid/?sh=63a7491e8352

https://apnews.com/article/2f83c72de1bd440d92cdbc0d3b6bc08c

Det är möjligt att Texas har protesterat tidigare, det var jag faktiskt inget om, men inte kom de väl exempelvis med några protester till högsta domstolen när Obama blev president och än mindre fick de väl stöd av 18 andra stater den gången?

Sedan är det sant att vissa "röda stater" tar emot mer federalt stöd än "blåa stater" men frågan är om ekonomiskt stöd är en garant för att hålla kvar stater i en federation om de inte vill det?

Om vi drar en parallell till det amerikanska inbördeskriget (och nej, jag påstår inte att vi ens är i närheten av den situationen) så var det tämligen uppenbart den gången att de norra staterna hade ett industriellt och ekonomiskt övertag, men det hindrade samtidigt inte sydstaterna från att försöka bryta sig loss. Dålig idé? Kan vara, men det skedde likväl.

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Som kamraten ovan skriver - detta är business as usual. Det är sedan begynnelsen en brokig kontinent. Visst har Trumps beteende eldat på spänningarna en del, men det kommer inte få några praktiska konsekvenser. Det blåser förbi, Trump är på väg bort, nytt kapitel.

Du har förstås helt rätt i att det det du skriver om en "brokig kontinent", men samtidigt är frågan om det varit såhär "brokigt" sedan inbördeskriget?

Sedan hoppas jag förvisso att du har rätt i att saker löser sig utan någon splittring, för i min mening skulle ett maktvakuum som ett splittrat USA lämnat efter sig snabbt fyllas av andra, mindre trevliga, aktörer.
Citera
2020-12-13, 00:27
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jag trodde vi hade en bit kvar till sprickan i USA.
Men nu skall demokraterna fylla högsta domstolen och ge sig på första och andra tillägget (yttrandefrihet och rätten att bära vapen).

kanske kommer det här att gå fort i alla fall.

Men vad som händer går inte att förutse. Jag tror att Texas och Utha kommer att leda utvecklingen i alla fall.

Av ren nyfikenhet, varför just Utah?
Citera
2020-12-13, 00:28
Medlem
Citat:

Jag tror inte att det är business as usual, folket har vaknat och det här kommer eldas på. Videoklippet från Georgia med den nokturnala rösträkningen i State Farm Arena är bevis för att demokratin i USA i princip officiellt har upphört existera. Samma gäller Sverige, men här lever en majoritet fortfarande i tron om att våra val är ärligt genomförda. I USA litar en stor del av befolkningen inte på valprocessen längre. Blåser förbi, nja, då har du nog underskattat den rörelse av konservativa som växer fram. Separatism kanske fortfarande är avlägset, men kraftig tillväxt av nationalistiska och konservativa gräsrötter om republikanerna nu hamnar i opposition. Bad news för dig och din "kamrat" med andra ord.
Citera
2020-12-13, 00:31
Medlem
Hydran ha redan spruckit!
Spelar ingen roll hur många huvuden den har!

Hoppas personligen på en Texit..
Men..
Det kan komma ett krig .
Citera
2020-12-13, 00:32
Medlem
Citat:
Det är möjligt att Texas har protesterat tidigare, det var jag faktiskt inget om, men inte kom de väl exempelvis med några protester till högsta domstolen när Obama blev president och än mindre fick de väl stöd av 18 andra stater den gången?

Sedan är det sant att vissa "röda stater" tar emot mer federalt stöd än "blåa stater" men frågan är om ekonomiskt stöd är en garant för att hålla kvar stater i en federation om de inte vill det?

Om vi drar en parallell till det amerikanska inbördeskriget (och nej, jag påstår inte att vi ens är i närheten av den situationen) så var det tämligen uppenbart den gången att de norra staterna hade ett industriellt och ekonomiskt övertag, men det hindrade samtidigt inte sydstaterna från att försöka bryta sig loss. Dålig idé? Kan vara, men det skedde likväl.

Du har förstås helt rätt i att det det du skriver om en "brokig kontinent", men samtidigt är frågan om det varit såhär "brokigt" sedan inbördeskriget?

Sedan hoppas jag förvisso att du har rätt i att saker löser sig utan någon splittring, för i min mening skulle ett maktvakuum som ett splittrat USA lämnat efter sig snabbt fyllas av andra, mindre trevliga, aktörer.
Det finns oerhört mycket mer ordning och stabilitet genom myndigheter och författningar i dag jämfört med tiden före inbördeskriget. Sedan har vi den ekonomiska faktorn - ingen inom USA vill nog ha ett splittrat och svagt USA. Den motkraften jobbar också för en bevarad federation. Företagarna kan ogilla den sittande presidenten, men det viktiga är att pengarna rullar in.
Citera
2020-12-13, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Jag tror inte att det är business as usual, folket har vaknat och det här kommer eldas på. Videoklippet från Georgia med den nokturnala rösträkningen i State Farm Arena är bevis för att demokratin i USA i princip officiellt har upphört existera. Samma gäller Sverige, men här lever en majoritet fortfarande i tron om att våra val är ärligt genomförda. I USA litar en stor del av befolkningen inte på valprocessen längre. Blåser förbi, nja, då har du nog underskattat den rörelse av konservativa som växer fram. Separatism kanske fortfarande är avlägset, men kraftig tillväxt av nationalistiska och konservativa gräsrötter om republikanerna nu hamnar i opposition. Bad news för dig och din "kamrat" med andra ord.
Jag har ingen särskild vilja eller åsikt, tror bara de trots bråk är långt från upplösning.

Kamrat betyder bara forumkamrat typ, ingen politisk värdering där.
Citera
2020-12-13, 00:38
Medlem
Citat:

Huntington beskriver redan år 1993 i Civilisationernas kamp på s. 265 med en karta hur han tror att USA kommer att se ut rent demografiskt år 2020. Och den rubrik han använder är just "Ett splittrat land".

För stora delar av USA:s elit kan inte detta komma som någon överraskning överhuvudtaget.

Rep. blir alltmer ett parti för vita medan dem. blir ett parti för olika grader av colour.

Nästa steg i nedbrytningsprocessen är så klart en president och en anti-president.

Den stora frågan är var denne kommer att ha sitt säte?

Hur man än ser på det har dock judarna shackmattat anglo-amerikanerna fullständigt med hjälp av sina intriger ute i Silicon Valley. Den gamla eliten är helt enkelt done!

/Johan
Citera
2020-12-13, 00:39
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Det finns oerhört mycket mer ordning och stabilitet genom myndigheter och författningar i dag jämfört med tiden före inbördeskriget. Sedan har vi den ekonomiska faktorn - ingen inom USA vill nog ha ett splittrat och svagt USA. Den motkraften jobbar också för en bevarad federation. Företagarna kan ogilla den sittande presidenten, men det viktiga är att pengarna rullar in.

Visst, USA av idag kan knappast jämföras med USA på 1800-talet, men likväl är federationen som den ser ut idag huggen i sten.

När det gäller företag så nej, de flesta större företag vill förmodligen inte se ett splittrat USA, men frågan är samtidigt om de lyckats speciellt bra med att motverka den utvecklingen. Om vi exempelvis ser till mediaföretag, oavsett om det rör sig om tv-kanaler, tidningar eller "sociala medier" så har dessa jättar väl snarare underblåst splittringen än försökt överbrygga den?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in