Citat:
Ursprungligen postat av
dic-tator
En snabb rättelse
D: 223
R:210
Oberoende:
Tack för rättelsen!
Citat:
Ursprungligen postat av
dic-tator
Sen vill jag tillägga att jag delar din åsikt om maktdelning. Fast hur gör man ifall senaten vägrar debattera lagförslag eller skicka dem till utskott för utredning eller hearings?
(R)Mitch Mcconnell har begravt lagförslag i 7 års tid nu. Han har över 400 lagförslag på sitt skrivbord som han vägrar ta upp för omröstning såvida det inte leder till att han får mer pengar eller makt.
Den enda personen i USA som förhindrar demokratin är inte Trump. Utan senatens majoritetsledare.
Även om maktdelningen är bra som princip, så är den ju inte nödvändigtvis enkel att implementera på ett bra sätt. USAs konstitution är IMO delvis föråldrad och borde, även detta IMO, revideras på flera områden. Utöver det du påtalar, t.ex:
– Hur presidentval går till. Jag skulle föredra direkt val. Gärna också se en modernisering av hela behandlingen, t.ex. avdramatisering eller helst borttagning av registreringsförfarandet.
– Filibuster i senaten.
– Synen på vapen.
– Tillsättning till SCOTUS, som just var uppe här.
Även om det finns statsvetare i USA som emellanåt påpekar brister i författningen så ser det ut att vara svårt att få en politisk samling runt omfattande förändringar i konstitutionen.
Inte ens Trumps teknik att försöka upphäva valresultatet med vad som i huvudsak ser ut som påhittade konspirationsteorier, ser ut att få en varningsklocka om att det finns brister i valsystemet att ringa.
IOFS kan man ju säga att, trots ihärdiga försök, så har inte Trump lyckats förhindra att valet genomfördes som det ska och att resultatet har beaktats. Skulle han ha lyckats så hade det väl närmast varit att betrakta som en statskupp?
Det hade väl varit något att ta in i historieböckerna:
Donald Trump I, USAs förste kejsare. Han införde sig själv i positionen efter att ha förlorat presidentvalet 2020.
–