2020-12-08, 19:13
Medlem
whatthefucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King-of-Insight
Ja precis. Först kändes det inte så troligt men nu, utan att veta exakt, så känns det som de borde sökt av alla logiska till- och från-förflyttningar till fots, mellan hemmet, ågårdsv, klotvägen och ev bondgården. Så oavsett vart han logiskt tänkt ta vägen, om han ligger någonstans så borde han hittats. Återstår då ologiska/irrationella, fast medvetna avstickare, OCH ofrivilligt bortförande.

Alla hundspår på "någon av bröderna", i kombination med kunskap av var brorsan gått och letat, och vet att han ha orsakat, är avgörande. Spår där brorsan inte gått = Mattias har gått där. Spår där brorsan har gått = Mattias KAN ha gått där, så det blir "dubbelspår", men kanske inte, går ej att utesluta.

Går man med hunden från motsatt håll där den vände, plockar den då upp spåret på exakt den platsen? Vill veta mer.

Jag vill också veta mer om hundens spårning. Vart exakt vände den och började gå mot hemmet igen? För det var väl det som hände när hunden spårade?!
Citera
2020-12-08, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av King-of-Insight
Funderingar baserat på ny info från idag:

Kolla gärna karta över det aktuella området för att få bättre sammanhang.
Han har lämnat grabb-kvällen, sagt att "jag går nu", vilket ju inte är detsamma som "jag går HEM nu". Planen var troligen att ta sig till festen på klotvägen 8 (?). Om han inte var på klotvägen först, tidigare på kvällen, och sen skulle till grabb-kvällen därefter? På smalspåret bör han ha varit antingen på väg till eller från klotvägen då det ligger i riktningen mellan klotvägen och ågårdsvägen där grabbkvällen var.

Påknackandet på smalsp 3 kan bero på att han var på väg till klotvägen, och dessa ligger väldigt nära och om det gällde klotvägen 8 så ligger detta hus väldigt likt smalsp 3, då båda är sidovägar till sicklingevägen, och båda ligger två hus åt vänster från sicklinge. Det gör det troligt att han var på väg TILL klotvägen, och misstagit smals 3 för klotv 8. inte från, Men kan ju även ha varit på klot innan på kvällen och sedan glömt något eller vill snacka med någon där, och gått i riktning tillbaka. Kan också ha knackat på på väg hem från klot, av den enda anledningen att han är frusen. Eller blivit utkörd pga han är påverkad och inte vill tillbaks utan tar första bästa hus där det är ljust.
Att inte hitta vägen eller inte vara välkommen känns som de enda möjliga orsakerna till påknackandet.

Han blir ivägskrämd/hotat av smalsp 5 (?) som är granne med 3an där han knackar på och ber om vatten/te. Han springer då, kanske skräckslagen, längs smalsp-vägen i riktning mot hus nr 8 där han ev filmas av ö-vakningskamera. Om han nu är på väg hem, och vill gå samma väg tillbaka över bron, så passerar han mkt nära den hotande personens hus, så troligen väljer han då istället bron söderut. Är han på väg till klot 8 så behöver han hitta en alternativ väg dit, utan att behöva komma nära den hotande personens hus. Möjligen vill han komma ännu längre ifrån för att ha marginal och inte bli sedd av han som skrek på honom. I så fall, kolla nästa bro söderut.

Tycker det tyder på att han inte hittade till klot 8. För om han kom därifrån, varför då fråga om något varmt i ett hus typ 150 meter därifrån han kom istället för att gå tillbaka till klot.
Sen fattar jag inte om gården en bit därifrån är avfärdad vid det här laget?

Många bra infallsvinklar och tankar.

Om han har varit på Klotvägen 8 efter grabbkvällen, så bör ju personer i huset på Klotvägen veta om detta? Det borde ha kommit fram nu tycker man. Såvida de inte döljer något.
Därför tror jag snarare att han varpå väg till Klotvägen, men på grund av sinnesförvirring av alkohol/droger blir helvirrig och tar fel på gata och hus.

Som de boende i området skriver så är närområdet relativt lätt genomsökt. Mest bostadshus och låg vegetation etc.. Varför han inte hittas? Mest sannolika är ån - det brukar inte vara krångligare än så. Man kan tycka att undervattenssonder, polishund på båt och mera skulle hitta honom om han är i vattnet - men alltför ofta misslyckas man om man ser på tidigare fall. Och då har personen flutit upp efter ett par veckor eller månader - i närområdet eller flutit en bit med strömmen.
Senast redigerad av AirOfficer 2020-12-08 kl. 19:18.
Citera
2020-12-08, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av azsxdc
En grabbkväll på mdma är nog inte alls osannolikt. Har själv i unga dagar med vänner kommit överens om ”ska vi testa drog x ikväll?” av olika format, valt ut ett tryggt ställe för att ha en bra miljö kring sig om det går snett. Hemma hos någon kompis med ett par bärs är en hyfsat avslappnad och trygg miljö för en första gång på droger tycker jag.

Jag har drabbats av obehagskänslor och paranoia vid drogdebuter. När man inte kan hantera tankar och tycker det man upplever är läskigt och obekant är det väl en naturlig instinkt att försöka ta sig till ett tryggare ställe för att samla sig. samtidigt försöka bete sig normalt inför sina vänner för att inte hälla bensin på sin egen snetändnings-eld. Kanske har han velat gå ut och bara ta luft men sen drabbats av en skyhelvetes ångest/akut psykos, dragit därifrån för att finna trygghet men misslyckats och tagit livet av sig.

Gillar att vi har exakt samma erfarenheter! Håller med till 100%. Skrev typ exakt detsamma tidigare i tråden (OBS detta är inte ett ”jag var först”). Precis sådär fungerar snedtändningar.
Citera
2020-12-08, 19:21
Medlem
Dopis avatar
Fakta / skitsnack

Han knackade på 2 hus på smalspåret. Där båda husen öppnades av 2 fullvuxna män och han frågade om han fick komma in. Vilket han inte fick. Förklaringen från en av dem va att han va rädd att han skulle bli rånad. Av en 17årig kille med small kroppsbyggnad. Ok fine. Men ring polisen om du tror att du ska bli rånad. Sägs att han har varit på sickinge vägen.

I stan har flera hundratals gått och letat efter honnom dag och natt. Det arbetet är dock inget i gämförelse med vad ni på flashback gör, letar på google maps osv, ni är hjältar!
Citera
2020-12-08, 19:22
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misantrop1891
Sök av ån ordentligt så dyker han upp tror jag dessvärre.
Ja tyvärr lär han ligga där.
Citera
2020-12-08, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dronesoul
Kan inte ni somalier-fetischister diskutera detta i en egen tråd?

Pallar inte era försök att stämpla precis alla brott på utlänningar. Det är som en naturlag på FB. I varje tråd sker det.

Jag har inte tillskrivit hans nationalitet någon relevans i sammanhanget, utan konstaterar att han är ansedd som en våldsam knarklangare i Ljungby.
Det är du själv som reagerar över hans nationalitet.
Citera
2020-12-08, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopi
Fakta / skitsnack

Han knackade på 2 hus på smalspåret. Där båda husen öppnades av 2 fullvuxna män och han frågade om han fick komma in. Vilket han inte fick. Förklaringen från en av dem va att han va rädd att han skulle bli rånad. Av en 17årig kille med small kroppsbyggnad. Ok fine. Men ring polisen om du tror att du ska bli rånad. Sägs att han har varit på sickinge vägen.

I stan har flera hundratals gått och letat efter honnom dag och natt. Det arbetet är dock inget i gämförelse med vad ni på flashback gör, letar på google maps osv, ni är hjältar!

Var en av dem som letade i helgen 13 timmar , ser mig inte som hjälte
Citera
2020-12-08, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopi
Fakta / skitsnack

Var kommer dessa uppgifter ifrån?

- Att han ville komma in?
- Att bägge öppnades av fullvuxna män?

Rykten eller?
Citera
2020-12-08, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Var kommer dessa uppgifter ifrån?

- Att han ville komma in?
- Att bägge öppnades av fullvuxna män?

Rykten eller?

Den ena mannen har själv bekräftat det och även sagt själv att han hotade Mattias att lämna hans hus. Där han bad om varmt te för att han frös.
Mannen är allmänt känt för att vara en skitstövel.
Citera
2020-12-08, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av azsxdc
En grabbkväll på mdma är nog inte alls osannolikt. Har själv i unga dagar med vänner kommit överens om ”ska vi testa drog x ikväll?” av olika format, valt ut ett tryggt ställe för att ha en bra miljö kring sig om det går snett. Hemma hos någon kompis med ett par bärs är en hyfsat avslappnad och trygg miljö för en första gång på droger tycker jag.

Jag har drabbats av obehagskänslor och paranoia vid drogdebuter. När man inte kan hantera tankar och tycker det man upplever är läskigt och obekant är det väl en naturlig instinkt att försöka ta sig till ett tryggare ställe för att samla sig. samtidigt försöka bete sig normalt inför sina vänner för att inte hälla bensin på sin egen snetändnings-eld. Kanske har han velat gå ut och bara ta luft men sen drabbats av en skyhelvetes ångest/akut psykos, dragit därifrån för att finna trygghet men misslyckats och tagit livet av sig.

Om det är så att brorsan eller de andra han var hos vet vilka droger han tog hade det underlättat. Det är mycket möjligt att de alla tog det på festen/grabbkvällen, kanske samma saker.

Sedan är det ju väldigt individuellt hur man reagerar på olika droger, vad man tål mer eller mindre bra, vad man får bieffekter av osv. Då de är tvillingar med identiskt DNA, kan inte brorsans erfarenheter (om han nu har sådana) av eget drogbruk säga en hel del om Mattias reaktioner på samma droger? Är det inte väldigt, eller delvis, genetiskt styrt hur man reagerar på en viss substans?
Citera
2020-12-08, 19:45
Medlem
Rubberduckies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dronesoul
Gillar att vi har exakt samma erfarenheter! Håller med till 100%. Skrev typ exakt detsamma tidigare i tråden (OBS detta är inte ett ”jag var först”). Precis sådär fungerar snedtändningar.

+1 på era inlägg. Herregud, vad man fejkat att allt var ok för att sedan kajka ur utom synhåll. Både på alkohol och annat. Haft bisarr tur och alltid kommit tillrätta, dock... Hoppas M gör det också.
Citera
2020-12-08, 19:46
Medlem
Är vi säkra på han gått via Sickingevägen över ån? den närmaste bron vid festplatsen, han kan ha gått via banvallsleden som har anslutning till både Smalspåret och Klotvägen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in