2021-05-12, 09:59
Medlem
bamdidams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Du får det att låta som att Ljungby är en liten byhåla med några hundra invånare, men så är det ju inte.
I förhållande till storstäderna så är det förstås litet, men i förhållande till mängder av svenska normalstäder är Ljungby inte alls något man kan uttrycka som "lilla", med ca 16000 invånare i tätorten. Ljungby är alltså större än t ex Mora och Strängnäs, dubbelt så stort som t ex Sölvesborg och Åmål, och tre ggr så stort som Laholm och Vaxholm. För att plocka ut några städer att jämföra med.

Kan vara bra att veta, för att få rätt perspektiv. Det är liksom inget konstigt att det då och då händer saker i en vanlig svensk småstad av denna storlek. Allt har inte ett samband, som man kanske kan anta i just en bonnhåla med några hundra invåndare.

Hen säger inte att det är så, hen frågar om det är en möjlighet att det är så
Citera
2021-05-12, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bamdidam
Vet du vad det är för typ av folk?
Ingen aning tänkte bara att om det finns en tystnad så kanske den bibehålls på något sätt och kan ge andra utryck istället.. endast spekulation men inte orimligt.
Citera
2021-05-12, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattias1975
säkert en äkta demokrat enligt vissa
Likt en polis då..nu säger jag inte att det är en polis men menar att någon som säger sig veta rätt och andras rätt
Senast redigerad av Hatabaka 2021-05-12 kl. 11:09. Anledning: Förtydliga
Citera
2021-05-12, 11:05
Medlem
Citat:
Du får det att låta som att Ljungby är en liten byhåla med några hundra invånare, men så är det ju inte.
I förhållande till storstäderna så är det förstås litet, men i förhållande till mängder av svenska normalstäder är Ljungby inte alls något man kan uttrycka som "lilla", med ca 16000 invånare i tätorten. Ljungby är alltså större än t ex Mora och Strängnäs, dubbelt så stort som t ex Sölvesborg och Åmål, och tre ggr så stort som Laholm och Vaxholm. För att plocka ut några städer att jämföra med.

Kan vara bra att veta, för att få rätt perspektiv. Det är liksom inget konstigt att det då och då händer saker i en vanlig svensk småstad av denna storlek. Allt har inte ett samband, som man kanske kan anta i just en bonnhåla med några hundra invåndare.

Tack bra synpunkt att ta hänsyn till, det talas olika om det.
En del definierar det som en mindre håla men tänker att det mindre är i detta umgänge.. så försöker jag se det..
Citera
2021-05-12, 11:17
Medlem
Följer denna tråd och hoppas att grabben är ok. Ett märkligt försvinnande. Något annat. Märkligt är att folk inte pratar i mun på varandra om vad som var innan den kvällen fram till försvinnandet och vad de vet eller tror sig veta. Om jag hade något att tillföra hade jag gjort det. Polisen har inte hittat honom. Jag skulle oavsett deras förmaningar inte sitta och tiga medan de kammar noll om det var min vän eller bekant. Fattar inte.
Följer en annan tråd där en tjej försvann spårlöst. Samma symtom på folk där. Vad får folk att inte vilja hjälpa till? Hur kan de försvara det inför sig själva? I det fall jag hamnade på FB för att följa så har tjejen nu varit borta i nästan 30 år. Fatta att folk är dumma. Lägger det hos polis och tycker de gjort sitt. TÄNK TILL NI SOM VET NÅGOT!
Citera
2021-05-12, 14:01
Medlem
I.am.ADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatabaka
Det har hänt lite annat konstigt i lilla Ljungby.. två män i 20års åldern har åkt bil med några de har en relation till.. och sen har det uppstått någon form av misshandel..
Sen är det någon som blivit påkörd på typ en byggarbetsplats..
Är det någon som skrämmer folk?
Eller någon som är arg?

Tänker är tex dessa som varit involverade i misshandeln är det några kontakter till m?
Någon som vet?

Det var tydligen 3 kompisar som var ute och åkte. Han som körde hade tydligen blivit knäpp och börjat slå de andra två. Mer än så vet jag tyvärr inte
Citera
2021-05-12, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I.am.ADHD
Det var tydligen 3 kompisar som var ute och åkte. Han som körde hade tydligen blivit knäpp och börjat slå de andra två. Mer än så vet jag tyvärr inte
Låter ju helt sjukt!
Citera
2021-05-12, 17:43
Medlem
Citat:

Måste bara lägga till en sak till ditt inlägg, det är ju bra att du ger ett perspektiv.
Men du utrycker något mot mig som att jag har definierat detta men du har inte sett att ganska många har definierat Ljungby som ett mindre samhälle?

Och om du nu tänker att det är stort så respekterar jag det.
Men att tro att saker inte hör ihop eller att något inte kan förklara det andra det är ganska trångsynt. Jag skulle rekommendera dig att läsa på lite om hur samhället fungera så kanske du får ett mer öppet perspektiv för hur saker hör samman.
Och anledningen för att tex brott inte kan lösas ibland är för att de inte får den sista pusselbiten. Hade det varit enkelt hade vi direkt kunnat ta alla kriminella men du tror väl inte det fungerar så?

Men för att hitta saker måste du se dom och det är det som är det svåra. För det du tror att du ser är en fasad.

Ska E bara ge upp i att leta tycker du eller?
Den som utsätter att hela Ljungby just nu granskas är ju de som håller tyst. Eller vet du vilka det är?
Citera
2021-05-12, 18:01
Medlem
Liberty75s avatar
Jag har inte läst tråden på ett tag - den har blivit så sjukt lång. Stackars Matthias anhöriga, tänker jag bara.

Ett så konstigt försvinnande. Jag tror det finns de som vet precis vad som hänt men det finns ju en chans att M fått i sig droger, villet utlöst en psykos. Sedan har han bara sprungit och sprungit tills han formligen trillat ihop, somnat och sedan avlidit.

Undrar bara: var hittades de konstiga ansiktena? Var det nära där strumpan hittades?
Citera
2021-05-12, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattias1975
säkert en äkta demokrat enligt vissa
Vad menar du?
Citera
2021-05-12, 18:38
Medlem
Om en personal har hört detta så är polis informerad, tro mig.

Barn säger sanningen. Men, de pratar en hel del goja också. Det ska vi inte glömma.

Har redan från start känt starka vibbar att vuxna är inblandade i detta. Någon som ska skydda sin dotter från manligt fel umgänge alt.
en boende med undertryckt ilska som tagit honom för tjuv.

Det går inte att dölja länge till.
Citera
2021-05-12, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Jag har inte läst tråden på ett tag - den har blivit så sjukt lång. Stackars Matthias anhöriga, tänker jag bara.

Ett så konstigt försvinnande. Jag tror det finns de som vet precis vad som hänt men det finns ju en chans att M fått i sig droger, villet utlöst en psykos. Sedan har han bara sprungit och sprungit tills han formligen trillat ihop, somnat och sedan avlidit.

Undrar bara: var hittades de konstiga ansiktena? Var det nära där strumpan hittades?

Ja det kan varit droger men att han har spårats så långt bort är konstigt..
ansikte var jämte strumpan om jag förstått det rätt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in