2022-05-21, 20:00
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det känns helt uppenbart som om festdelagarna vet vad som hänt, men av rädsla för repressalier håller dem käft.
Med största säkerhet droger inblandat, eftersom det är så tyst. Ingen vill gola, för då hamnar man säkert på samma viloplats som Mattias
Nu är väl inte jag kanske i första hand inne på att M skulle blivit mördad. Men jag tror att någonstans här i tråden behöver vi ta någon form av ståndpunkt för att komma vidare i tråden. Varför var M så puckad fr.o.m att han lämnat huset. Är det droger som gjort det borde vi koncentrera oss på vad gjorde man på dessa turer med epa traktorer när man körde runt i Ljungby. Var det uteslutande droghandel och alkohol man höll på med. Var detta gäng med i ett drog gäng osv. Man testade droger och tog det som fanns till buds. Vi har ingen koll egentligen vad som rörde sig i denna krets av 03: or.
Citera
2022-05-21, 20:01
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har det framkommit var D befann sig när M lämnade L rum och sa att han ska gå hem?

Berättelsen om att D gick vilse på annan ort och träffade en främling som frågade om hans könsorgan och bjöd på cigaretter talar för att D är rökare, åtminstone röker då och då.

Kan D ha varit utanför L hus och rökt när M lämnade, eller befann han sig i huset vid tillfället?
Är könsorganshistorien ur boken?

Att mamman eller de vuxna överlag absolut inte i sin vildaste fantasi kan tro att just deras lille avkomma skulle röka, dricka eller prova droger är standard
Citera
2022-05-21, 20:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Är könsorganshistorien ur boken?

Att mamman eller de vuxna överlag absolut inte i sin vildaste fantasi kan tro att just deras lille avkomma skulle röka, dricka eller prova droger är standard

Ja, det är uppgift hämtad ur boken.

Bröderna tycks vara de som brukade ha med sig öl till chill och fest, det är min tolkning av information som framkommer i boken.
Citera
2022-05-22, 04:17
Medlem
smokeonthewaters avatar
På filmen där bröderna slogs med varandra - visst kändes det som om någon tvingade dem?
Om de vägrade att lyda så kanske någon straffade M för det? D kanske inte törs berätta?
Citera
2022-05-22, 07:44
Medlem
32åringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
På filmen där bröderna slogs med varandra - visst kändes det som om någon tvingade dem?
Om de vägrade att lyda så kanske någon straffade M för det? D kanske inte törs berätta?

Den personen som filmade och hetsade bröderna blev utesluten ur boxningsklubben han var aktiv i. Tror t.o.m. att han är outad längre bak i tråden. Så det är ingen hemlighet.
Citera
2022-05-22, 07:58
Medlem
Efter att ha lyssnat lite snabbt på Storytels dokumentär, avsnittet om M på Olösta fall podden samt skummat igenom tråden så känns det ändå som att polisens "teori" om droger ligger rätt nära till hands alt någon form av akut psykos (möjligen drogutlöst).

Man ska inte krångla till det alltför mycket som den gode GW skulle säga.

Tonåringar kan vara hur skötsamma som helst och ändå experimentera med droger odyl och lyckas dölja det alldeles ypperligt tex för föräldrar.

Det vet man ju själv sedan man var ung och hade vänner som var hur skötsamma som helst men vid något festligt tillfälle tex rökte en joint, smaskade i sig svamp, tog Extacy osv.

Det kan tom vara så enkelt som att M:s kompisar inte hade en aning om att M hade stoppat i sig något sådant alt så vet någon men håller käften.

Det förklarar alla helt irrationella saker som M gör tex lämnar festen utan ytterkläder, springer runt kors och tvärs och hittar på allsköns konstiga prylar samt inte minst sagt det sätt han beter sig på när han interagerar med de personer som senare blev vittnen efter det att M har försvunnit spårlöst.

Det finns massor med droger som du blir och beter dig jävligt udda på utan att det påminner det minsta om hur tex en person starkt berusad på alkohol beter sig.

M har förmodligen stoppat i sig någon form av drog. Svårt att säga vilken dock eftersom min erfarenhet av droger är begränsad men det är iallafall inte Opiater, Bensodiazepiner, Amfetamin eller Kokain om vi går efter uteslutningsmetoden.

Sedan så får han den briljanta idén att lämna kompisens hus utan kläder och börjar härja runt i området väldigt påverkad och förvirrad men inte på det sätt som en rejält berusad person gör, för att sedan försvinna spårlöst.

Vart han tog vägen efter de sista observationerna kan man spekulera i. Antingen så har han drunknat i ån, frusit ihjäl i skogen eller något dylikt.

Anledningen till att han inte har återfunnits kan också vara relativt simpel dvs att det ibland kan ta ohyggligt lång tid innan en kropp påträffas även om den finns i närområdet där försvinnandet skedde.

Att han skulle ha blivit ihjälslagen av kompisar, sin bror, någon annan, blivit jagad eller kidnappad är betydligt mer långsökt.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-05-22 kl. 08:45.
Citera
2022-05-22, 08:08
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 32åringen
Den personen som filmade och hetsade bröderna blev utesluten ur boxningsklubben han var aktiv i. Tror t.o.m. att han är outad längre bak i tråden. Så det är ingen hemlighet.

Nej, det är ingen hemlighet men är han utredd? Hur kränkt blev han av att bli utesluten ur boxningsklubben? Ville han hämnas på bröderna?
Citera
2022-05-22, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutsRackartyg
Efter att ha lyssnat på dokumentären på storytel tycker jag Dennis beter sig skumt. Erika berättar att han vägrar prata om kvällen och natten . Och att han sover dåligt och oroligt och gnyr mycket i sömnen.
Nja det behöver inte betyda så mycket egentligen.

Jag har själv upplevt en del otäcka trauman jag aldrig pratade speciellt mycket om med någon.

Jag har mardrömmar och sover dåligt än idag trots att vissa saker ligger 20 år bakåt i tiden och jag vill helst förtränga dem trots att det inte går, än mindre tala om dem.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-05-22 kl. 08:20.
Citera
2022-05-22, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeuxakt
Är PTP-psykolog och har kommit lika långt i ljudboken. Tycker också det låter så utifrån det jag hört hittills.

Han beger sig iväg med ursäkten att han ska hem utan skor, går runt i kvarteret med märklig blick och svarar inte på tilltal. När han väl talar så vill han ha en kopp te, argumenterar för att centrum ligger åt fel håll och att han letar efter klotvägen eller en tjej (?), varefter han spurtar iväg. Låter som att han irrat på där ett bra tag, vilket han knappast skulle ha gjort om han inte var förvirrad utan enbart jagad.

Tänkbart att han sprungit iväg inåt skogs, tappat strumpan och även ritat upp de här ansiktena och pilarna som nämns själv utan påtryckning från yttre hot. Kan ha drunknat, frusit ihjäl eller gått ner sig i någon myr.
Två på bollen märker jag men du tänker på samma sätt som jag gör angående det här försvinnandet, den mest logiska förklaringen dvs drog alt psykospåret.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-05-22 kl. 08:50.
Citera
2022-05-22, 10:38
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Efter att ha lyssnat lite snabbt på Storytels dokumentär, avsnittet om M på Olösta fall podden samt skummat igenom tråden så känns det ändå som att polisens "teori" om droger ligger rätt nära till hands alt någon form av akut psykos (möjligen drogutlöst).

Man ska inte krångla till det alltför mycket som den gode GW skulle säga.

Tonåringar kan vara hur skötsamma som helst och ändå experimentera med droger odyl och lyckas dölja det alldeles ypperligt tex för föräldrar.

Det vet man ju själv sedan man var ung och hade vänner som var hur skötsamma som helst men vid något festligt tillfälle tex rökte en joint, smaskade i sig svamp, tog Extacy osv.

Det kan tom vara så enkelt som att M:s kompisar inte hade en aning om att M hade stoppat i sig något sådant alt så vet någon men håller käften.

Det förklarar alla helt irrationella saker som M gör tex lämnar festen utan ytterkläder, springer runt kors och tvärs och hittar på allsköns konstiga prylar samt inte minst sagt det sätt han beter sig på när han interagerar med de personer som senare blev vittnen efter det att M har försvunnit spårlöst.

Det finns massor med droger som du blir och beter dig jävligt udda på utan att det påminner det minsta om hur tex en person starkt berusad på alkohol beter sig.

M har förmodligen stoppat i sig någon form av drog. Svårt att säga vilken dock eftersom min erfarenhet av droger är begränsad men det är iallafall inte Opiater, Bensodiazepiner, Amfetamin eller Kokain om vi går efter uteslutningsmetoden.

Sedan så får han den briljanta idén att lämna kompisens hus utan kläder och börjar härja runt i området väldigt påverkad och förvirrad men inte på det sätt som en rejält berusad person gör, för att sedan försvinna spårlöst.

Vart han tog vägen efter de sista observationerna kan man spekulera i. Antingen så har han drunknat i ån, frusit ihjäl i skogen eller något dylikt.

Anledningen till att han inte har återfunnits kan också vara relativt simpel dvs att det ibland kan ta ohyggligt lång tid innan en kropp påträffas även om den finns i närområdet där försvinnandet skedde.

Att han skulle ha blivit ihjälslagen av kompisar, sin bror, någon annan, blivit jagad eller kidnappad är betydligt mer långsökt.

Kan det i ett sådant tillstånd möjligen ha varit han själv som ritade i gruset?
(Finns det någon uppgift om den exakta platsen för detta, och strumpan?)
Citera
2022-05-22, 10:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutsRackartyg
Efter att ha lyssnat på dokumentären på storytel tycker jag Dennis beter sig skumt. Erika berättar att han vägrar prata om kvällen och natten . Och att han sover dåligt och oroligt och gnyr mycket i sömnen.

Har det framkommit varför även D beslutar sig för att länna L bostad cirka 30 minuter efter att M lämnade ?

Var han orolig för att M inte skulle kunna ta sig hem tro, varför i så fall?
Citera
2022-05-22, 11:12
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Kan det i ett sådant tillstånd möjligen ha varit han själv som ritade i gruset?
(Finns det någon uppgift om den exakta platsen för detta, och strumpan?)
Mamman eller brodern borde kunna se om det liknar hur Mattias brukade rita?

Gällande strumpan, så är det svårbedömt, eftersom den lika gärna kan tillhöra D, de "delar" samma DNA.

Det känns märkligt och "planterat"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in