Jag ser ofta i många trådar att man uppmanas att bromsa hårt några gånger för att få bort rost och ojämnheter från sina bromsskivor. Många är också förundrade över att de känner vibrationer vid inbromsning på relativt nya bilar eller med nya bromsskivor.
Det finns många teorier om varför nya bromsskivor vibrerar, som att skivorna är ojämnt härdade från fabrik, inte slitits in på rätt sätt efter montering, att man dragit hjulskruvarna/-muttrarna för hårt eller att man bromsat så hårt att de blivit överhettade och slagit sig.
Jag tror att problemet med folks bromsar beror på uppmaningen att man ska bromsa hårt för att motionera bromsarna.
Teorin kommer ni vara bekanta med om ni någon gång har drejat keramik eller rivit av en slipskiva eller ett slipstift med diamantavrivare för att göra dem runda. Det gäller då att man håller ett mycket lätt tryck mot materialet man vill få runt och jämnt för att kapa av topparna hos ojämnheterna. Trycker man för hårt så att hela ytan man vill forma engageras blir effekten det motsatta och ojämnheterna i materialet blir i stället allt mer uttalade.
Titta gärna på Youtube
här från 3:43 hur försiktig personen i videon är när han rundar av sin slipskiva.
Mitt förslag är därför att vi bör uppdatera riktlinjerna kring hur man bör motionera bromsarna. Istället för att bromsa hårt ska man istället bromsa i god tid innan ett stopp och då hålla ett mycket lätt tryck på bromspedalen så att bromsbelägget bara lätt nuddar vid bromsskivan och därmed försiktigt slipar ned bromsskivans toppar, utan att göra ytans låga punkter djupare. Så fort man känner vibrationer vet man att man bromsar för hårt och bara gör bromsskivan mer ojämn varför man då bör lätta lite på bromspedalen tills bilen bromsar lätt och utan vibrationer medan topparna slits ned.
När man fått bromsarna vibrationsfria och bromsskivorna helt jämna kan man bromsa hårdare igen för att motionera bromsoken eller engagera bakbromsarna i syfte att få bort rost, men man bör därefter åter igen börja bromsa försiktigt för att förebygga att bromsskivorna blir ojämna igen, där man alltid lättar lite på bromsen om man börjar känna vibrationer.
EDIT: En till teori kring vibrerande bromsskivor har uppgivits i tråden att det beror på att material från bromsbelägget fördelats ojämnt över bromsskivan. Om så är fallet är bör min metod fungera, eftersom den handlar just om att slipa ned ojämnheter på bromsskivans yta.