2020-12-08, 18:15
Medlem
Funderingar baserat på ny info från idag:

Kolla gärna karta över det aktuella området för att få bättre sammanhang.
Han har lämnat grabb-kvällen, sagt att "jag går nu", vilket ju inte är detsamma som "jag går HEM nu". Planen var troligen att ta sig till festen på klotvägen 8 (?). Om han inte var på klotvägen först, tidigare på kvällen, och sen skulle till grabb-kvällen därefter? På smalspåret bör han ha varit antingen på väg till eller från klotvägen då det ligger i riktningen mellan klotvägen och ågårdsvägen där grabbkvällen var.

Påknackandet på smalsp 3 kan bero på att han var på väg till klotvägen, och dessa ligger väldigt nära och om det gällde klotvägen 8 så ligger detta hus väldigt likt smalsp 3, då båda är sidovägar till sicklingevägen, och båda ligger två hus åt vänster från sicklinge. Det gör det troligt att han var på väg TILL klotvägen, och misstagit smals 3 för klotv 8. inte från, Men kan ju även ha varit på klot innan på kvällen och sedan glömt något eller vill snacka med någon där, och gått i riktning tillbaka. Kan också ha knackat på på väg hem från klot, av den enda anledningen att han är frusen. Eller blivit utkörd pga han är påverkad och inte vill tillbaks utan tar första bästa hus där det är ljust.
Att inte hitta vägen eller inte vara välkommen känns som de enda möjliga orsakerna till påknackandet.

Han blir ivägskrämd/hotat av smalsp 5 (?) som är granne med 3an där han knackar på och ber om vatten/te. Han springer då, kanske skräckslagen, längs smalsp-vägen i riktning mot hus nr 8 där han ev filmas av ö-vakningskamera. Om han nu är på väg hem, och vill gå samma väg tillbaka över bron, så passerar han mkt nära den hotande personens hus, så troligen väljer han då istället bron söderut. Är han på väg till klot 8 så behöver han hitta en alternativ väg dit, utan att behöva komma nära den hotande personens hus. Möjligen vill han komma ännu längre ifrån för att ha marginal och inte bli sedd av han som skrek på honom. I så fall, kolla nästa bro söderut.

Tycker det tyder på att han inte hittade till klot 8. För om han kom därifrån, varför då fråga om något varmt i ett hus typ 150 meter därifrån han kom istället för att gå tillbaka till klot.
Sen fattar jag inte om gården en bit därifrån är avfärdad vid det här laget?
Senast redigerad av King-of-Insight 2020-12-08 kl. 18:19.
Citera
2020-12-08, 18:16
Medlem
SvampDamp.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniels84
Lagan, Kånna
Exakt.
Citera
2020-12-08, 18:16
Medlem
r_o_ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maduce
Hur långt söderut i Lagan bör man söka? Jag själv har en drönare som jag tänkte dra ut med
Inte förbi kraftverket. Däremot finns det ett mindre inlopp till en damm i Ljungbys hembygdspark, en liten bit norr om kraftverket. Eventuellt kan ju saker driva in där, kan vara igenväxt.
Citera
2020-12-08, 18:18
Medlem
whatthefucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozze
Elverket är 150-300 meter bort, längre än så kommer han inte. Om han inte fastnat på vägen, typ när han plumpast i. Därför han inte kommit upp. De har slängts massa saker i den där ån från broarna, cyklar o grejer.

Då är det alltså ett väldigt begränsat område i vattnet som behöver sökas igenom. Jag säger inte att det är ett litet ställe, utan begränsat.

Om han fastnat i något och ligger kvar så borde det vara vid kanten av vattnet. Är det lätt att ta sig till vattenbrynet längs det här vattnet? Eller är det vass eller något annat runtom? Badplats?
Citera
2020-12-08, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 32aringen
Det fanns en tråd här på Flashback med film på när dom försökte stoppa in honom och när polisen kom. Tyvärr kan jag inte hitta den.

(FB) Polis avbryter kidnappning i Ljungby. datum okänt

Här är tråden med film på den påstådda knarklangaren.
Citera
2020-12-08, 18:25
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Elverket är 150-300 meter bort, längre än så kommer han inte. Om han inte fastnat på vägen, typ när han plumpast i. Därför han inte kommit upp. De har slängts massa saker i den där ån från broarna, cyklar o grejer.

Elverket ligger väl bara 20m ifrån om man står 20m ifrån? Eller menar du att du vet att han trillat i ån och vart?
Citera
2020-12-08, 18:27
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r_o_n
Har polisen den uppgiften om stickad tröja? Då blir man kanske inte lika lätt nerkyld...
Har han sedan snott någon annans skor, så var han ju klädd.

Ja, absolut... Nu några dagar senare minns folk plötsligt vad han hade på sig...
Citera
2020-12-08, 18:30
Medlem
okok1s avatar
Nya uppgifter?

Citat:
Senaste gången som 17-årige Mattias sågs till var när han lämnade en fest i stadsdelen Hjortsberg i Ljungby. Det var vid 00-30-tiden under natten till lördag.

Ingen har alltså sett han sedan han lämnade festen om man ska tro på expressen.

https://www.expressen.se/kvallsposte...mamma-kom-hem/
Citera
2020-12-08, 18:30
Medlem
Frozzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Elverket ligger väl bara 20m ifrån om man står 20m ifrån? Eller menar du att du vet att han trillat i ån och vart?

Det är väl inte ens 20m från badplatsen till vattenverket. Jag tänkte på första bron(bananbron) och bortom den
Citera
2020-12-08, 18:33
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Det är väl inte ens 20m från badplatsen till vattenverket. Jag tänkte på första bron(bananbron) och bortom den

Låter inte det minsta troligt...
Citera
2020-12-08, 18:39
Medlem
Frozzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Låter inte det minsta troligt...

Bor du i Ljungby eller? Klart som fan det är mer än 20 meter från badplatsen till verket. Du har ju hembygdsgården där också efter badplatsen.
Citera
2020-12-08, 18:40
Medlem
Misantrop1891s avatar
Sök av ån ordentligt så dyker han upp tror jag dessvärre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in