2021-10-29, 07:45
Medlem
SnR.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 32åringen
Hur stor del av området ni anser vara intressant har ni hittills hunnit undersöka noggrant?

Ligger det mycket bråte på botten en kropp skulle kunna fastna i? Isåfall vilken typ av bråte?

Hur strömt är det nere vid botten? Behöver du vidta några särskilda åtgärder för att inte driva med strömmen när du söker av bottnen?

Tack på förhand.
/32åringen

Vi har undersökt ca 25% av det intressanta området noggrant. Det har tagit ca 87h i vattnet.

Det ligger mycket på botten. Stockar, stenar, rötter, en del skrot och skräp, samt på vissa ställen hela träd med trädkronor.

Det är väldigt olika med strömmen. Men sällan så strömt att man inte kan hålla sig kvar av sig själv.
Citera
2021-10-29, 07:48
Medlem
SnR.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Ett flertal hundar har ju markerat för lik i ån.
Har dessa hundar markerat på precis samma ställen eller har dom markerat på olika ställen i ån ?
Finns det ngt annat än död person som hundarna kan markerat för ?
Hur djup är ån där hund markerat ?

Samtliga hundar markerar i ett område som är ca 150m långt och 40m i bredd. Djupet i området är som max 18m.

Polisens hundar markerar lik, likdelar, kroppsvätskor. (Endast mänskliga delar)
Citera
2021-10-29, 07:51
Medlem
SnR.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Hund efter hund har markerat och ett flertal dykare har letat efter Mattias i ån. Ändå har ingen lyckats att hitta honom. Säkerligen pga att han fastnat i något där nere i den mörka botten. Kanske har han rent av lagts i något eller invirats i något och kastats i ån. I så fall är det kanske inte så konstigt att han inte syns ?

Det kanske vore en idé om någon med kranbil kunde lyfta upp en del bråte från ån så att Mattias enklare kan hittas ?

Vi plockar upp allt bråte vi hittar på botten. Vi har nog plockat upp en 300kg skrot än så länge.

Problemet är även kraftverken i ån. När dom öppnar och stänger mm så flyttas botten. Alltså det sediment som ligger på botten som på flera ställen är över 1m djupt. Flyttas runt av strömmarna. Så på vissa ställen kan det ena gången vara ren botten medans nästa gång ligga 1m sediment.
Det innebär att man måste dyka samma områden på olika tidpunkter för att kunna se allt.
Citera
2021-10-29, 10:35
Medlem
Liberty75s avatar
Artikel i Smålänningen - en intervju med Erika. Hon har tydligen fått hjälp av ett medium och det har fått henne må bättre. Men sorgen och smärtan är ju nästan olidlig. 🥲

Inget nytt i artikeln annat än att hon inte tror att han är i Lagan utan åt Turarydhållet.

Kan inte komma åt hela intervjun pga att jag inte prenumererar men kopior finns på Facebook.
Citera
2021-10-29, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guy86
Det verkar som om berusade Mattias gick norrut mot riksväg 25, kan han ha blivit kidnappad av nån bilförare där?

Den tanken har jag föreslagit ända sedan han försvann, men ingen verkar ta det på allvar, alla är fixerade vid att han finns i Ljungby. Man har inte ansträngt sig för att leta längre bort, exempelvis mot alvesta/växjöhållet
Citera
2021-10-29, 16:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnR.Sweden
Samtliga hundar markerar i ett område som är ca 150m långt och 40m i bredd. Djupet i området är som max 18m.

Det är ju ingen liten yta - ungefär som en fotbollsplan - att söka igenom under de förutsättningar som råder på platsen.
Jag kan tänka mig att han ligger fastkilad någonstans i området för hund efter hund tror jag inte markerar fel.
Citera
2021-10-29, 16:25
Medlem
SnR.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är ju ingen liten yta - ungefär som en fotbollsplan - att söka igenom under de förutsättningar som råder på platsen.
Jag kan tänka mig att han ligger fastkilad någonstans i området för hund efter hund tror jag inte markerar fel.

Stora problemet är allt sediment/smal som finns i ån. Det flyttar sig från gång till gång. Och från dag till dag. Så ena dagen kan det vara ren sandbotten och vi hittar en massa grejer. Samma plats dagen efter är täckt av 1m lager med sediment. Vilket gör att man måste dyka hela detta området flera gånger på olika dagar för att se allt.
Citera
2021-10-29, 16:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Stora problemet är allt sediment/smal som finns i ån. Det flyttar sig från gång till gång. Och från dag till dag. Så ena dagen kan det vara ren sandbotten och vi hittar en massa grejer. Samma plats dagen efter är täckt av 1m lager med sediment. Vilket gör att man måste dyka hela detta området flera gånger på olika dagar för att se allt.
Det måste vara riktigt usla arbetsförhållande och jag kan tänka mig att det känns hopplöst många gånger.
Kroppen borde ju dock hålla sig i samma område, om hundarna pekat ut samma vid olika tidpunkter, så det är synd att det inte går att tömma och söka av.
Hundar vid ytsök är ju inte helt exakta på grund av strömmar/vind osv, men fick man undan vattnet så borde de snabbt kunna visa rätt.
Jag säger nu inte att det ens går att tömma, jag är inte bekant med området, men att det nog hade hjälpt om man kunde tömma och söka av.

Just sök under vatten uppfattar jag som extra svårt.
Citera
2021-10-29, 16:59
Medlem
SnR.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det måste vara riktigt usla arbetsförhållande och jag kan tänka mig att det känns hopplöst många gånger.
Kroppen borde ju dock hålla sig i samma område, om hundarna pekat ut samma vid olika tidpunkter, så det är synd att det inte går att tömma och söka av.
Hundar vid ytsök är ju inte helt exakta på grund av strömmar/vind osv, men fick man undan vattnet så borde de snabbt kunna visa rätt.
Jag säger nu inte att det ens går att tömma, jag är inte bekant med området, men att det nog hade hjälpt om man kunde tömma och söka av.

Just sök under vatten uppfattar jag som extra svårt.

Ån är tyvärr sådan att det inte skulle gå att tömma. Då får man bygga dammar och pumpa vattnet runt istället. Vilket kostar så pass mycket att vet man inte med säkerhet att han finns i ån så lägger man inte sådana pengar tyvärr.
Citera
2021-10-29, 17:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ån är tyvärr sådan att det inte skulle gå att tömma. Då får man bygga dammar och pumpa vattnet runt istället. Vilket kostar så pass mycket att vet man inte med säkerhet att han finns i ån så lägger man inte sådana pengar tyvärr.
Ja, då är det svårt. Pengar är ju en avgörande faktor för vad man får göra i olika insatser - tyvärr, men så ser det ut.
Jag hoppas ni hittar honom. Jag kan inte släppa det här fallet utan brukar ofta titta in och se om man kommer närmare vad som hände honom.
Detta måste vara så fruktansvärt för hans mamma, bror och övriga familjemedlemmar.
Det här är ju dessutom ett barn som försvunnit - det gör det extra sorgligt.
Citera
2021-10-29, 20:00
Medlem
Citat:

Bra att få lite insikt i hur stort och djupt området faktiskt är som hundar markerat. Finns det risk att även kroppen kan förflyttat sig där i djupet och vad tycker du om sikten där nere i djupet ?

Måste också passa på att fråga om ni har allt som kan tänkas för att underlätta att hitta Mattias, om han finns i ån. Saknar ni något ?
Citera
2021-10-29, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Artikel i Smålänningen - en intervju med Erika. Hon har tydligen fått hjälp av ett medium och det har fått henne må bättre. Men sorgen och smärtan är ju nästan olidlig. 🥲

Inget nytt i artikeln annat än att hon inte tror att han är i Lagan utan åt Turarydhållet.

Kan inte komma åt hela intervjun pga att jag inte prenumererar men kopior finns på Facebook.

Jag har inte fb. Kan någon länka till en kopia av artikeln/innehållet? Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in