Januari - Mars var svin kallt. I mitten December var det -30 och lite till. Aldrig upplevt nåt liknande varken före eller efter 1985. Har sökt på misstänkta vulkanutbrott som hade kunna ställa till med klimat ändring men inte hittat nåt. Någon annan bra förklaring? https://sv.wikipedia.org/wiki/Meteorologi%C3%A5ret_1985
Kommer ihåg. Det var -27 i Stockholm och dieseln "stelnade" i min Fiat Ritmo D och var tvungen att bogsera in den till ett varmgarage. På den tiden var man själv tvungen att tillsätta köldskyddsmedel i bränslet. Varför det var så j*vla kallt vet jag inte.
Jag låg i lumpen 85-86 i Boden, jag minns att det var snuskigt svinkallt och meterdjupt med snö. 30-35 minus var inte ovanligt när vi låg ute i busken och lekte krig.
Inte helt ovanligt med minus trettio. Men det höll väl i sig väldigt länge. Har för mig att 2010 var ett riktigt speciellt år. Metervis med snö och -25 i ett par veckor i Hela mellansverige men just 85 tog väl alla rekord..
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!