2020-12-15, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av django_0818
Hata mig inte för den här frågan nu - vad är era erfarenheter av alkoholfri snaps? Funkar det överhuvudtaget? Hur stod den sig på jul-/påskbordet?

Systemet har en i utbudet (art.nr 1981) och det finns även ett recept på deras hemsida.

Nej, till skillnad från ex. Alkoholfri öl så fungerar det inte alls. Snaps kräver en viss alkoholhalt, då den rensar paletten samt löser vissa smakämnen. Den är inte en måltidsdryck, som ex. Öl, som kan vara alkoholfri.
Alkoholfri snaps är som en bil utan vindruta.

Är man absolut desperat att efterlika funktionen som snaps har, men utan alkohol, hade ett ättikslag á la 3-2-1 vara det närmsta, men lär inte vara särskilt aptitligt.
Senast redigerad av Merkur 2020-12-15 kl. 15:54.
Citera
2020-12-15, 15:56
Medlem
O.P. Anderson blir det som vanligt. Går inte åt så mycket så det räcker gott.
Citera
2020-12-15, 20:15
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Gammeldansk, Bäska droppar samt ett lokalt producerat kryddat brännvin som jag väljer hålla hemligt.

Bäska droppar är en svensk klassiker; en kanelkanon som lirar bra ihop med de fetare, stadigare inslagen på julbordet.

God jul!
Citera
2020-12-15, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Gammeldansk, Bäska droppar samt ett lokalt producerat kryddat brännvin som jag väljer hålla hemligt.

Bäska droppar är en svensk klassiker; en kanelkanon som lirar bra ihop med de fetare, stadigare inslagen på julbordet.

God jul!

Härligt!
Ja, här står en vältempererad Bäska droppar på 8,5 grader Celsius redo. Det behövet matsmältningen.
Citera
2020-12-15, 21:12
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Jag har en flaska Aalborg Juleakvavit att ställa på julbordet.
Hur ska denna snaps serveras ?
Systembolaget säger kall och Steffo säger rumstempererad.
Vad säger Flashback?
Citera
2020-12-15, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Jag har en flaska Aalborg Juleakvavit att ställa på julbordet.
Hur ska denna snaps serveras ?
Systembolaget säger kall och Steffo säger rumstempererad.
Vad säger Flashback?

Om detta tvista de lärde.
Fördelen med rumstempererade snapsar är att dess smaker kommer fram bättre, men många av dem förlorar sin fräschör och i många, men inte alla, sammanhang vill man ha snapsen sval eller rent av kall. Äter man skaldjur förordar jag väl kylda snapsar, typ akvavit, citron och/eller dill. Om flaskan hålls isad, kommer snapsen i glaset hålla runt 6-8 C efter en stund, vilket ger god fräschör. Detsamma gäller för snaps till sill, anser jag.
För kallskuret och småvarmt på julbordet tycker jag att snapsen skall vara källarsval i allmänhet. Det enda fall då jag skulle anse att snapsen bör vara rumstempererad är om det gäller utpräglade julsnapsar, med sötma, typiska julkryddor, varma toner av apelsin, pommerans och kanel. Viktigt är dock att ha svalt öl till för att hålla målet fräscht.

Och till lutfisken, på juldagen eller annandagen, skall snapsen och ölet vara källarsvala.

Korta svarer på din fråga: Källarsval (12-16 C).
Senast redigerad av Merkur 2020-12-15 kl. 21:56.
Citera
2020-12-15, 22:13
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Om detta tvista de lärde.
Fördelen med rumstempererade snapsar är att dess smaker kommer fram bättre, men många av dem förlorar sin fräschör och i många, men inte alla, sammanhang vill man ha snapsen sval eller rent av kall. Äter man skaldjur förordar jag väl kylda snapsar, typ akvavit, citron och/eller dill. Om flaskan hålls isad, kommer snapsen i glaset hålla runt 6-8 C efter en stund, vilket ger god fräschör. Detsamma gäller för snaps till sill, anser jag.
För kallskuret och småvarmt på julbordet tycker jag att snapsen skall vara källarsval i allmänhet. Det enda fall då jag skulle anse att snapsen bör vara rumstempererad är om det gäller utpräglade julsnapsar, med sötma, typiska julkryddor, varma toner av apelsin, pommerans och kanel. Viktigt är dock att ha svalt öl till för att hålla målet fräscht.

Och till lutfisken, på juldagen eller annandagen, skall snapsen och ölet vara källarsvala.

Korta svarer på din fråga: Källarsval (12-16 C).
Tack för ett utförligt svar.
Jag förvarar flaskan i kylskåp och tar fram den till dukning.
Då bör snapsen vara lagom kall till sillen.
Citera
2020-12-15, 22:17
Medlem
Citat:
Tack för ett utförligt svar.
Jag förvarar flaskan i kylskåp och tar fram den till dukning.
Då bör snapsen vara lagom kall till sillen.

Det blir bra. Även om snapsen i sig är för kall i kylskåpet, så är glaset du häller upp i rumstempererat, och volymen snaps du häller upp såpass liten, att den i praktiken stiger flera grader efter servering. Så om flaskan håller 8 C, så stirra dig inte blind på det, för snapsen k glaset håller snart 12-15 C.
Och när man tar den i munnen och njuter den, så värms den ytterligare.

Att, som vissa däremot, lägga snapsen i frysen ett dygn innan, är däremot ingen bra idé.
Kylskåp, utomhus eller matkällare duger bra.
På en isbädd är ännu bättre, om man vill lägga ned lite arbete och har plats. Det ger dessutom ett vackert intryck.
Citera
2020-12-15, 22:34
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Det blir bra. Även om snapsen i sig är för kall i kylskåpet, så är glaset du häller upp i rumstempererat, och volymen snaps du häller upp såpass liten, att den i praktiken stiger flera grader efter servering. Så om flaskan håller 8 C, så stirra dig inte blind på det, för snapsen k glaset håller snart 12-15 C.
Och när man tar den i munnen och njuter den, så värms den ytterligare.

Att, som vissa däremot, lägga snapsen i frysen ett dygn innan, är däremot ingen bra idé.
Kylskåp, utomhus eller matkällare duger bra.
På en isbädd är ännu bättre, om man vill lägga ned lite arbete och har plats. Det ger dessutom ett vackert intryck.
Bra där, nu gav du mig en riktigt bra idé.
Jag har faktiskt en glasbehållare med snapsbehållare i glas.
Den ska fyllas med is och det kommer ju se både trevligt och proffsigt ut att servera i.
Jag har ett minne av att ha fått snaps till bordet på restaurang Pelikan en gång för länge sedan i dylik glasbehållare med is.
Jag försökte hitta en bild på glasbehållaren men hittade ingen.
Du vet säkert vad jag menar. De små glasen verkar kallas för brännvinsgumma.
Senast redigerad av Fiskmånglaren 2020-12-15 kl. 22:45.
Citera
2020-12-16, 07:11
Medlem
Citat:
Bra där, nu gav du mig en riktigt bra idé.
Jag har faktiskt en glasbehållare med snapsbehållare i glas.
Den ska fyllas med is och det kommer ju se både trevligt och proffsigt ut att servera i.
Jag har ett minne av att ha fått snaps till bordet på restaurang Pelikan en gång för länge sedan i dylik glasbehållare med is.
Jag försökte hitta en bild på glasbehållaren men hittade ingen.
Du vet säkert vad jag menar. De små glasen verkar kallas för brännvinsgumma.

En skål med krossad klar-is med en eller två brännvinsgummor vore mycket vackert. Det vore en fin idé.
Citera
2020-12-17, 11:49
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Bra, ja. Men till julmat: tvekish.

Haha, håller med! Där är jag mer traditionalist och föredrar O.P Andersson över allt annat.
Citera
2021-12-07, 10:51
Medlem
I år blir det Haga Vinteraquavit.
Det känns friskt med en ljus, starkare dillbetonad akvavit när det vankas många kalla fiskrätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in