Citat:
Ursprungligen postat av
BerraSWE
Det verkar vara såna kalla vintrar vart 12e år ungefär, dock var väl 80 talet exceptionellt med 3 kalla vintrar i rad, 84-85-86.
Havet måste ha varit ovanligt kallt dessa år också för att detta ska inträffa, kanske blev det inga el-nino effekter tack vare ett kallare hav än vanligt och så måste vi ha haft konstant nordvind.
Nu har havet inte frusit i Sverige på 3 vintrar i rad, förra vintern kunde man tex paddla i Norrland och det verkar inte bättre i år, snarare tvärtom ännu mer öppet hav då det inte ens frusit vid vikarna ännu.
Jag tror det måste till en tidig vinter för att det ska bli såna varga vintrar, kanske även en kall sommar, hela året måste ligga på minus i medeltemp så vi får kyleffekt från havet.
Det ser inte ut att bli någon skidåkning i södra Norrland iaf före jul och Stokcholm kan glömma en vit vinter.
Det var vintrarna 1985-1988, jag jobbade ute i feb 88 i Norrköping 27- ute, vi blev förpassade innomhus i stället.
Efter 1988 har temperaturerna inte gått till -30, ej heller till -20 på vintrarna i Södra Sverige, slutet av 90-talet bodde jag i Stockholm och då var det milda vintrar men enstaka dagar i månaden där det kunde bli 10- och dagen efter 5+ eller bara ligga stadigt på 0
Går vi 12 år framåt efter 97 hamnar vi på 09, åren 05-08 var det ovanligt varma vår vinter månader, feb, mars kunde bli uppemot 10-12+ grader och jag var i Stockholm i mars runt 20-28 mars 07 och då sprang de flesta i shorts och solen värmde rejält, jag liftade mycket de åren och började i februari att lifta, då var det väder som i oktober och sen kom värmeökning i slutet av mars och ännu en värmeökning i slutet av april för att sedan bli väldigt ostadiga somrar, värmen i mars april var bättre än under sommarn åren 05-09.
Och efter 09 hamnar vi på 2021 och ja de senaste två åren har vintrarna legat och pendlat mellan 0 till 5-6+ Jag har inte på närmare 40 år känt en sådan kyla som åren 85-88 som just då i Södra Sverige, jag fick ett hat till vintermånaderna tack vare vintrarna dessa tre år, men det var sista gången jag upplevt sådana vintrar, efter 1988 har det varit milda vintrar i jämförelse i genomlag, likaså snömängd, det har aldrig överstigit tre meter vallar efter 1988, utan snödjupet har legat oftast under en meter djupt, oftast 50 cm i snitt där jag befunnit mig på olika platser i Södra Sverige efter 1988