2021-10-23, 09:05
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Genomsnittstemperaturen över året blir alltid nästan exakt samma så någonstans måste det jämna ut sig.

Som t.ex. jul och midsommar i Lund kan ibland vara nästan jämt skägg. Eller varmt och kallt men i olika riktningar olika år.

Varma hav ger nog mer nederbörd!

Det är nog sant, om du kollar SMHis diagram så sticker åren 2010 och 1985 ut som extremt kalla med 2010 som nästan lika kallt som 1985.
Citera
2021-10-23, 09:19
Medlem
lemmy124s avatar
Fotbollsmatch 1985.
https://www.youtube.com/watch?v=wgwM...nel=portoaffe2
Citera
2022-02-19, 16:43
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Det är nog sant, om du kollar SMHis diagram så sticker åren 2010 och 1985 ut som extremt kalla med 2010 som nästan lika kallt som 1985.

Skillnaden är att sommaren 2010 var varm (utom längst i norr), medan sommaren 1985 var kall.
Citera
2022-02-19, 16:44
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Varm sommar ger kall vinter och tvärtom. Genomsnittstemperaturen är alltid ungefär lika.

Herregud, sommaren 1985 var kall: https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.24...m_tom_2019.png
Citera
2022-02-19, 16:55
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det lustiga var att jag satt och läste en vinterdag i mitten av 80-talet med en temperatur på runt trettio minusgrader.

I denna gamla bok stod det om temperaturcykler, två på 133 år, och en på 78 år, eller något sånt.
Det hade man utläst av årsringar i gamla träbitar.

Då stod det att man kunde vänta sig mycket kalla vintrar i mitten av 1980-talet, och det blev det.
Citera
2022-02-19, 17:13
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det lustiga var att jag satt och läste en vinterdag i mitten av 80-talet med en temperatur på runt trettio minusgrader.

I denna gamla bok stod det om temperaturcykler, två på 133 år, och en på 78 år, eller något sånt.
Det hade man utläst av årsringar i gamla träbitar.

Då stod det att man kunde vänta sig mycket kalla vintrar i mitten av 1980-talet, och det blev det.

Så nästa riktigt kalla vintrar kanske blir runt 2055-2060 om dom kommer i 75-80 års perioder.
Då kanske man bara får uppleva två såna perioder i sitt liv, en del får bara uppleva det en gång. Men är man född på 70-80 talet finns chansen att återigen få uppleva -30 grader i Stockholmsområdet.
Citera
2022-02-19, 17:18
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Så nästa riktigt kalla vintrar kanske blir runt 2055-2060 om dom kommer i 75-80 års perioder.
Då kanske man bara får uppleva två såna perioder i sitt liv, en del får bara uppleva det en gång. Men är man född på 70-80 talet finns chansen att återigen få uppleva -30 grader i Stockholmsområdet.
Nu minns jag inte om vi var i en 133 års cykel, eller 78 års.
Men vem vet, jag får antagligen inte vara med då.

Sedan finns det kanske andra faktorer som kan spela in, som människans inverkan på klimatet.
Citera
2022-02-19, 17:42
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nu minns jag inte om vi var i en 133 års cykel, eller 78 års.
Men vem vet, jag får antagligen inte vara med då.

Sedan finns det kanske andra faktorer som kan spela in, som människans inverkan på klimatet.

Det är ju också mycket möjligt att dom riktigt kalla temperaturerna inte längre finns på grund av ökad CO2.
Citera
2022-02-19, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Herregud, sommaren 1985 var kall: https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.24...m_tom_2019.png
Vad motsäger det jag skrev?

Själv hade jag en otroligt varm sommar 1985 i Spanien samt däremellan dit och hem på mc. Pannband under hjälmen för att svetten inte skulle rinna i ögonen.
Citera
2022-02-19, 18:32
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:

Själv hade jag en otroligt varm sommar 1985 i Spanien samt däremellan dit och hem på mc. Pannband under hjälmen för att svetten inte skulle rinna i ögonen.

Alla årstider har värmts upp. Vi har global uppvärmning, även om den är naturlig och inte skapad av människor. På 1300-talet kom global nedkylning.
Citera
2022-02-20, 13:41
Medlem
Ambelains avatar
Citat:

Men det är ju, typ, precis som det ska vara.

Om du minns sommarvärmen 2018, som kallades en 100-årssommar pga värmen och torkan, så var det något som drabbade just vår lilla del av världen.
Men, direkt utanför vår lilla del, så hittade vi ön Island.
Och på Island hade de också en 100-årssommar.

Bara det att för dem så var det en direkt motsatt rekordsommar.
Det var kallare och regnigare än det varit på 100 år alltså.

Inte så konstigt om man tittar på hur vädersystemen såg ut och var de var placerade.
Det som kom upp från söderöver, hit till Skandiavien, det gick rakt Ner, från norr, därborta över Island.

Lågtrycken låg alltså precis mitt emellan, och deras virvlar virvlade ju motsols, så varmluften hämtades upp nedifrån söder och slungades högt upp ovanför till Nordpolen och sen rakt ner över stackars Island.
Men då som nerkylt och jävligt väder ...

Jag vet inte hur sommaren -85 såg uti Spanien och Sverige.
Men om du tittar efter så kan du nog se något som kanske kan påminna om ovanstående.
Eller inte ... =)
Citera
2022-02-20, 18:26
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men det är ju, typ, precis som det ska vara.

Om du minns sommarvärmen 2018, som kallades en 100-årssommar pga värmen och torkan, så var det något som drabbade just vår lilla del av världen.
Men, direkt utanför vår lilla del, så hittade vi ön Island.
Och på Island hade de också en 100-årssommar.

Bara det att för dem så var det en direkt motsatt rekordsommar.
Det var kallare och regnigare än det varit på 100 år alltså.

Inte så konstigt om man tittar på hur vädersystemen såg ut och var de var placerade.
Det som kom upp från söderöver, hit till Skandiavien, det gick rakt Ner, från norr, därborta över Island.

Lågtrycken låg alltså precis mitt emellan, och deras virvlar virvlade ju motsols, så varmluften hämtades upp nedifrån söder och slungades högt upp ovanför till Nordpolen och sen rakt ner över stackars Island.
Men då som nerkylt och jävligt väder ...

Jag vet inte hur sommaren -85 såg uti Spanien och Sverige.
Men om du tittar efter så kan du nog se något som kanske kan påminna om ovanstående.
Eller inte ... =)

Sommaren 1985 var sval.

Men sommaren 2021 var en av de varmaste någonsin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in