Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Du får det att låta som att Ljungby är en liten byhåla med några hundra invånare, men så är det ju inte.
I förhållande till storstäderna så är det förstås litet, men i förhållande till mängder av svenska normalstäder är Ljungby inte alls något man kan uttrycka som "lilla", med ca 16000 invånare i tätorten. Ljungby är alltså större än t ex Mora och Strängnäs, dubbelt så stort som t ex Sölvesborg och Åmål, och tre ggr så stort som Laholm och Vaxholm. För att plocka ut några städer att jämföra med.
Kan vara bra att veta, för att få rätt perspektiv. Det är liksom inget konstigt att det då och då händer saker i en vanlig svensk småstad av denna storlek. Allt har inte ett samband, som man kanske kan anta i just en bonnhåla med några hundra invåndare.
Måste bara lägga till en sak till ditt inlägg, det är ju bra att du ger ett perspektiv.
Men du utrycker något mot mig som att jag har definierat detta men du har inte sett att ganska många har definierat Ljungby som ett mindre samhälle?
Och om du nu tänker att det är stort så respekterar jag det.
Men att tro att saker inte hör ihop eller att något inte kan förklara det andra det är ganska trångsynt. Jag skulle rekommendera dig att läsa på lite om hur samhället fungera så kanske du får ett mer öppet perspektiv för hur saker hör samman.
Och anledningen för att tex brott inte kan lösas ibland är för att de inte får den sista pusselbiten. Hade det varit enkelt hade vi direkt kunnat ta alla kriminella men du tror väl inte det fungerar så?
Men för att hitta saker måste du se dom och det är det som är det svåra. För det du tror att du ser är en fasad.
Ska E bara ge upp i att leta tycker du eller?
Den som utsätter att hela Ljungby just nu granskas är ju de som håller tyst. Eller vet du vilka det är?