2020-12-13, 10:55
Medlem
Det blir en flaska Aalborg juleakvavit som traditionen bjuder hos oss. Min far har alltid gillat Aalborg och en jul utan en flaska sådant på bordet är ingen riktig jul.
Citera
2020-12-13, 19:32
Medlem
Ålborg och OP Andersson
Citera
2020-12-13, 19:41
Bannlyst
Får kanske skippa bekvämligheten av att kunna köra hem på julafton detta år. Vore gott med kryddad nubbe till maten.

OP kan man hoppas finns framme men jag är alldeles för lite berest i nubbens värld.
Citera
2020-12-13, 23:30
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Använder du malört eller strandmalört?
Jag har enbart använt den senare, torkad och ev. flamberad. Den är god, men kanske lite väl söt och mild. Lägger man en bäsk på sådan tjänar den dock på att få stå länge, har jag märkt; först att dra med örten i 2-8 veckor, tills den blir gyllene, sedan hälla den på en smal, hög flaska och glömma bort den i flera månader, så att den klarnar och en bottensats bildas. Man kan då dekantera en riktigt fint kryddad bäsk. En knivsudd havssalt i denna tycker jag sätter pricken.

Jag har faktiskt inte prövat att göra snaps på både pors och malört. Tar du grön pors (blad) eller brun (blommor) till denna?
Tack,

Det är "vanlig" malört (Artemisia absinthium). Har en planta krukad i växthuset som jag har fått av svärmor, hon har ett bestånd som växer runt hennes växthus.

Den ger rätt rejält med smak ganska omgående, så det är inte många timmar (Maximalt någon dag.) man behöver ha den liggande i sprit för att få bra smak.

När det kommer till porsen, så tar jag sex-sju kvistar med skott med grå/gröna blad i början av juli. Enligt vissa traditioner ska man inte inte plocka sin pors förrän tidigast på Bartolomeus-dagen (24/8), men det har funkat fint för mig att plocka tidigare än så...

Ha i malörten i två-tre timmar, sedan tar du ur den och har i porsen i lika många dagar som du hade malörten i timmar. Sila av och låt stå och mogna. Ju längre tid desto bättre.
Citera
2020-12-14, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det är "vanlig" malört (Artemisia absinthium). Har en planta krukad i växthuset som jag har fått av svärmor, hon har ett bestånd som växer runt hennes växthus.

Den ger rätt rejält med smak ganska omgående, så det är inte många timmar (Maximalt någon dag.) man behöver ha den liggande i sprit för att få bra smak.

När det kommer till porsen, så tar jag sex-sju kvistar med skott med grå/gröna blad i början av juli. Enligt vissa traditioner ska man inte inte plocka sin pors förrän tidigast på Bartolomeus-dagen (24/8), men det har funkat fint för mig att plocka tidigare än så...

Ha i malörten i två-tre timmar, sedan tar du ur den och har i porsen i lika många dagar som du hade malörten i timmar. Sila av och låt stå och mogna. Ju längre tid desto bättre.

Tack,
Ja, det får väl bli ett försök med detta nästa år.
Jag har ingen malört i dagsläget, så det blir nog att köpa en till våren.
Citera
2020-12-14, 14:14
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Är det en typiskt Finsk sprittyp? Har du någon sort att rekommendera att testa, om man aldrig druckit typen förut?

https://www.diffordsguide.com/beer-w...korva-original

Diffords har hela historien.

Men tänker du på julsnaps annars? För det här är ju mer en lakritslikör. Gillar man lakrits är väl Nyköpings brännvin med anis bra.
Citera
2020-12-14, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
https://www.diffordsguide.com/beer-w...korva-original

Diffords har hela historien.

Men tänker du på julsnaps annars? För det här är ju mer en lakritslikör. Gillar man lakrits är väl Nyköpings brännvin med anis bra.

Snaps har jag bra kunskap inom, tänkte mer på denna finska specialité. Blir väl att förkovra sig.
Läckö Slottsakvavit finns alltid tillgänglig för skaldjur och lättare sillar. Den ställs sällan fram på julbordet, men står i beredskap.
Nyköpings är jag osäker på om jag faktiskt druckit. Den är väl den enda av Reimersholms klassiker som ej är med i nubbelådan "Svenska nubbar"?
Citera
2020-12-14, 19:19
Medlem
28-120s avatar
Som traditionen har varit de senaste åren, brännvin från Kyrkeby. I år kryddat med pors.

https://www.livetsgoda.se/saljstart-for-kyrkeby-pors/
Citera
2020-12-14, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 28-120
Som traditionen har varit de senaste åren, brännvin från Kyrkeby. I år kryddat med pors.

https://www.livetsgoda.se/saljstart-for-kyrkeby-pors/

Har sneglat på deras Potatisbrännvin. Vet du om den är något att ha? Dyr är den, så tänker inte köpa utan rekommendationer.
Citera
2020-12-14, 20:43
Medlem
28-120s avatar
Citat:
Har sneglat på deras Potatisbrännvin. Vet du om den är något att ha? Dyr är den, så tänker inte köpa utan rekommendationer.

Nej jag har inte smakat den så jag kan inte ge någon rekommendation. Har däremot druckit några av deras andra smaker och de är helt ok. Dock inte så speciella att bara smaken motiverar priset.

Det höga priset beror ju förstås på att de bara tillverkar en liten mängd flaskor varje år och att produktionen sker i ett gammalt bränneri (museum) som fortfarande drivs av en ångmaskin. Tycker man att det är kul så är det ju ingen jättesumma det handlar om, om inte kan man köpa någonting annat istället.

Lite speciellt är det också att spriten är gjord på potatis, istället för säd som är det normala nu för tiden.

Jag är nyfiken på de gamla smakerna (potatisbrännvin + gammaldags kryddning). Det är det som får mig att köpa det.

Citat:
Nyköpings är jag osäker på om jag faktiskt druckit.

Nyköpings är fin, men passar kanske lite bättre till midsommar än jul tycker jag.
Senast redigerad av 28-120 2020-12-14 kl. 20:49.
Citera
2020-12-14, 21:15
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Gillar man lakrits är väl Nyköpings brännvin med anis bra.

Bra, ja. Men till julmat: tvekish.
Citera
2020-12-15, 14:31
Medlem
Hata mig inte för den här frågan nu - vad är era erfarenheter av alkoholfri snaps? Funkar det överhuvudtaget? Hur stod den sig på jul-/påskbordet?

Systemet har en i utbudet (art.nr 1981) och det finns även ett recept på deras hemsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in