2022-05-22, 11:28
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Mamman eller brodern borde kunna se om det liknar hur Mattias brukade rita?

Gällande strumpan, så är det svårbedömt, eftersom den lika gärna kan tillhöra D, de "delar" samma DNA.

Det känns märkligt och "planterat"
Det ritade och strumpan skulle kunna vara en sorts vägledning som Mattias själv gjorde. Frågan är om det inte är mindre långsökt än att någon skulle ha planterat spåren?
Citera
2022-05-22, 11:36
Medlem
Har nu hört de fyra första delarna av dokumentären (de två sista släpps imorgon). Det känns som om materialet i det här fallet är mycket tunnare än när han gjorde serien om Olle Högbom, men där gick det ju att göra en historia om vad som hade hänt under många år efter försvinnandet. Här ältas saker om och om igen, och hans egen röst tar alldeles för stor plats. Det verkar som om han lite har tappat proportionerna under arbetet, när han talar om Ljungby som en "belägrad stad" och Lagan som ett levande väsen som måste blidkas för att släppa ifrån sig något.
Citera
2022-05-22, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Två på bollen märker jag men du tänker på samma sätt som jag gör angående det här försvinnandet, den mest logiska förklaringen dvs drog alt psykospåret.

Jo, är ju självklart absolut mest troligt att han drabbats av någon form av förvirring. Droger, psykos, eller som jag varit inne på att han drabbats av hypotermi. (hela händelseförloppet är som en "handbok" för hypotermi). Att han till slut rusade iväg tyder på att han kände sig förföljd och då finns ju risken att ha gömt sig någonstans där det blivit omöjligt att upptäcka honom. Även om det är mest troligt att han hoppade i Lagan alternativt sprang till skogs tills han inte orkade längre.

Fallet är för övrigt ganska likt "Robin i Ullared", som en morgon bara gick ut, utan ytterkläder, skor och mobil, och försvann. Hittades efter någon dag i skogen där han låg ihjälfrusen (eller om det var drunknad i en liten pöl på en skogsväg). Finns även där massa teorier om mord, men det mesta tyder även där på någon form av förvirring. Den snubben hade ett tidigare drogberoende och kan ha varit något i hjärnan som skadats och plötsligt lösts ut. Och hade han gått bara 200-300 meter till in i skogen hade det kunnat dröja flera år innan han hade hittats, för platsen var helt ologisk i förhållande till huset han lämnade.
Citera
2022-05-22, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Kan det i ett sådant tillstånd möjligen ha varit han själv som ritade i gruset?
(Finns det någon uppgift om den exakta platsen för detta, och strumpan?)
Det är inte alls omöjligt och var min tanke också. Strumpan verkar ju ha varit hans och målningarna i gruset är så "bisarra" eller underliga så det ligger nära till hands att tro det med tanke på alla andra konstigheter M verkar ha haft för sig.

Jag fattar inte varför M:s anhöriga är så insnöade på att han inte kan ha stoppat i sig något.

Detta luktar illegala substanser lång väg och var det första som slog mig efter att ha lyssnat på endast typ två avsnitt av dokumentären.

Har personligen sett folk som tex trippat på svamp och de både rörde sig och såg nyktra ut men betedde sig minst sagt jävligt underligt under den tiden ruset varade.

Nu tror jag dock inte att M har festat på svamp men något åt det hållet.

Det andra alternativet som känns mest troligt är akut psykos. Det är ovanligt men förekommer.
Citera
2022-05-22, 17:58
Medlem
Citat:
Det känns helt uppenbart som om festdelagarna vet vad som hänt, men av rädsla för repressalier håller dem käft.
Med största säkerhet droger inblandat, eftersom det är så tyst. Ingen vill gola, för då hamnar man säkert på samma viloplats som Mattias
Ja jag tror att Dennis berättade en kort tillfällig story för sin mor i hopp om dom skulle hitta honom. Dom berättade för sin mor att dom skulle plugga och chilla men samtidigt snor folköl? Eftersom det blev så pass uppmärksammat och dom bara är 17 så blir det svårt att ändra storyn från ”hejdå jag går nu” till att det var en sjuk fest massa droger osv. I den åldern är man rädd för att föräldrarna ens ska få reda på att man röker eller dricker, låta hela sverige få reda på att man tagit tunga droger är ju ett mardrömsscenario.

Samtidigt så uttrycker hans vän L frustration gällande frågor om droger från polisen hela tiden. Ett år senare och killen har blivit dömd för ringa narkotikabrott så jag hoppas han själv förstår varför dom frågade honom om det. Polisen gick ut och berättade för Aftonbladet att dom utreder ett människorov gällande Mattias 5:e Februari 2021, så jag tror ändå att vissa vittnen valde att berätta vad som hade hänt.
Citera
2022-05-22, 18:24
Medlem
Citat:
Det känns helt uppenbart som om festdelagarna vet vad som hänt, men av rädsla för repressalier håller dem käft.
Med största säkerhet droger inblandat, eftersom det är så tyst. Ingen vill gola, för då hamnar man säkert på samma viloplats som Mattias
Jovisst är det mest sannolikt att det är droger inblandat. Däremot så tror jag inte det är så komplicerat.

Förmodligen så har M själv haft med sig något som han har stoppat i sig utan de andras vetskap, därav att alla förnekar att illegala substanser skulle ha förekommit på festen eftersom de inte har sett honom imundiga något illegalt, det är rätt lätt att slinka in på en toa och stoppa i sig något helt obemärkt.

Alternativ två som också känns troligt är att någon har bjudit honom på någonting under kvällens gång och att denne någon nu mår jävligt dåligt och håller käften för att inte tex råka på ett narkotikabrott alt vållande till annans död om man nu skulle ha hittat M avliden och gjort en liten obduktion.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-05-22 kl. 18:39.
Citera
2022-05-22, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryffel1691
Ingen här som tror att allt kan vara en olycka? Man kan ju inte bortse ifrån att hans beteende är något märkligt. Drogrelaterad alt ickerelaterad psykos?

Utgår från den info som framkommer i ljudboken av M. Ezpeleta.
Jo det är väl det som ligger närmast till hands om man inte vill komplicera till saker i onödan.

Tror att det ifrån polisens sida är ett sk polisiärt uppklarat ärende dvs man har en relativt god teori om hur det hela har gått till eller utspelat sig men det går inte att leda i bevis.

Dels pga att folk kanske håller käften om det faktum att de vet vad M stoppade i sig den där kvällen av rädsla för repressalier ifrån polismakten samt att de inte har hittat någon kropp att obducera.

Att Polisen har snöat in på drogspåret är inte så konstigt med tanke på det sätt M försvann, hans totalt ologiska beteende i kontakt med vittnen samt att han verkar irra runt planlöst och beter sig i största allmänhet som någon som har någon substans i blodet utöver vanlig alkohol.

Förklarar också "konstinstallationen i skogen" som någon vid sina sinnes fulla bruk förmodligen inte hade skapat.

Att det är M som ligger bakom den torde vara klarlagt då det är hans strumpa som påträffas där.
Citera
2022-05-22, 19:09
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIst0easy
Ja jag tror att Dennis berättade en kort tillfällig story för sin mor i hopp om dom skulle hitta honom. Dom berättade för sin mor att dom skulle plugga och chilla men samtidigt snor folköl? Eftersom det blev så pass uppmärksammat och dom bara är 17 så blir det svårt att ändra storyn från ”hejdå jag går nu” till att det var en sjuk fest massa droger osv. I den åldern är man rädd för att föräldrarna ens ska få reda på att man röker eller dricker, låta hela sverige få reda på att man tagit tunga droger är ju ett mardrömsscenario.

Samtidigt så uttrycker hans vän L frustration gällande frågor om droger från polisen hela tiden. Ett år senare och killen har blivit dömd för ringa narkotikabrott så jag hoppas han själv förstår varför dom frågade honom om det. Polisen gick ut och berättade för Aftonbladet att dom utreder ett människorov gällande Mattias 5:e Februari 2021, så jag tror ändå att vissa vittnen valde att berätta vad som hade hänt.
Man önskar att samtliga ungdomar hade hörts ordentligt.
Lämnat drogtester osv, för att se vad som funnits i Mattias umgängeskrets.
Att en kille beter sig märkligt gällande drogrelaterade frågor och senare döms för narkotikabrott, känns lite illa.
Vilka var festdeltagarna?
Citera
2022-05-22, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laccen
Tycker det känns riktigt konstigt att man kan va försvunnen så länge i en stad som Ljungby...
Finns ju dock en risk att han ramlat i lagan och sen följt strömmen. Men känns ju som att någon borde sett en kropp flyta runt, men en kropp kanske sjunker efter en tid?
Nej det är inte jättekonstigt. Jag känner till ett fall med en pensionär som knallade ut i skogen och avled knall fall pga sjukdom.

Trots att polisen visste i vilket område han brukade röra sig i tog det ca 6 månader innan kroppen återfanns och då var det inte Polisen som hittade den utan privatpersoner på promenad.

Anledningen var att den låg i ett område som var lite svårtillgängligt att ta sig fram i samt med väldigt mycket växtlighet som skymde sikten.

Trots helikopter och hundar så gick Polisen bet den gången och det finns fler sådana fall.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-05-22 kl. 19:25.
Citera
2022-05-22, 19:14
Medlem
Någon som vet vilket ursprung mamman har? Hennes svenska är ju inte 100-procentig.
Citera
2022-05-22, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easycomeeasygo
Någon som vet vilket ursprung mamman har? Hennes svenska är ju inte 100-procentig.
Satt och lyssnade på dokumentären i natt och de nämnde det, nu var jag lite seg då men ifrån något öststatsland.

Edit: Jag tror det var Ungern.
Citera
2022-05-22, 20:02
Medlem
Izzardkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Satt och lyssnade på dokumentären i natt och de nämnde det, nu var jag lite seg då men ifrån något öststatsland.

Edit: Jag tror det var Ungern.

vad är det för dokumentär? eller är det ljudboken du menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in