Citat:
Ursprungligen postat av
Vintergrisen
Det är möjligt att Texas har protesterat tidigare, det var jag faktiskt inget om, men inte kom de väl exempelvis med några protester till högsta domstolen när Obama blev president och än mindre fick de väl stöd av 18 andra stater den gången?
Sedan är det sant att vissa "röda stater" tar emot mer federalt stöd än "blåa stater" men frågan är om ekonomiskt stöd är en garant för att hålla kvar stater i en federation om de inte vill det?
Om vi drar en parallell till det amerikanska inbördeskriget (och nej, jag påstår inte att vi ens är i närheten av den situationen) så var det tämligen uppenbart den gången att de norra staterna hade ett industriellt och ekonomiskt övertag, men det hindrade samtidigt inte sydstaterna från att försöka bryta sig loss. Dålig idé? Kan vara, men det skedde likväl.
Du har förstås helt rätt i att det det du skriver om en "brokig kontinent", men samtidigt är frågan om det varit såhär "brokigt" sedan inbördeskriget?
Sedan hoppas jag förvisso att du har rätt i att saker löser sig utan någon splittring, för i min mening skulle ett maktvakuum som ett splittrat USA lämnat efter sig snabbt fyllas av andra, mindre trevliga, aktörer.
Den stora skillnaden mellan hur det var då innan inbördeskriget och hur det är nu är att Republikanska stater i stor utsträckning får federalt ekonomist stöd.
Det fick de inte innan inbördeskriget. Nordstaterna var rikare men de gav inte pengar till södern.
Delstaterna på den tiden var ekonomiskt självförsörjande, ingen delstat var beroende av federala pengar.
Och en annan stor skillnad är det indirekta stödet i form av federala anläggningar.
En stor del federala anläggningar(främst militärbaser) är förlagda i fattigare, främst republikanska stater för att ge indirekt stöd. Detta gör också att en stor del av den militära industrin ligger i dessa stater.
Skulle dessa delstater lämna USA skulle de alltså inte enbart bli av med direkt federalt stöd utan även det indirekta, alla federala anläggningar som militärbaser skulle stängas ner.
De skulle hamna i en situation där bara 2delstater bär sin egen ekonomi och skulle tvingas stötta övriga, något de inte skulle klara av.
Det som var en dålig idé då är en katastrofal idé nu.