De flesta som hållit ett öga på USA, både före och efter det senaste valet, har väl knappast missat hur pass splittrat och polariserat det landet är nu för tiden.
Det senaste beviset på detta var om inte annat när
Texas lämnade in en stämning till högsta domstolen där de menade att fyra stater (WI, MI, PA och GA) hade brutit mot den amerikanska konstitutionen i sitt förfarande under det senaste valet. Texas fick snart stöd i sin stämning av 18 stater, medan 20 andra stater istället ställde sig på de fyra anklagades sida.
Stämningen avvisades av högsta domstolen, men faktum kvarstår att landet förefaller mer delat nu än på väldigt länge, så frågan jag stämmer mig är, var händer om denna spricka växer och USA faller sönder?
Frågor att diskutera:
* Hur sannolikt är det att USA spricker?
* Vilka stater skulle ställa sig på vilken sida?
* Skulle vi får se två separata federationer, eller fler?
* Skulle vissa stater utropa självständighet och köra sitt eget race?
* Vad skulle hända med "federala enheter" som exempelvis militära installationer?
* Skulle ett sönderfall ske utan våld eller skulle det leda till ett nytt inbördeskrig?
* Vad skulle ett upplöst USA få för följder för resten av världen?
Slutligen ska det väl understrykas att allt detta, åtminstone än så länge, inte är mer än en spekulativ framtidsvision och om någon moderator anser att tråden är felplacerad så är det förstås fritt fram att flytta den, men jag är lite nyfiken på hur andra ser på detta.