2020-12-16, 17:48
Medlem
Har följt tråden sedan start av någon anledning som jag inte vet.
Skaffade mig ett konto här bara för att jag flera saker som jag tänkt hela tiden bekräftats.
Min huvudteori sedan tidigt är att han har sprungit längs banvalsleden eller väg 25 pga köld i någon form av beroende drogpsykos, alkohol eller blandning av detta. Lite av varje kanske.
Själv väger jag 100 kg och sprang Stockholm Marathon 4,2 mil på 6 timmar.
Denna kille verkar vara rätt så mycket snabbare än mig och har en friidrottsbakgrund.
Smalspåret som ligger nära banvalsleden är vart jag tror han eventuellt startat sin löprunda för att hålla värmen och fokus. Hamnat i Tutaryd eller fortsatt. Förhoppningsvis hamnat inlåst i något utrymme där omkring för att söka värme. Men jag tror tyvärr han fortsatt längs denna led för att hålla fokus på att hålla sig varm och nyktra till tills han inte orkat och ramlat av banvallen/leden någonstans mellan Tutaryd och Ryssby.
Vet inte om det är cykelled eller järnvägsspår men det verkar ju vara en banvall.
Har någon mer info kring detta?
Ville bara tillägga att springa barfota är skönare än att stå still i kylan. I blandning av droger och alkohol i hans ålder och bakgrund säkert ännu lättare.
Senast redigerad av Rolle76 2020-12-16 kl. 18:09.
Citera
2020-12-16, 17:48
Medlem
r_o_ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
tja min teori var ju efter att ha läst hur hunden spårade, som gick att läsa i tidningen Smålänningen på den länk jag tidigare hänvisade till, där hunden spårade upp mot 25 sedan framme i Tutaryd och runt tutarydssjön och området där, att ngn har plockat upp mattias och kört han till tutaryd och sedan slängt i han i sjön där. Den aktuella blodHunden har ju ändå lyckats klara upp flera fall där människors och polisens hundars sökande inte lyckats. Så känns ändå som att blodhundens spårning är närmast sanningen om vart han befunnit sig.
Men visst, söker de av sjön, så kan de ju stryka den. Känns långt redan ute vid rv 25, om han förflyttat sig själv.
Citera
2020-12-16, 18:12
Citat:
Ursprungligen postat av BevaraNordenRent
Har de hittat honom än? Var det inte så att polisen misstänkte människorov? Kanske finns han hos någon fientligt inställd familj eller klan?

Återigen, "människorov" är standard när en person är borta och omständigheterna är oklara. Det betyder inte att polisen jobber efter hypotesen att personen är kidnappad.
Citera
2020-12-16, 19:11
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r_o_n
Enligt google maps är det 1,5 kilometer och det tar 18 minuter att gå sträckan.

Jag nämnde att springa i lugn takt. Vidare, tar det 1minut att knata hundra meter eller 6sekunder att knata tio meter är man rejält långsam vilket vi nog kan anta att Dennis inte var.

Ska säga att jag varit utan internet i några dagar uppe i Norrland så nu när jag svarar på detta inlägg har jag ingen aning om vad som hänt i fallet, kanske är det redan löst. Det märker jag när jag läst ikapp.
Citera
2020-12-16, 19:15
Medlem
r_o_ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Jag nämnde att springa i lugn takt. Vidare, tar det 1minut att knata hundra meter eller 6sekunder att knata tio meter är man rejält långsam vilket vi nog kan anta att Dennis inte var.

Ska säga att jag varit utan internet i några dagar uppe i Norrland så nu när jag svarar på detta inlägg har jag ingen aning om vad som hänt i fallet, kanske är det redan löst. Det märker jag när jag läst ikapp.
Fyi: det är inte löst och som det verkar, inget nytt framkommit, mer än att det på något vis pekar mot Tutaryd, dit det går en gångväg/cykelväg, Banvallsleden, som utgår från Replösaområdet.
Citera
2020-12-16, 19:18
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Sluta med alla tramsiga teorier. Det här är ett uppenbart case. Killen har tyvärr varit rejält väck på droger och irrat omkring i samhället och betett sig exakt så irrationellt som påverkade människor kan göra. Han har ju så klart förfrusit någonstans eller drunknat. Är ganska övertygad om att hans kvarlevor kommer dyka upp förr eller senare. Trist.

Tramsiga teorier säger du samtidigt som du talar om förfrysning. Hur fan förfryser man på några timmar i plusgrader?
Citera
2020-12-16, 19:20
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Fyi: det är inte löst och som det verkar, inget nytt framkommit, mer än att det på något vis pekar mot Tutaryd, dit det går en gångväg/cykelväg, Banvallsleden, som utgår från Replösaområdet.

Tack för informationen, det uppskattas!
Citera
2020-12-16, 19:25
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaeva
Han kommer hittas i vattnet förmodligen.

Nej, det är en å vi talar om och relativt små ytor att söka på. Har han hamnat i Lagan inom närområdet vore han funnen för länge sen... Tyvärr får vi nog förutsätta att Mattias utsatts för brott.
Citera
2020-12-16, 19:30
Medlem
Cassisss avatar
Citat:
Om snacket om att föräldrarna var hemma i huset han var på fest i på Ågårdsvägen faller hela idiotin om knark och droger....

Fick höra idag att föräldrarna på Ågårdsvägen INTE var hemma. Tydligen var de i Stockholm den helgen... Så säger ryktet i alla fall. 🙄
Citera
2020-12-16, 19:39
Medlem
kakburks avatar
Som jag ser det så är en grundläggande detalj hur han tog sig iväg från festen och vilken anledning han gick därifrån som han gjorde. Kanske inget vi kan diskutera fram på ett internetforum men jag ska förklara varför det här kan vara viktigt:

Scenario1: Han gick ut för att hämta luft och gick bara utanför dörren och stod/satt på trappan en stund och menade gå in igen. Tog inte på sig skor och jacka för att det bara skulle ta några minuter. Av någon anledning kom han inte in igen på grund av: Dörren var låst...de hörde inte honom ropa etc så han var tvungen till att gå därifrån eftersom mobilen låg i huset och han kunde inte ringa.

Scenario2: Han gick direkt därifrån utan att ta på sig skor och jacka.

Detta kan verka oviktigt men ger vid hand vilket tillstånd han var i när han lämnade. Om scenario1 gäller så har han varit på sin höjd berusad och ändå haft sinnesnärvaro. Jag har själv aldrig gått ute berusad på gatan utan att ta på mig skor och jacka hur full jag än varit. Har aldrig sett någon bekant göra det heller.
Om han enbart är berusad och har, åtminstone viss, sinnesnärvaro så springer han inte runt och kutar till Tutaryd mm
Då är han i närheten och har ev drattat i ån av någon anledning.

Om scenario2 gäller så har något gått fel redan på festen. Kan vara droger som slagit till och han har därför bara gått därifrån utan skor och jacka utan att ens reflektera över det.
I så fall kan det ju vara möjligt att han varit förvirrad och sprungit runt och betett sig irrationellt och även tagit sig utanför samhället.
Han är Ljungbybo och har liksom inte gått vilse bara sådär om han enbart varit onykter.

Så beroende på anledningen till varför han lämnade festen så kan man kanske göra en kvalificerad gissning på hur långt han tagit sig därifrån.

Naturligtvis kan jag ha fel, kan ju finnas ytterligare scenarion.
Senast redigerad av kakburk 2020-12-16 kl. 19:41.
Citera
2020-12-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Tramsiga teorier säger du samtidigt som du talar om förfrysning. Hur fan förfryser man på några timmar i plusgrader?

Ta av dig kläderna och gå ut 4 timmar så får vi se om du lever..

Vid mild nedkylning har man en kroppstemperatur på 32–35 °C, förhöjd puls, blodtryck samt andningsfrekvens och huden är kall. Ibland är personen förvirrad. Medelsvår nedkylning, 28–32 °C, leder till sjunkande puls och blodtryck, blek hud och lägre andningsfrekvens, för energidepåerna börjat ta slut. Vid svår nedkylning, med kroppstemperatur under 28 °C, är personen medvetslös och det kan vara svårt att mäta några livstecken överhuvudtaget
Citera
2020-12-16, 19:59
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X6
Ta av dig kläderna och gå ut 4 timmar så får vi se om du lever..

Vid mild nedkylning har man en kroppstemperatur på 32–35 °C, förhöjd puls, blodtryck samt andningsfrekvens och huden är kall. Ibland är personen förvirrad. Medelsvår nedkylning, 28–32 °C, leder till sjunkande puls och blodtryck, blek hud och lägre andningsfrekvens, för energidepåerna börjat ta slut. Vid svår nedkylning, med kroppstemperatur under 28 °C, är personen medvetslös och det kan vara svårt att mäta några livstecken överhuvudtaget

Nu tycks du förutsätta att kroppen var energilös. Är det på det sättet kan Mattias absolut förfrusit i sitt desperata sökande efter värme i Ljungbys utkanter.

4h utan kläder vid temperaturer kring 2-4c är absolut inte behagligt men absolut inget man dör av de närmsta 24h.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in