2020-11-27, 18:02
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regina-Phalange
Men får du svar på alla dessa frågor även om någon skickar dig ett sms att de inte vill ses längre? Kan tänka mig folk endast skriver typ "vi klickar inte" eller något sånt generellt, är det så hjälpsamt?
Till och med ett sådant kort svar skulle vara hjälpsamt. Det betyder att man inte gjort något grovt fel, att du inte tar illa upp, att du inte är arg, att allting är bra med dig och du inte ligger sjuk i akuten.
"Vi klickar inte" - bara detta? vilken lättnad! Ha det så bra.

Den äldre generationen har vuxit upp utan internet och sociala medier då varje bekantskap och levande umgänge uppskattades högt. Man kunde inte bara ta och utan vidare kasta bort en annan människa från sitt liv som sopor.
Nu är det lätt att gå på nätet och hitta ett hundra nya bekanta som man kan ghosta bort om bara en/två veckor. Just detta faktum gör mig lite ledsen, och inte " ghostande " i sig.
Citera
2020-11-28, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Detta visar ju ännu mera på att man uppfattar lite olika och har olika värderingar, och att det är svårt att ge ett säkert svar på vad som är korrekt och inte. För mig är ett möte med en annan människa rätt stort, så jag skulle inte fixa att bara låta bli att höra av mig, det skulle gnaga i mig och mitt samvete.

Även om jag bara dejtar "oseriöst", så vill jag ju uppföra mig som folk, och det innebär för mig att prata med en man i taget, för att se om det leder fram till träff. Han har inte bett mig uttryckligen om att inte prata med andra, men jag tycker att det känns mera genuint och lockande att prata med en i taget. Och då jag väljer att göra så, så behöver jag ju inte heller ghosta flera andra för att någon annan fångat mitt intresse mera, det känns bara mera schysst. Säkert ett föråldrat sätt att se på det, men sån är jag, och då önskar jag ju motsvarande beteende tillbaka.

Jag kan tycka att det är slösad tid, ifall jag skulle fråga en man om träff en gång, och så säger han som du gör. Då finns ju risken att jag tolkar det som att han inte kan denna gång, och frågar då igen nästa vecka och samma visa. Är man inte intresserad, så tycker jag att det är lika bra att säga det på första frågan, så slipper den andre ödsla tid på att fråga flera gånger helt enkelt och hoppas på ett annat svar då.
Då jag vill bemötas med raka puckar, så försöker jag så gott jag kan att själv göra det, men att ändå vara mänsklig i mitt bemötande.

Ja, förstår vad du menar och tror som du skriver detta är väldigt individuellt plus en generationsfråga

Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Till och med ett sådant kort svar skulle vara hjälpsamt. Det betyder att man inte gjort något grovt fel, att du inte tar illa upp, att du inte är arg, att allting är bra med dig och du inte ligger sjuk i akuten.
"Vi klickar inte" - bara detta? vilken lättnad! Ha det så bra.

Den äldre generationen har vuxit upp utan internet och sociala medier då varje bekantskap och levande umgänge uppskattades högt. Man kunde inte bara ta och utan vidare kasta bort en annan människa från sitt liv som sopor.
Nu är det lätt att gå på nätet och hitta ett hundra nya bekanta som man kan ghosta bort om bara en/två veckor. Just detta faktum gör mig lite ledsen, och inte " ghostande " i sig.

Ja, tror också det handlar om en generationsfråga och att den yngre generationen (som jag ändå får räkna mig själv som) är mer bekväm med att ghosta eller halv-ghosta som i mitt fall Finns gott och ont med all denna digitalisering, men håller med om att det är lite tråkigt att mycket kontakt idag endast sker online.
Citera
2020-11-28, 15:57
Bannlyst
Svårt att använda aig av det gamla invanda ordet "ignorera"???

Blev ignorerad av en jag känner hyfsat bra på jobbet och skrev till. Visst, jag fattar vinken men undrar hur svårt det är att skriva åtminstone något kort tillbaka.
Citera
2021-04-01, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Jag tror många ghostar för att de har så många som skriver till dem att det skulle bli ohållbart att kommunicera med alla de inte vill kommunicera med. Snygga tjejer har ofta en flitigt besökt instagram med massor av DMs och kommentarer, detta utöver andra mailkanaler samt Tinder. Dussintals konversationer över flera plattformar samtidigt. Då gör de en slags sortering har jag fått lära mig där ett fåtal man verkligen vill kommunicera med får riktiga svar, sådana man uppskattar men inte jättemycket får en smiley eller ett kort svar och alla andra ghostas.

Det där med smiley eller kort svar känner nog rätt många igen. Du har ansträngt dig och skrivit något charmigt, fyndigt osv. Tre stycken text, som svar får du ett en smiley, eller "Ok" eller något liknande som känns som en diss.

Hade hon dissat dig hade hon sannolikt ghostat och inte lagt ner energin på att svara något alls. Så den typen av svar betyder att du är i "kanske" högen. "Reservplats" "Halvintressant" eller liknande, inte att du är dissad.

En fråga!
Om man träffar någon och har sex och den hör av sig igen man träffas och ligger och efter andra gången ghostar den? Varför ghostar man inte bara efter första träffen?
Citera
2021-04-01, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
En fråga!
Om man träffar någon och har sex och den hör av sig igen man träffas och ligger och efter andra gången ghostar den? Varför ghostar man inte bara efter första träffen?

Eftersom jag inte har haft sex på över ett år så känns jag som rätt person att svara på det Men ok, för att förstå hur någon annan agerar i en situation kan du tänka dig själv i samma situation. Om du skulle träffa någon två gånger, vilja ha sex med denne två gånger men sedan ghosta, vad hade då kunnat vara orsaken till det?

Tex: (långt ifrån komplett):
* Du märkte något avtändande med personen du inte såg/märkte första gången
* Du tycker personen är helt ok, men DixieD från flashback (sätt in någon du tycker är väldigt attraktiv) vill vara med dig. Du vill hellre vara med DixieD från flashback än den du träffat två ggr.
* Du tänkte ghosta från första dejten, men tänkte "jag skall inte vara så kräsen, jag ger henne en chans till"
* Du glömde din tjocktröja hos henne, men är alldeles för konflikträdd för att bara gå dit och be om tröjan, därför blev det sex en gång till samtidigt som du hämtade din tröja.
* Ni har en gemensam bekant som sagt "Du får inte göra så mot henne, bara tömma och glömma, ghosta efter en dejt. Det är ju min moster...du kan inte göra så mot henne" ok då tänkte ok, för din skull så träffar jag väl din moster två gånger då.

Efter att ha fått ihop ett antal ursäkter DU skulle kunna ha för att göra samma sak, så plockar du bort dem som inte stämmer in på henne (eller honom) kvar sitter du sedan med några få svar, det behöver inte vara något av dem, men sannolikheten är ganska stor att det är det.
Citera
2021-04-02, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Eftersom jag inte har haft sex på över ett år så känns jag som rätt person att svara på det Men ok, för att förstå hur någon annan agerar i en situation kan du tänka dig själv i samma situation. Om du skulle träffa någon två gånger, vilja ha sex med denne två gånger men sedan ghosta, vad hade då kunnat vara orsaken till det?

Tex: (långt ifrån komplett):
* Du märkte något avtändande med personen du inte såg/märkte första gången
* Du tycker personen är helt ok, men DixieD från flashback (sätt in någon du tycker är väldigt attraktiv) vill vara med dig. Du vill hellre vara med DixieD från flashback än den du träffat två ggr.
* Du tänkte ghosta från första dejten, men tänkte "jag skall inte vara så kräsen, jag ger henne en chans till"
* Du glömde din tjocktröja hos henne, men är alldeles för konflikträdd för att bara gå dit och be om tröjan, därför blev det sex en gång till samtidigt som du hämtade din tröja.
* Ni har en gemensam bekant som sagt "Du får inte göra så mot henne, bara tömma och glömma, ghosta efter en dejt. Det är ju min moster...du kan inte göra så mot henne" ok då tänkte ok, för din skull så träffar jag väl din moster två gånger då.

Efter att ha fått ihop ett antal ursäkter DU skulle kunna ha för att göra samma sak, så plockar du bort dem som inte stämmer in på henne (eller honom) kvar sitter du sedan med några få svar, det behöver inte vara något av dem, men sannolikheten är ganska stor att det är det.

Förstår kan helt klart vara något utav det! Det roliga är att vi känner varandra sedan way back och har träffats ett flertal gånger innan fast vi har inte legat bara strulat hängt.. denna person har varit på mig hela 2020 att ses sa nej men gick med på att ses 2021 varför detta hände efter sexet är oklart då vi varit vänner men attraktionen har alltid funnits där.

Kan också påpeka att jag inte blev respekterad under sex... gjorde så denna person fick njuta av ”Oralsex” men fick inget tillbaka!
Citera
2021-04-02, 01:52
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
Aldrig hört talas om "ghosta någon". Är det jag som är gammal eller begreppet som är icke-vedertaget?
Detta uttryck har funnits i flera år och enligt wikipedia började bli ett begrepp i början av 2000-talet. Så det är du som nog levt under en sten.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ghosting_(relationships)
Citera
2021-04-02, 02:12
Medlem
Behöver ej innebära att man är konflikträdd som många tror. Ibland har killar svårt med ett nej och svårt att förstå att man inte är intresserad. Så hur mycket man än förklarar och förtydligar för dessa tröga idioter så är det lönlöst. Lösningen blir då att...

Förvandlas till ett spöke.
Citera
2021-04-02, 08:09
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exotiskatjejen
Behöver ej innebära att man är konflikträdd som många tror. Ibland har killar svårt med ett nej och svårt att förstå att man inte är intresserad. Så hur mycket man än förklarar och förtydligar för dessa tröga idioter så är det lönlöst. Lösningen blir då att...

Förvandlas till ett spöke.

Om du har sagt till någon att du inte är intresserad och därefter bryter all kontakt då ghostar du inte. Ghostar gör du när du "försvinner" helt utan någon förklaring. En förklaring kan vara ett nej tack eller "inte intresserad".

// CC
Citera
2021-04-02, 14:03
Medlem
flexschemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Detta uttryck har funnits i flera år och enligt wikipedia började bli ett begrepp i början av 2000-talet. Så det är du som nog levt under en sten.

Lite Off-topic men det här är den korrekta betydelsen av "ghosting".

OnT:

Tjejer på diverse dejting-appar vill hitta någon:
1. att bli tillsammans med
2. att ligga med
3. som kan ge dem bekräftelse
4. en blandning av 1-3

En kille blir ghostad för att tjejen inte är tillräckligt intresserad av honom för alternativ 1 och 2, eller för att tjejen har fått tillräckligt med bekräftelse av killen (alternativ 3) och kan gå vidare med livet för en period.

Så enkelt är det.
Citera
2021-04-02, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Om du har sagt till någon att du inte är intresserad och därefter bryter all kontakt då ghostar du inte. Ghostar gör du när du "försvinner" helt utan någon förklaring. En förklaring kan vara ett nej tack eller "inte intresserad".

// CC

Hej CC!

Jo, det vet jag. Men i mitt fall var det tröga idioter som inte accepterade eller förstod varför jag blev ett spöke då de fortsatte ta kontakt på andra sätt.

Trevlig fredag!
Citera
2021-04-02, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio

Du kan ha helt rätt i det faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in