2020-12-10, 22:22
Medlem
Klas-Vegass avatar
Gått från akvavit till renat. Kan man få fler vuxenpoäng?
Har lovat någon här på flashback att köpa koskenkorva lakrits. Så en sådan blir det med. kanske ibte till julmaten.
Citera
2020-12-10, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Har lovat någon här på flashback att köpa koskenkorva lakrits. Så en sådan blir det med. kanske ibte till julmaten.

Det är aldrig fel att dricka okryddat, om det är bra. Renat brännvin är inte fel, även om jag håller Kron högre.
Lakrits... ja, det finns en skara som klarar den skivan. Personligen är jag kluven. Till julbordet hade jag kanske testat, om det är en snaps baserad på äkta lakritsrot.
Citera
2020-12-10, 23:34
Medlem
Saltkatts avatar
Aalborg juleakvavit, förstås.
Citera
2020-12-11, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Aalborg juleakvavit, förstås.

Är sugen på denna, men har inte förstått; är detta en årgångsprodukt, eller är den likadan varje år?
Citera
2020-12-11, 10:50
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas

Salmiakki är en klassiker. Fast kanske inte till julbordet. Finns ju en hel del historier om den drycken i Finland. Att regeringen exempelvis beordrade om att sänka alkoholhalten pga att den var för god.
Citera
2020-12-11, 16:37
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Är sugen på denna, men har inte förstått; är detta en årgångsprodukt, eller är den likadan varje år?

Samma innehåll, ny design på flaskan varje år.
Citera
2020-12-11, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Salmiakki är en klassiker. Fast kanske inte till julbordet. Finns ju en hel del historier om den drycken i Finland. Att regeringen exempelvis beordrade om att sänka alkoholhalten pga att den var för god.

Är det en typiskt Finsk sprittyp? Har du någon sort att rekommendera att testa, om man aldrig druckit typen förut?

Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Samma innehåll, ny design på flaskan varje år.

Okej. Så anledningen till att en del söker efter vissa årgångar är enbart av designskäl?
Citera
2020-12-11, 19:26
Medlem
”Gammeldansk” sitter som en ”sportmössa” jul, midsommar och alla de gånger man känner att man behöver en öl och en snaps.
Citera
2020-12-12, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medved
”Gammeldansk” sitter som en ”sportmössa” jul, midsommar och alla de gånger man känner att man behöver en öl och en snaps.

Helt sant, nu när jag tänker efter. Kanske inte som en snaps till maten, men väl efter.
Citera
2020-12-13, 00:22
Moderator
Allaballawallas avatar
Kör på eget recept med pors och malört.

Gjorde den i somras så att den hinner sätta sig til jul.

Gjorde även en chilisnaps för ungefär två månader sedan och ska göra en citronsnaps strax efter jul för att ha dem klara till påsk och midsommar.

En riktigt bra snaps behöver lite tid (Någon månad åtminstone.) och det brukar inte bli jättebra med "sista-minuten"-snapsar.
Citera
2020-12-13, 04:44
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Okej. Så anledningen till att en del söker efter vissa årgångar är enbart av designskäl?

Jäpp. Typ nördiga samlare.
Citera
2020-12-13, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Kör på eget recept med pors och malört.

Gjorde den i somras så att den hinner sätta sig til jul.

Gjorde även en chilisnaps för ungefär två månader sedan och ska göra en citronsnaps strax efter jul för att ha dem klara till påsk och midsommar.

En riktigt bra snaps behöver lite tid (Någon månad åtminstone.) och det brukar inte bli jättebra med "sista-minuten"-snapsar.

Använder du malört eller strandmalört?
Jag har enbart använt den senare, torkad och ev. flamberad. Den är god, men kanske lite väl söt och mild. Lägger man en bäsk på sådan tjänar den dock på att få stå länge, har jag märkt; först att dra med örten i 2-8 veckor, tills den blir gyllene, sedan hälla den på en smal, hög flaska och glömma bort den i flera månader, så att den klarnar och en bottensats bildas. Man kan då dekantera en riktigt fint kryddad bäsk. En knivsudd havssalt i denna tycker jag sätter pricken.

Jag har faktiskt inte prövat att göra snaps på både pors och malört. Tar du grön pors (blad) eller brun (blommor) till denna?
Tack,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in