2020-12-12, 23:44
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studioworks
Är du säker på det?
I Skåne var det rejält kallt vid övergången till 00-talet...
Jag upplevde 42 minus den vintern så ja, jag är säker
Citera
2020-12-12, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schtaan
Januari - Mars var svin kallt. I mitten December var det -30 och lite till. Aldrig upplevt nåt liknande varken före eller efter 1985. Har sökt på misstänkta vulkanutbrott som hade kunna ställa till med klimat ändring men inte hittat nåt. Någon annan bra förklaring?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Meteorologi%C3%A5ret_1985

Nu var just 1985 inte ett speciellt kallt år, i alla fall inte i mälardalen, däremot sattes flera rekord 1986/87 men det har nog med cykler att göra. 1987 februari sattes köldrekord och det låg fortfarande snö kvat på gotland 1a maj.
Så du får vidimera dina källor lite bättre.
1985 uppfattade jag inte som speciellt kallt.
Citera
2020-12-13, 00:21
Medlem
lasternassummas avatar
I norra Dalarna var det riktigt kallt i början av 1979.

Jag hittade att det var -46,0°C i Grundforsen 1979-01-01.

Varför just vintern 1985 var kall vet jag inte. Jag kan inte se att det var särskilt kallt globalt, så jag gissar att det var luft från polartrakterna som dominerade i norra Europa under början på året.

Under perioden ungefär 1945-1970/75 ökade utsläpp av svavel som en följd av användning av svavelrik olja. Svavelpartiklar hindrar instrålning och kyl. Det var en faktor till varför den globala temperaturen sjönk under perioden. Det handlar om några tiondels grader för den globala medeltemperaturen, så det förklarar ju inte att det var tiotals grader kallare under hela vintern 1985, men det kanske bidrog lite.

Citera
2020-12-13, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Jag upplevde 42 minus den vintern så ja, jag är säker

Helvete vad kallt. Undrar hur dagens Sverige hade klarat det när ungdomarna glider runt i tjocka vinterjackor vid +2.
Citera
2020-12-13, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schtaan
Januari - Mars var svin kallt. I mitten December var det -30 och lite till. Aldrig upplevt nåt liknande varken före eller efter 1985. Har sökt på misstänkta vulkanutbrott som hade kunna ställa till med klimat ändring men inte hittat nåt. Någon annan bra förklaring?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Meteorologi%C3%A5ret_1985

Vintern 01-02 var det också riktigt kallt.

Gjorde lumpen och hade vakten på nyårsafton, -32 grader på Muskö.
Kommer inte ihåg hur länge kylan höll i sig men det var någon vecka som var riktigt kall kring nyåret, även längre ner i Småland och Halland kröp temperaturen ner till runt 30 minus.
Citera
2020-12-13, 10:22
Citat:
Ursprungligen postat av zbgj
Vintern 01-02 var det också riktigt kallt.

Gjorde lumpen och hade vakten på nyårsafton, -32 grader på Muskö.
Kommer inte ihåg hur länge kylan höll i sig men det var någon vecka som var riktigt kall kring nyåret, även längre ner i Småland och Halland kröp temperaturen ner till runt 30 minus.

Det verkar vara såna kalla vintrar vart 12e år ungefär, dock var väl 80 talet exceptionellt med 3 kalla vintrar i rad, 84-85-86.

Havet måste ha varit ovanligt kallt dessa år också för att detta ska inträffa, kanske blev det inga el-nino effekter tack vare ett kallare hav än vanligt och så måste vi ha haft konstant nordvind.

Nu har havet inte frusit i Sverige på 3 vintrar i rad, förra vintern kunde man tex paddla i Norrland och det verkar inte bättre i år, snarare tvärtom ännu mer öppet hav då det inte ens frusit vid vikarna ännu.

Jag tror det måste till en tidig vinter för att det ska bli såna varga vintrar, kanske även en kall sommar, hela året måste ligga på minus i medeltemp så vi får kyleffekt från havet.

Det ser inte ut att bli någon skidåkning i södra Norrland iaf före jul och Stokcholm kan glömma en vit vinter.
Citera
2020-12-13, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Det verkar vara såna kalla vintrar vart 12e år ungefär, dock var väl 80 talet exceptionellt med 3 kalla vintrar i rad, 84-85-86.

Havet måste ha varit ovanligt kallt dessa år också för att detta ska inträffa, kanske blev det inga el-nino effekter tack vare ett kallare hav än vanligt och så måste vi ha haft konstant nordvind.

Nu har havet inte frusit i Sverige på 3 vintrar i rad, förra vintern kunde man tex paddla i Norrland och det verkar inte bättre i år, snarare tvärtom ännu mer öppet hav då det inte ens frusit vid vikarna ännu.

Jag tror det måste till en tidig vinter för att det ska bli såna varga vintrar, kanske även en kall sommar, hela året måste ligga på minus i medeltemp så vi får kyleffekt från havet.

Det ser inte ut att bli någon skidåkning i södra Norrland iaf före jul och Stokcholm kan glömma en vit vinter.

09-10 och 10-11 var också kalla och snörika vintrar i södra Sverige.
Temperaturerna var inte extrema men orkade inte upp över nollan på flera månader och snön låg kvar in i april om jag inte missminner mig.

Vintern 10-11 fick jag skotta snö 3-4 ggr i veckan från slutet av november till mars månad!
Citera
2020-12-13, 12:45
Medlem
schtaans avatar
1985 gjorde jag lumpen i Luleå. Ryckte in första veckan i Januari. Var -33 den dagen. (Stockholmarna kom från tåget i lågskor och höst jackor...) Sen var det kring -20 fram till början av Mars med några doppar till -42,5 en morgon på F21. Slutövning 10 dagar i första hälften av December i skogen kring dåvarande flygbasen i Fällfors. Aldrig över -20 då också, några nätter kring -35.
Citera
2020-12-13, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Det har varit kallare, här uppe i norra delarna visade tempen -42 grader, kommer bara inte ihåg vilket årtal det var , men 90+ talet.

Var med om -44* 10år sedan bara mellan Jäkkvik och Junkerdal (Norge)
Citera
2020-12-13, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu var just 1985 inte ett speciellt kallt år, i alla fall inte i mälardalen, däremot sattes flera rekord 1986/87 men det har nog med cykler att göra. 1987 februari sattes köldrekord och det låg fortfarande snö kvat på gotland 1a maj.
Så du får vidimera dina källor lite bättre.
1985 uppfattade jag inte som speciellt kallt.

Var det hemma i Sundbyberg då? Tänkte inte på det

1985 hade Vittangi kallaste medeltemp i februari någonsin i Sverige. Samma år hade de en halvmeter snö i januari i Cannes och Rom. Januari-februari 1985 – Sverige upplever sina kallaste månader någonsin under de senaste århundradena.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Meteor...n%20m%C3%A5nad.
Citera
2020-12-13, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Var det hemma i Sundbyberg då? Tänkte inte på det

1985 hade Vittangi kallaste medeltemp i februari någonsin i Sverige. Samma år hade de en halvmeter snö i januari i Cannes och Rom. Januari-februari 1985 – Sverige upplever sina kallaste månader någonsin under de senaste århundradena.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Meteor...n%20m%C3%A5nad.

Nu vet jag inte just sundbyberg, mer almänt sverige. möjligtvis undantaget vittangi.
Flera köldrekord sattes det året.

Se länken till 1987.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Meteorologi%C3%A5ret_1987.
Citera
2020-12-13, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu vet jag inte just sundbyberg, mer almänt sverige. möjligtvis undantaget vittangi.
Flera köldrekord sattes det året.

Se länken till 1987.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Meteorologi%C3%A5ret_1987.

Både 85 och 87 var kalla, både i Sverige och Europa i allmänhet. Reagerade på att du skrev "inte speciellt kallt".
85 har fortfarande rekordet för kallaste medeltemp för en månad. 87 har enstaka dagar med extremvärden men inte kallaste månad. Topic är 1985.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in