2020-12-04, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
SVAR JA DET RÄCKER.
Så länge du INTE har aktivitetsstöd så ska du kunna ansöka studiestartsstöd.
MEN du kan INTE söka det om du har aktivitetsstöd samtidigt.

DU måste ta bort den som du har nu. INNAN du kan ansöka om det NYA som du vill ha.

PÅ RIKTIGT ASSÅ!
HUR VET DU ATT CSN INTE SÄGER: DU HAR RÄTT TILL AKTIVITETSSTÖD OCH DÄRFÖR FÅR DU INGET STUDIESTARTSSTÖD? PÅ RIKTIGT ALLTSÅ!

OM DET NU ÄR SÅ ENKELT SVARA PÅ DENNA FRÅGA!
Citera
2020-12-04, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkpurple
Det är ju för studier man får studiestartsstöd! självklart ska man studera då!
Ja och ska du studera kan du ju självklart inte ha aktivitetsstöd samtidigt. Vad ska du läsa då?
Citera
2020-12-04, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
SVAR JA DET RÄCKER.
Så länge du INTE har aktivitetsstöd så ska du kunna ansöka studiestartsstöd.
MEN du kan INTE söka det om du har aktivitetsstöd samtidigt.

DU måste ta bort den som du har nu. INNAN du kan ansöka om det NYA som du vill ha.

PÅ RIKTIGT ASSÅ!

Nej, CSN hämtar uppgifter och ser att individen är berättigad aktivitetsstöd även om hen inte ansöker om det. Hen måste prata med arbetsförmedlingen men jag misstänker att personen inte kan föra telefonsamtal som är viktiga, mamma kanske har slutat hjälpa till och taktiken med att skrika våldsamt som fungerade på mamma är inte lika effektiv på flashback.
Citera
2020-12-04, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Ja och ska du studera kan du ju självklart inte ha aktivitetsstöd samtidigt. Vad ska du läsa då?

Aktivitetsstöd går med studier, arbetsförmedlingen skriver in dig i förberendande insatser och du har då rätt till 53veckor aktivitetsstöd.
Citera
2020-12-04, 08:42
Medlem
En googling bort, igen.

https://www.csn.se/bidrag-och-lan/st...tartsstod.html

Ansökan
Innan du ansöker träffar du en studie- och yrkesvägledare eller någon annan person som arbetar med studiestarts*stödet på din hemkommun. Tillsammans lägger ni upp en plan för dina studier och pratar om vilka bidrag och lån som kan vara aktuella för dig. Om ni kommer överens om att studiestartsstöd skulle vara rätt för dig, gör ni en ansökan.

Vet du inte vem du ska kontakta? Prata med din handläggare på Arbets*förmed*lingen eller kommunen, så kan de hjälpa dig.

Ansök hos din hemkommun
Du ansöker om studiestartsstöd hos din hemkommun. De skickar sedan vidare din ansökan till CSN. Det går inte att ansöka direkt hos CSN. Du kan ansöka om studiestartsstöd flera gånger, under förutsättning att du har veckor kvar.
Citera
2020-12-04, 08:54
Medlem
kyrkstockens avatar
Ts verkar krångla till saker och ting. Man får både arbets och studiepröva med aktivitetsstöd så vitt jag förstår. Det är oerhört generösa villkor så behåll aktivitetsstöd och pröva. Inget annat.
Citera
2020-12-04, 08:54
Medlem
Citat:
Ja........

Man kan inte ha aktivitetsstöd och studiestartsstöd samtidigt...

Om man nu bara slutar ansöka om aktivitetsstöd... är det då fritt fram med studiestartsstöd?

Så här säger CSN:

Du kan inte få studiestartsstöd samtidigt som du har vissa andra ersättningar. Det gäller följande ersättningar:

aktivitetsstöd
sjuk-, aktivitets- eller rehabiliteringsersättning
...

Nå?

Aktivitetsstöd får du när du är arbetslös, studiestartsstöd får du när du studerar, varför vill du få samtidigt? Gör ansökan om studiestartsstöd, när du börjar studera då slutar AF betala aktivitetsstöd.

Såg att du är panikslagen, vad är så viktigt? Tänk på dem som ligger på IVA och kämpar för sitt liv. Är det värt att vara så orolig för pengars skull?
Citera
2020-12-04, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktoria-x

Aktivitetsstöd får du när du är arbetslös, studiestartsstöd får du när du studerar, varför vill du få samtidigt? Gör ansökan om studiestartsstöd, när du börjar studera då slutar AF betala aktivitetsstöd.

Såg att du är panikslagen, vad är så viktigt? Tänk på dem som ligger på IVA och kämpar för sitt liv. Är det värt att vara så orolig för pengars skull?

Aktivitetsstöd är också möjligt under utbildning, arbetsförmedlingen skriver in dig på förberedande insatser och du har då rätt till aktivitetsstöd i 53 veckor under studietid.
Citera
2020-12-04, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Aktivitetsstöd går med studier, arbetsförmedlingen skriver in dig i förberendande insatser och du har då rätt till 53veckor aktivitetsstöd.
Ja men man kan väl inte få CSN samtidigt. Det stod det ju där till och med.
Citera
2020-12-04, 10:06
Medlem
HeyHumphreys avatar
Har varit i samma situation alldeles nyligen.. Får spel på CSN, de gör det ofta väldigt svårt att läsa enskilda kurser... sen är man berättigad aktivitetsstöd för AF lett en in i jobbcoach -program utan att fatta vad det innebär.. Bidrags-Sverige funkat banne mig icke längre!

Hoppas TS mår bättre och och som jag inser att du är fri utan "hjälp" från staten!
Citera
2020-12-04, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Aktivitetsstöd är också möjligt under utbildning, arbetsförmedlingen skriver in dig på förberedande insatser och du har då rätt till aktivitetsstöd i 53 veckor under studietid.
Jag har pratat med Arbetsförmedlingen...... jag hörde att man inte behöver ändra till "förberedande insatser" för att få aktivitetsstöd för studier... man kan vara kvar på sitt program... vad sägs?

Sen........ kan man få aktivitetsstöd i ett år och sen studiestartsstöd nästa år under studier?
Citera
2020-12-04, 13:27
Medlem
Citat:
Jag har pratat med Arbetsförmedlingen...... jag hörde att man inte behöver ändra till "förberedande insatser" för att få aktivitetsstöd för studier... man kan vara kvar på sitt program... vad sägs?

Sen........ kan man få aktivitetsstöd i ett år och sen studiestartsstöd nästa år under studier?

Du har säkert missförstått, för att få fortsätta i ditt program krävs det att du söker jobb under studietiden och ställer dig till arbetsmarknadens förfogande. Skrivs du istället in i förberedande insatser finns där inga krav på dig, du kan studera i fred och från det att studierna börjar har du tre år på dig att återgå till ditt program.

Jag tänker inte svara på din fråga eftersom att du har varit otrevlig i flera timmar mot användare som försökt hjälpa. Ring arbetsförmedlingen igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in