2020-12-16, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Som jag ser det så är en grundläggande detalj hur han tog sig iväg från festen och vilken anledning han gick därifrån som han gjorde. Kanske inget vi kan diskutera fram på ett internetforum men jag ska förklara varför det här kan vara viktigt:

Scenario1: Han gick ut för att hämta luft och gick bara utanför dörren och stod/satt på trappan en stund och menade gå in igen. Tog inte på sig skor och jacka för att det bara skulle ta några minuter. Av någon anledning kom han inte in igen på grund av: Dörren var låst...de hörde inte honom ropa etc så han var tvungen till att gå därifrån eftersom mobilen låg i huset och han kunde inte ringa.

Scenario2: Han gick direkt därifrån utan att ta på sig skor och jacka.

Detta kan verka oviktigt men ger vid hand vilket tillstånd han var i när han lämnade. Om scenario1 gäller så har han varit på sin höjd berusad och ändå haft sinnesnärvaro. Jag har själv aldrig gått ute berusad på gatan utan att ta på mig skor och jacka hur full jag än varit. Har aldrig sett någon bekant göra det heller.
Om han enbart är berusad och har, åtminstone viss, sinnesnärvaro så springer han inte runt och kutar till Tutaryd mm
Då är han i närheten och har ev drattat i ån av någon anledning.

Om scenario2 gäller så har något gått fel redan på festen. Kan vara droger som slagit till och han har därför bara gått därifrån utan skor och jacka utan att ens reflektera över det.
I så fall kan det ju vara möjligt att han varit förvirrad och sprungit runt och betett sig irrationellt och även tagit sig utanför samhället.
Han är Ljungbybo och har liksom inte gått vilse bara sådär om han enbart varit onykter.

Så beroende på anledningen till varför han lämnade festen så kan man kanske göra en kvalificerad gissning på hur långt han tagit sig därifrån.

Naturligtvis kan jag ha fel, kan ju finnas ytterligare scenarion.

Den saknade timmen vad är din tanke om den?
Citera
2020-12-16, 20:15
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunghult
Den saknade timmen vad är din tanke om den?
Det är märkligt. Men vad jag inte förstår är varför han skulle be om något att dricka hos en okänd person. Om han var i nöd och var i en livsfarlig situation (kyla+ingen skor och jacka) så skulle han inte bara frågat efter en kopp te, han skulle bett för sitt liv istället.

Tror nog att mycket pekar på scenario2. Irrationella handlingar.

Dock finns det en regel (som mycket väl kan ha undantag)
Den regeln säger att det enklaste svaret troligtvis är det rätta. Men vad är det enklaste svaret här?
Då måste vi först veta anledningen till varför han lämnade festen som han gjorde och angående scenario2 och droger inblandat så finns det en faktor inblandat som i så fall kan utesluta regeln om ett enkelt svar.
Citera
2020-12-16, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Blodhunden som bland annat hittade försvunna Dante och fler försvunna personer som ingen annan hittat, har lett dem till Tutaryd och Turarydssjön, då borde det väl vara relevant och kunna ställa frågan om de har gjorts någon eftersökning just i Tutarydssjön?

Blodhunden hittade inte Dante! Det gjorde polis och räddningstjänst, i ån.
Citera
2020-12-16, 20:47
Medlem
Spawnisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolle76
Har följt tråden sedan start av någon anledning som jag inte vet.
Skaffade mig ett konto här bara för att jag flera saker som jag tänkt hela tiden bekräftats.
Min huvudteori sedan tidigt är att han har sprungit längs banvalsleden eller väg 25 pga köld i någon form av beroende drogpsykos, alkohol eller blandning av detta. Lite av varje kanske.
Själv väger jag 100 kg och sprang Stockholm Marathon 4,2 mil på 6 timmar.
Denna kille verkar vara rätt så mycket snabbare än mig och har en friidrottsbakgrund.
Smalspåret som ligger nära banvalsleden är vart jag tror han eventuellt startat sin löprunda för att hålla värmen och fokus. Hamnat i Tutaryd eller fortsatt. Förhoppningsvis hamnat inlåst i något utrymme där omkring för att söka värme. Men jag tror tyvärr han fortsatt längs denna led för att hålla fokus på att hålla sig varm och nyktra till tills han inte orkat och ramlat av banvallen/leden någonstans mellan Tutaryd och Ryssby.
Vet inte om det är cykelled eller järnvägsspår men det verkar ju vara en banvall.
Har någon mer info kring detta?
Ville bara tillägga att springa barfota är skönare än att stå still i kylan. I blandning av droger och alkohol i hans ålder och bakgrund säkert ännu lättare.

Hmm ääh jag vet inte.

Att börja löpa flera kilometer från hemmet för att få upp värmen.. Full eller hög ja visst då kan väl vad som helst hända men skulle det inte vara troligare att fara tillbaka till festen eller vänta utanför sin egen lägenhet på brorsan eller något liknande.

Det var väl dessutom inte så värst kallt, några grader på minus?
Citera
2020-12-16, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Tramsiga teorier säger du samtidigt som du talar om förfrysning. Hur fan förfryser man på några timmar i plusgrader?

Barfota och i thsirt din åsna. Och det behöver inte röra sig om ”bara några timmar”. Han kan ha gått vilse i skogen hög som ett hus. Han är ju uppenbarligen fortfarande försvunnen. Sedan finns risken att han druttat i ån.
Citera
2020-12-16, 21:11
Medlem
I kommentarer På inlägget från efterlyst på fb hade han flickvän iaf
Citera
2020-12-16, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Som jag ser det så är en grundläggande detalj hur han tog sig iväg från festen och vilken anledning han gick därifrån som han gjorde. Kanske inget vi kan diskutera fram på ett internetforum men jag ska förklara varför det här kan vara viktigt:

Scenario1: Han gick ut för att hämta luft och gick bara utanför dörren och stod/satt på trappan en stund och menade gå in igen. Tog inte på sig skor och jacka för att det bara skulle ta några minuter. Av någon anledning kom han inte in igen på grund av: Dörren var låst...de hörde inte honom ropa etc så han var tvungen till att gå därifrån eftersom mobilen låg i huset och han kunde inte ringa.

Scenario2: Han gick direkt därifrån utan att ta på sig skor och jacka.

Detta kan verka oviktigt men ger vid hand vilket tillstånd han var i när han lämnade. Om scenario1 gäller så har han varit på sin höjd berusad och ändå haft sinnesnärvaro. Jag har själv aldrig gått ute berusad på gatan utan att ta på mig skor och jacka hur full jag än varit. Har aldrig sett någon bekant göra det heller.
Om han enbart är berusad och har, åtminstone viss, sinnesnärvaro så springer han inte runt och kutar till Tutaryd mm
Då är han i närheten och har ev drattat i ån av någon anledning.

Om scenario2 gäller så har något gått fel redan på festen. Kan vara droger som slagit till och han har därför bara gått därifrån utan skor och jacka utan att ens reflektera över det.
I så fall kan det ju vara möjligt att han varit förvirrad och sprungit runt och betett sig irrationellt och även tagit sig utanför samhället.
Han är Ljungbybo och har liksom inte gått vilse bara sådär om han enbart varit onykter.

Så beroende på anledningen till varför han lämnade festen så kan man kanske göra en kvalificerad gissning på hur långt han tagit sig därifrån.

Naturligtvis kan jag ha fel, kan ju finnas ytterligare scenarion.

Räkna inte bort scenario 3: Han lämnade inte festen direkt utan blev kvar en stund i huset nånstans. Toa eller annat rum. (Kanske tillsammans med en annan person, men det borde väl kommit fram nu). Där slår alkoholen/drogen till och det förklarar såväl den förlorade timmen samt att han inte lämnade skor etc när han var i samma skick som när han reste sig och sa att han skulle dra.

Tror förresten inte han har kommit så långt. Han ligger i Lagan eller i nåt uteförråd eller liknande i absolut närhet till där han senast sågs. (Husvagn hos bortrest granne bör kunna uteslutas då han knappast frusit ihjäl om han är såpass mycket inomhus)
Senast redigerad av Burkgurka 2020-12-16 kl. 21:32.
Citera
2020-12-16, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
https://sverigesradio.se/sida/artike...267aHupU0AGKm0

Herregud, sällan hört en människa så inåt helvete frustrerad och plågad. Det kan inte vara långt ifrån psyket nu. Herregud, må pojken hittas omgående för anhörigas lbeginnande för död är han med all sannolikhet.
Citera
2020-12-16, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsbyxan
Herregud, sällan hört en människa så inåt helvete frustrerad och plågad. Det kan inte vara långt ifrån psyket nu. Herregud, må pojken hittas omgående för anhörigas lbeginnande för död är han med all sannolikhet.
Ovissheten måste vara hemsk. Hoppas hon har stort stöd av vänner som hjälper henne i det dagliga livet.
Citera
2020-12-16, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Barfota och i thsirt din åsna. Och det behöver inte röra sig om ”bara några timmar”. Han kan ha gått vilse i skogen hög som ett hus. Han är ju uppenbarligen fortfarande försvunnen. Sedan finns risken att han druttat i ån.
Strumpor, jeans och en vit stickad tröja har han på sig.
Citera
2020-12-16, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cris7209
Att inte polis reagerar då? Dom måste väl ändå fått veta detta om tutarydsjön nu? Varför reagerar dom inte? Skiter dom i allt nu? Verkar som dom gett upp.
Dom vet nog mycket, mycket mer än vad vi vet men ligger han i vattnet i Tutaryd så får naturen ha sin gång. Det är strömt och djupt. Polisen har lagt de resurser de kan undvara de första dygnen han försvann så vad jag antar är det nog upp till anhöriga och frivilliga att fortsätta.
Citera
2020-12-16, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Blodhunden som bland annat hittade försvunna Dante och fler försvunna personer som ingen annan hittat, har lett dem till Tutaryd och Turarydssjön, då borde det väl vara relevant och kunna ställa frågan om de har gjorts någon eftersökning just i Tutarydssjön?
Tror inte det gjorts pga strömmar och djup.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in