• 1
  • 2
2020-12-09, 12:37
Medlem
Efter det att Reimersholms slutade med sina årgångssnapsar har jag vandrat i ett vakuum.
Ja, jag kryddar eget brännvin, men man vill alltid köpa något som är gott och vackert till jul. Vad ställer ni fram till julmaten?

Själv sitter jag och funderar på följande;
- Barents Aquavit - Special edition
- Bröndums Julakvavit
- Herrgårds Julsnaps
- Värmdö Kryddsnaps
- Nordmarkens Aquavit
Citera
2020-12-09, 12:50
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Gammal Norrlands akvavit ska alltid stå framme, jul som nyår, midsommar som påsk. Gammal Norrlands är en snäll akvavit som passar med de flesta rätter på julbordet. Jag funderar även på att investera i Tjära, mest för att jag har gått på reklamen och funderar på om den är god eller inte. Det som talar emot är att den ligger i kommunistbolagets beställningssortiment och därför är för ansträngande att köpa in.
Citera
2020-12-09, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jr.Soprano
Gammal Norrlands akvavit ska alltid stå framme, jul som nyår, midsommar som påsk. Gammal Norrlands är en snäll akvavit som passar med de flesta rätter på julbordet. Jag funderar även på att investera i Tjära, mest för att jag har gått på reklamen och funderar på om den är god eller inte. Det som talar emot är att den ligger i kommunistbolagets beställningssortiment och därför är för ansträngande att köpa in.

Gammal Norrlands ingår i nubbelådan som i sin tur ingår i servisen, kan man säga, då den finns redan på bordet.
Tjära? Är det I.C.E of Swedens bitter du avser? Den går väl ej som snaps?
Citera
2020-12-09, 13:02
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Gammal Norrlands ingår i nubbelådan som i sin tur ingår i servisen, kan man säga, då den finns redan på bordet.
Tjära? Är det I.C.E of Swedens bitter du avser? Den går väl ej som snaps?
Ja det var den jag menade. Nej det är förstås sant, det är en bitter, så det var kanske lite fel att nämna den i den här tråden. Men å andra sidan har en god bitter också sin plats vid julbordet.
Citera
2020-12-09, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jr.Soprano
Ja det var den jag menade. Nej det är förstås sant, det är en bitter, så det var kanske lite fel att nämna den i den här tråden. Men å andra sidan har en god bitter också sin plats vid julbordet.

Spännande. Jag kan absolut se att den behövs efteråt. Själv klarar jag inte julhelgen utan en bra Bäsk för magen.
Citera
2020-12-09, 14:33
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Efter det att Reimersholms slutade med sina årgångssnapsar har jag vandrat i ett vakuum.
Ja, jag kryddar eget brännvin, men man vill alltid köpa något som är gott och vackert till jul. Vad ställer ni fram till julmaten?

Själv sitter jag och funderar på följande;
- Barents Aquavit - Special edition
- Bröndums Julakvavit
- Herrgårds Julsnaps
- Värmdö Kryddsnaps
- Nordmarkens Aquavit
Skåne
Aalborg
Piratens besk

Citera
2020-12-09, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Skåne
Aalborg
Piratens besk

Gott val,
Aalborg original, eller avser han Julakvaviten?
Jag var inne och köpte en halva Bäska Droppar idag, då det behövs till julmaten.
Föredrar du Piratens? Jag är lite kluven.
Citera
2020-12-09, 18:15
Medlem
psflaxs avatar
OP Andersson till sillen och hemmagjord Besk till den rökta ålen.
Citera
2020-12-09, 18:22
Medlem
RaddarenIRovens avatar
I år blir det en flaska Renat Brännvin. Planerar att börja någongång efter gröten, för att vara odräglig framåt middagen.
Citera
2020-12-10, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
OP Andersson till sillen och hemmagjord Besk till den rökta ålen.

Gott. Köper du vanliga OP eller OP Jul?
Bäsk har jag inte gjort på länge, sedan min strandmalört slutade blomma.
Det var riktigt gott. Torkade, flamberade och lät dra. Fin, gul bäsk, söt i sig själv och vann ordentligt på lagring något år.
Citera
2020-12-10, 11:25
Medlem
PaulSmiths avatar
Herrgårds Julakvavit var jävligt intressant. Whiskeyfatslagrad med pomeras gjorde att den påminde om en old fashioned. Fast lite kryddigare och bittrare.
Citera
2020-12-10, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Herrgårds Julakvavit var jävligt intressant. Whiskeyfatslagrad med pomeras gjorde att den påminde om en old fashioned. Fast lite kryddigare och bittrare.

Spännande. Jag har faktiskt köpt en Halvböj av den, men inte öppnat den ännu.
Jag är svag för vanliga Herrgårds, som är en av de bättre kryddade brännvinen, enligt mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in