Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Vilka slutsatser håller du inte med om?
Nu skippade jag fram en del eftersom mycket av videon handlade om det vanliga: gnäll. Vad jag minns sa hon att de konservativa ägnar för mycket tid åt att käbbla om småsaker. Men det är väl knappast det som är problemet.
I övrigt vet jag inte vad hennes slutsats är om varför högern förlorar kulturkriget, men jag skulle inte säga det beror på att vi är oeniga. Ser man på Flashback och i Facebook grupper skulle jag säga att 90% är eniga om 90% av åsikterna.
Sen kan man ifrågasätta hela begreppet konservativ. Det är kanske snarare invandringskritik "vi" har gemensamt samt en irritation mot vänsterns trams. Men visst, man kan diskutera definitioner fram och tillbaka. Jag kallade mig konservativ i olika varianter (kulturkonservativ t ex) fram tills nyligen, men i jämförelse med amerikanska konservativa är jag inte konservativ så jag har slutat kalla mig det. Även när jag läser i forumet Konservatism här eller böcker om konservativa tänkare finns det få saker jag håller med om. Jag håller egentligen inte heller med SD i deras nationella konservatism heller. Så jag känner mig lite skeptisk till begreppet "vi konservativa".