2020-11-22, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av key key
Du har fel.

https://www.google.com/amp/s/blog.fc...%3fhs_amp=true

https://www.crossdrilledrotors.ca/bl...-the-right-way

https://ricksfreeautorepairadvice.co...-brake-rotors/

Duger inte källorna kan du bara googla "Warped rotor myth" och välja och vraka.

Det tror jag inte ett skit på, när man snurrar på en dålig skiva så buktar den in på ena sidan och ut på den andra så det går inte ihop att klossarna svetsar på material/beläggning på skivorna utan snarare att dom slår sig av värmen. Så om den teorin stämmer så skulle bromsskivorna bli tjockare med åren och till slut får man inte i nya klossar då menar du?
Citera
2020-11-22, 15:40
Medlem
En intressant trådstart. Tanken att bromsbelägg ska användas för att planslipa en bromsskiva låter verklighetsfrämmande, men med teorin om avsatt material på skivan kan det vara annorlunda. En tänkt produkt som skulle kunna vara användbar är reparationsbromsbelägg i form av diamantbrynen. Jag vet inte om något sådant existerar.

En sak man kan prova för att få tryck på bakbromsarna är att helt enkelt backa bilen fort och bromsa hårt (eller lagom löst).
Citera
2020-11-22, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag tänker att rost på bromsskivorna bak och vibrationer vid inbromsning är två helt separata problem som kräver separata åtgärder.

Ju mer man håller ojämnheterna på skivorna borta med min metod, desto hårdare kan man bromsa utan att vibrationer uppstår och därmed utan att ojämnheterna förvärras med mer vibrationer som följd.

Alltså ska man använda min metod förebyggande för att hålla skivorna jämna och vibrationsfria. Då kan man unna sig de hårdare inbromsningarna som krävs för att hålla oken motionerade och bakbromsarnas skivor rostfria om man har det problemet. Om man bara utför de hårda inbromsningarna, då byter man ett problem mot ett annat och gör att bromsskiveytorna blir gradvis allt ojämnare.

Detta gäller förstås om man kör kombinationen småbil med bromsskivor bak, vilka som jag förstått det är de bilar med mest problem med rost på bromsskivorna. Jag kör själv en stor Volvo V70XC med bromsskivor bak och en liten Nissan Micra med bromstrummor bak. Ingen av dessa bilar behöver bekymra sig om rost på bromsytorna varför detta är ett problem jag aldrig själv upplevt. På Volvon räcker det med en lätt inbromsning om den har stått stilla i regnet, så är rosten på alla fyra skivorna borta. Jag bromsar väldigt försiktigt och Volvon har samma bromsbelägg fram som satt på när jag köpte den för 7 år sedan och har fortfarande 8 mm slityta kvar. Bilen är 18 år gammal och skivorna bak är original från fabrik.

Mina råd gäller de som faktiskt har återkommande vibrationer vid inbromsning och vill göra något åt det. Om man inte har sådana problem antar jag att man bromsar försiktigt instinktivt och därmed förebygger problemet med ojämna bromsskivor omedvetet.

Jag tror dock att du kan få lite större värmespridning om du åker runt och svarvar bromsskivorna genom lätt anläggning jämfört med några snabba inbromsningar.
Citera
2020-11-22, 16:36
Medlem
Citat:
Jag ser ofta i många trådar att man uppmanas att bromsa hårt några gånger för att få bort rost och ojämnheter från sina bromsskivor. Många är också förundrade över att de känner vibrationer vid inbromsning på relativt nya bilar eller med nya bromsskivor.

Det finns många teorier om varför nya bromsskivor vibrerar, som att skivorna är ojämnt härdade från fabrik, inte slitits in på rätt sätt efter montering, att man dragit hjulskruvarna/-muttrarna för hårt eller att man bromsat så hårt att de blivit överhettade och slagit sig.

Jag tror att problemet med folks bromsar beror på uppmaningen att man ska bromsa hårt för att motionera bromsarna.

Teorin kommer ni vara bekanta med om ni någon gång har drejat keramik eller rivit av en slipskiva eller ett slipstift med diamantavrivare för att göra dem runda. Det gäller då att man håller ett mycket lätt tryck mot materialet man vill få runt och jämnt för att kapa av topparna hos ojämnheterna. Trycker man för hårt så att hela ytan man vill forma engageras blir effekten det motsatta och ojämnheterna i materialet blir i stället allt mer uttalade.

Titta gärna på Youtube här från 3:43 hur försiktig personen i videon är när han rundar av sin slipskiva.

Mitt förslag är därför att vi bör uppdatera riktlinjerna kring hur man bör motionera bromsarna. Istället för att bromsa hårt ska man istället bromsa i god tid innan ett stopp och då hålla ett mycket lätt tryck på bromspedalen så att bromsbelägget bara lätt nuddar vid bromsskivan och därmed försiktigt slipar ned bromsskivans toppar, utan att göra ytans låga punkter djupare. Så fort man känner vibrationer vet man att man bromsar för hårt och bara gör bromsskivan mer ojämn varför man då bör lätta lite på bromspedalen tills bilen bromsar lätt och utan vibrationer medan topparna slits ned.

När man fått bromsarna vibrationsfria och bromsskivorna helt jämna kan man bromsa hårdare igen för att motionera bromsoken eller engagera bakbromsarna i syfte att få bort rost, men man bör därefter åter igen börja bromsa försiktigt för att förebygga att bromsskivorna blir ojämna igen, där man alltid lättar lite på bromsen om man börjar känna vibrationer.

EDIT: En till teori kring vibrerande bromsskivor har uppgivits i tråden att det beror på att material från bromsbelägget fördelats ojämnt över bromsskivan. Om så är fallet är bör min metod fungera, eftersom den handlar just om att slipa ned ojämnheter på bromsskivans yta.

Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Du är fel ute, bromsa hårt och släpp sedan pedalen.

Bromsskivor är för övrigt inte härdade, de är av gråjärn och "slår sig" i regel inte. Folk som inte fattar att man ska släppa pedalen efter inbromsning kan dock snabbt förstöra bromsarna genom att material från beläggen sätter sig på den varma skivan.

Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Nej det är inget jädra material från bromsklossarna som är orsaken utan just att de blir för varma och slår sig, Varma blir de om man bromsar hårt där av ska detta undvikas.

Bromsskivor har en annan konstruktion nu!
Det finns ett extra ytskikt på bromsskivorna som är härdat.
I vintras råkade jag ut för att det hände något med en bakre broms - Det dunkade när jag bromsade - alltså jämnt rytmiskt dunkande - Jag tog av hjulet och såg att bitar av bromsskive-ytan saknades - Jag visste inte vad jag skulle tro. Sen hände det på andra sidan och nu i somras även ena bromsen fram. Nu har jag bytt alla fyra skivorna.
En mycket bilkunnig kille berättade att det är en ny konstruktion. Och om bromsarna blivit för varma ökar risken med släpp.

(Jag har sparat på de gamla bromsskivorna ifall det nu skulle vara någon som inte tror mig)
Citera
2020-11-22, 18:02
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pejjninthuess
Bromsskivor har en annan konstruktion nu!
Det finns ett extra ytskikt på bromsskivorna som är härdat.
I vintras råkade jag ut för att det hände något med en bakre broms - Det dunkade när jag bromsade - alltså jämnt rytmiskt dunkande - Jag tog av hjulet och såg att bitar av bromsskive-ytan saknades - Jag visste inte vad jag skulle tro. Sen hände det på andra sidan och nu i somras även ena bromsen fram. Nu har jag bytt alla fyra skivorna.
En mycket bilkunnig kille berättade att det är en ny konstruktion. Och om bromsarna blivit för varma ökar risken med släpp.

(Jag har sparat på de gamla bromsskivorna ifall det nu skulle vara någon som inte tror mig)
Jag tror dig men vill i ditt fall säga urdålig kvalite på dina skivor.

Till ts, dålig o direkt felaktig ide. Bromsar skall användas hårt o ofta, det mår dom bäst av. Som mitt fall, ena bilen vi har, BMW 520 d xDrive Touring diesel, nyare modell mår allra bäst av frekvent hård användning annars blir det genast rost på bakskivorna som ej används utan bara främre paret.

Myt att det sliter extra säger mina tekniker, de slits jämnt o fint av att bromsa rejält.
Citera
2020-11-22, 18:09
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Teorin kommer ni vara bekanta med om ni någon gång har drejat keramik eller rivit av en slipskiva eller ett slipstift med diamantavrivare för att göra dem runda. Det gäller då att man håller ett mycket lätt tryck mot materialet man vill få runt och jämnt för att kapa av topparna hos ojämnheterna. Trycker man för hårt så att hela ytan man vill forma engageras blir effekten det motsatta och ojämnheterna i materialet blir i stället allt mer uttalade.

Titta gärna på Youtube här från 3:43 hur försiktig personen i videon är när han rundar av sin slipskiva.

Mitt förslag är därför att vi bör uppdatera riktlinjerna kring hur man bör motionera bromsarna. Istället för att bromsa hårt ska man istället bromsa i god tid innan ett stopp och då hålla ett mycket lätt tryck på bromspedalen så att bromsbelägget bara lätt nuddar vid bromsskivan och därmed försiktigt slipar ned bromsskivans toppar, utan att göra ytans låga punkter djupare. Så fort man känner vibrationer vet man att man bromsar för hårt och bara gör bromsskivan mer ojämn varför man då bör lätta lite på bromspedalen tills bilen bromsar lätt och utan vibrationer medan topparna slits ned.

När man fått bromsarna vibrationsfria och bromsskivorna helt jämna kan man bromsa hårdare igen för att motionera bromsoken eller engagera bakbromsarna i syfte att få bort rost, men man bör därefter åter igen börja bromsa försiktigt för att förebygga att bromsskivorna blir ojämna igen, där man alltid lättar lite på bromsen om man börjar känna vibrationer.

I en svarv är ju avståndet mellan skär och rotationsaxel hårt fixerat, och det operatören styr är detta avstånd. När man drejar är detta avstånd halvt fixerat. Operatören styr avståndet med sin arm, men inte perfekt, utan det påverkas också av att handen följer materialet. Är inte det som sker i skivbromsar en ytterlighet av detta, där operatören inte alls styr det här avståndet?

Är det inte så att bromsklossarna nyper lika hårt från båda håll, och att deras position är helt ofixerad? I så fall har jag svårt att se hur en sådan här svarveffekt skulle hjälpa mot skeva skivor.
Citera
2020-11-22, 18:10
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Bromsskivor är för övrigt inte härdade, de är av gråjärn och "slår sig" i regel inte. Folk som inte fattar att man ska släppa pedalen efter inbromsning kan dock snabbt förstöra bromsarna genom att material från beläggen sätter sig på den varma skivan.

Jag har dock upplevt anekdotiskt att skivor blivit "ojämna" i samband med att klossar legat på. Hur är din förklaringsmodell till att material från bromsklossarna då inte lägger sig jämt över hela skivan om klossarna ligger på?

Hur menar du förövrigt att man ska avsluta en inbromsning utan att släppa pedalen?
Citera
2020-11-22, 18:11
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Ok, jag är så bekväm att bilen åker in på verkstad när det är något och brukar byta bil innan de gått allt för långt så har inte drabbats av sådant. Vardagsmotion i form av lite kraftigare inbromsning verkar räcka långt då det funkat +20 år för mig med både äldre och nyare bilar.

Vardag är ju typ var dag. Du menar att kraftigare inbromsningar är något man gör varje dag?

Funkat i 20 år. Fast, så har du bytt bil ofta. Alltså vet vi inte om metoden du förespråkar fungerar i längden. Det kan lika gärna varit din andra åtgärd som påverkat resultatet, att du bytt bil.
Citera
2020-11-22, 18:17
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Vardag är ju typ var dag. Du menar att kraftigare inbromsningar är något man gör varje dag?

Funkat i 20 år. Fast, så har du bytt bil ofta. Alltså vet vi inte om metoden du förespråkar fungerar i längden. Det kan lika gärna varit din andra åtgärd som påverkat resultatet, att du bytt bil.

Läser du vad jag skrev så framgår det att jag gör det någon gång i månaden...

Ofta och ofta, ca 5-6 år mellan byten och det gällde som sagt både äldre och nyare bilar. Det viktiga är att man inte lyssnar på trådstarten och fisbromsar, det är ett recept på bakbromsproblem inom några år i vårt klimat.
Citera
2020-11-22, 18:43
Medlem
PeterNosters avatar
Bakbromsarna är försedda med reduceringsventiler som sänker trycket till bakbromsarna för att hjulen inte ska låsa sig före framhjulen.

En del bilar där man kan lasta mycket har även en anordning som reglerar reduceringen efter vilken last man har. En mekanisk arm känner av om bakvagnen reser sig vid inbromsningen och styr regleringen.

Om du fisbromsar så tar frambromsen så bra att bakbromsen aldrig behöver ingripa.

För att hålla skivorna blanka och fina kör jag med parkeringsbromsen något åtdragen nån kilometer vid behov. Det förutsätter att parkeringsbromsen använder skivorna och att det finns en spak att dra i.

Att åka omkring och tvärnita i trafiken kan vara riskabelt.
Citera
2020-11-22, 18:46
Medlem
pollenpers avatar
4000mil höll min bakbroms vid ekokörning och minimalt bromsande.
Helt sönderrostat, frambromsen ännu perfekt.
Nu bromsar jag alltid onödigt hårt vid min avfart.

Det här borde bilar med autobroms kunna fixa, tex genom att bromsa försiktigt med bakhjulen när radarn upptäcker en framförvarande bil.
Citera
2020-11-22, 20:44
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har funderat lite nu på det här problemet med rostiga bakbromsar. Det är ett problem jag aldrig någonsin har drabbats av själv, men jag tänkte att jag bara har haft tur med mina bilar, eller att det beror på att jag har total OCD när det gäller förebyggande underhåll med smörjning av glidpinnar och anläggningsytor, etc. Det verkar ju som att precis alla andra drabbas och jag hör ofta från otekniska kollegor att besiktningen anmärkt på deras rostiga bakbromsar och att de måste betala tusentals kronor för att få det fixat.

Jag tycker det är lite diffust exakt vad det är som rostar hos bakbromsarna eftersom ingen specificerar diagnosen mer än så, som i fallet med Pollenpers post ovan. Det låter på folk som att det är själva ytan på bromsskivorna som rostar för att de bromsar för lite och att bakbeläggen därmed aldrig får någon kontakt med skivan, men jag ser det som helt orimligt att man kan framföra sitt fordon mer än några kilometer utan att bakbeläggen åtminstone borde snudda vid sina bromsskivor och därmed skrapa bort all ytrost i ett enda svep.

Det är därför mer troligt att de rostiga bromsskivorna bara är ett sent symtom på kärvande bromsok och att det verkliga problemet är att bromsbeläggen inte rör sig ordentligt vid inbromsningar med följd av att de inte får kontakt med bromsskivan. Detta kan bara bero på fyra saker om felet ligger lokalt hos själva bakbromsarna; rostiga bromskolvar, rostiga glidpinnar, rostiga anläggningsytor för beläggen på bromsoken eller luft i bromsoket.

Som i min anekdot med de rostiga bromskolvarna i min förra post kan kraftiga inbromsningar maskera problemet genom att man tillfälligt bryter upp rosten som hindrar beläggens rörelse, men det påverkar inte grundproblemet bakom rosten som är fukt, smuts och dålig smörjning. Istället för att åka omkring och tvärbromsa hela tiden bör den som är orolig över sina bakbromsar istället satsa på förebyggande underhåll.

För att förebygga de fyra problemen jag listade ovan är allt ni behöver göra att åka till Biltema och köpa en flaska silikonspray, en tub med valfri antikärvpasta samt en flaska ny bromsvätska. Därefter när ni byter hjul nästa gång sprayar ni bara glidpinnarna och bromsoken under sina gummidamasker med silikonsprayen, smörjer bromsbeläggens anläggningsytor med pastan och luftar bromsoken med påfyllnad av bromsvätska efter behov. Skruva gärna isär allt och rengör samtidigt för bästa effekt, men orkar ni inte bör det ändå gå att komma åt hjälpligt med allt på plats.
Senast redigerad av Paddan1000 2020-11-22 kl. 20:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in