• 1
  • 2
2020-11-22, 11:32
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag ser ofta i många trådar att man uppmanas att bromsa hårt några gånger för att få bort rost och ojämnheter från sina bromsskivor. Många är också förundrade över att de känner vibrationer vid inbromsning på relativt nya bilar eller med nya bromsskivor.

Det finns många teorier om varför nya bromsskivor vibrerar, som att skivorna är ojämnt härdade från fabrik, inte slitits in på rätt sätt efter montering, att man dragit hjulskruvarna/-muttrarna för hårt eller att man bromsat så hårt att de blivit överhettade och slagit sig.

Jag tror att problemet med folks bromsar beror på uppmaningen att man ska bromsa hårt för att motionera bromsarna.

Teorin kommer ni vara bekanta med om ni någon gång har drejat keramik eller rivit av en slipskiva eller ett slipstift med diamantavrivare för att göra dem runda. Det gäller då att man håller ett mycket lätt tryck mot materialet man vill få runt och jämnt för att kapa av topparna hos ojämnheterna. Trycker man för hårt så att hela ytan man vill forma engageras blir effekten det motsatta och ojämnheterna i materialet blir i stället allt mer uttalade.

Titta gärna på Youtube här från 3:43 hur försiktig personen i videon är när han rundar av sin slipskiva.

Mitt förslag är därför att vi bör uppdatera riktlinjerna kring hur man bör motionera bromsarna. Istället för att bromsa hårt ska man istället bromsa i god tid innan ett stopp och då hålla ett mycket lätt tryck på bromspedalen så att bromsbelägget bara lätt nuddar vid bromsskivan och därmed försiktigt slipar ned bromsskivans toppar, utan att göra ytans låga punkter djupare. Så fort man känner vibrationer vet man att man bromsar för hårt och bara gör bromsskivan mer ojämn varför man då bör lätta lite på bromspedalen tills bilen bromsar lätt och utan vibrationer medan topparna slits ned.

När man fått bromsarna vibrationsfria och bromsskivorna helt jämna kan man bromsa hårdare igen för att motionera bromsoken eller engagera bakbromsarna i syfte att få bort rost, men man bör därefter åter igen börja bromsa försiktigt för att förebygga att bromsskivorna blir ojämna igen, där man alltid lättar lite på bromsen om man börjar känna vibrationer.

EDIT: En till teori kring vibrerande bromsskivor har uppgivits i tråden att det beror på att material från bromsbelägget fördelats ojämnt över bromsskivan. Om så är fallet är bör min metod fungera, eftersom den handlar just om att slipa ned ojämnheter på bromsskivans yta.
Senast redigerad av Paddan1000 2020-11-22 kl. 12:20.
Citera
2020-11-22, 11:40
Medlem
Du är fel ute, bromsa hårt och släpp sedan pedalen.

Bromsskivor är för övrigt inte härdade, de är av gråjärn och "slår sig" i regel inte. Folk som inte fattar att man ska släppa pedalen efter inbromsning kan dock snabbt förstöra bromsarna genom att material från beläggen sätter sig på den varma skivan.
Citera
2020-11-22, 11:45
Bannlyst
Är väl inte en kotte där ute som bromsar rejält. Ett fåtal kanske
Citera
2020-11-22, 11:50
Medlem
Du har säker rätt i någon mån, men hårdbromsningen är väl också menad att provocera själva bromsoken. Dessa, framförallt bak-oken, har ju annars en tendens att kärva ihop. Detta då främst vid långvarig mjuk (dvs normal) körstil.
Citera
2020-11-22, 11:51
Medlem
mats_lindqvists avatar
Det beror väl på hur ofta man kör och bromsar. Kör du dagligen och bromsar lite då och då varje dag behöver man nog inte tänka på det. Kör du sällan så att skivorna rostar mellan användningstillfällena, då kan det nog vara värt att bromsa lite extra, så att skivorna hålls någorlunda släta/rena. Hört från ingenjörer som jobbar med personbilar att bromsproblem orsakas ofta av att bromsarna används för lite.
Citera
2020-11-22, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Du är fel ute, bromsa hårt och släpp sedan pedalen.

Bromsskivor är för övrigt inte härdade, de är av gråjärn och "slår sig" i regel inte. Folk som inte fattar att man ska släppa pedalen efter inbromsning kan dock snabbt förstöra bromsarna genom att material från beläggen sätter sig på den varma skivan.

Det är nog varierande kvalitet på bromsskivor, bilar man köper har ofta slagna skivor som man får byta direkt jag vet inte hur de bär säg åt för att få det men jag bromsar aldrig hårt i onödan och det har aldrig hänt mig att skivorna blir slagna.

Tror inte det är nyttigt med hårda inbromsningar i onödan, har man rost och skit på skivorna så lär det behöva gås igenom istället för då är det okena det är fel på eller utslitna klossar.
Citera
2020-11-22, 12:03
Medlem
Facades avatar
Att kärring-köra en bil och knappt använda bromsarna för miljöns skull slutar alltid i bromsbyte ändå.
Du överanalyserar hela saken.
Citera
2020-11-22, 12:09
Medlem
Paddan1000s avatar
Vi kan göra en studie där alla som upplever vibrationer vid inbromsningar provar min metod. Bromsa i försiktigt god tid innan ett stopp och så lätt att vibrationerna inte uppkommer. Undvik hårda inbromsningar under denna tid för att inte åter förvärra problemet.

Rapportera tillbaka till tråden efter några veckor och brätta om vibrationerna påverkades till det bättre eller sämre, eller om de var oförändrade.

Jag kan tyvärr inte vara med i studien själv eftersom mina bilar är helt vibrationsfria, men så bromsar jag också alltid lugnt.
Citera
2020-11-22, 12:13
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mats_lindqvist
Det beror väl på hur ofta man kör och bromsar. Kör du dagligen och bromsar lite då och då varje dag behöver man nog inte tänka på det. Kör du sällan så att skivorna rostar mellan användningstillfällena, då kan det nog vara värt att bromsa lite extra, så att skivorna hålls någorlunda släta/rena. Hört från ingenjörer som jobbar med personbilar att bromsproblem orsakas ofta av att bromsarna används för lite.

Det handlar inte om att inte använda bromsarna, utan om hur du använder dem. Istället för att motorbromsa eller tvärbromsa hårt tänker jag att man ska bromsa mjukt och långt innan ett stopp så att ojämnheter på bromsskivans yta försiktigt slipas av bromsbelägget.

Men som sagt i inlägget ovan är det inget mening med att gissa, utan jag uppmanar alla med vibrerande bromsar att prova min metod och sedan rapportera tillbaka.
Citera
2020-11-22, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Det är nog varierande kvalitet på bromsskivor, bilar man köper har ofta slagna skivor som man får byta direkt jag vet inte hur de bär säg åt för att få det men jag bromsar aldrig hårt i onödan och det har aldrig hänt mig att skivorna blir slagna.

Tror inte det är nyttigt med hårda inbromsningar i onödan, har man rost och skit på skivorna så lär det behöva gås igenom istället för då är det okena det är fel på eller utslitna klossar.

Som jag skrev tidigare, att bromsskivor "slår sig" händer nästan inte. Vibrerar det när man bromsar så är inte orsaken att skivan "slagit sig" och blivit sned, utan att material överförts från belägg till skiva vilket syns i form av fläckar på skivan. Detta ger vibrationer vid inbromsning och om det inte åtgärdas så kommer snart skivan att förstöras genom cementitbildning.

Rost på de bakre skivorna får man i regel om man aldrig gör några hårda inbromsningar eftersom det huvudsakligen är de främre skivorna som arbetar vid inbromsning. Rost på de bakre skivorna är ett icke-problem om man då och då motionerar bromsarna.

Rost på skivorna har inget med ok eller utslitna klossar att att göra. Oken får du istället undersöka om bilen sliter belägg onormalt eller om du märker att bromsarna ligger på även ifall du inte bromsar.
Citera
2020-11-22, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Som jag skrev tidigare, att bromsskivor "slår sig" händer nästan inte. Vibrerar det när man bromsar så är inte orsaken att skivan "slagit sig" och blivit sned, utan att material överförts från belägg till skiva vilket syns i form av fläckar på skivan. Detta ger vibrationer vid inbromsning och om det inte åtgärdas så kommer snart skivan att förstöras genom cementitbildning.

Rost på de bakre skivorna får man i regel om man aldrig gör några hårda inbromsningar eftersom det huvudsakligen är de främre skivorna som arbetar vid inbromsning. Rost på de bakre skivorna är ett icke-problem om man då och då motionerar bromsarna.

Rost på skivorna har inget med ok eller utslitna klossar att att göra. Oken får du istället undersöka om bilen sliter belägg onormalt eller om du märker att bromsarna ligger på även ifall du inte bromsar.

Nej det är inget jädra material från bromsklossarna som är orsaken utan just att de blir för varma och slår sig, Varma blir de om man bromsar hårt där av ska detta undvikas.
Citera
2020-11-22, 12:41
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Det handlar inte om att inte använda bromsarna, utan om hur du använder dem. Istället för att motorbromsa eller tvärbromsa hårt tänker jag att man ska bromsa mjukt och långt innan ett stopp så att ojämnheter på bromsskivans yta försiktigt slipas av bromsbelägget.

Men som sagt i inlägget ovan är det inget mening med att gissa, utan jag uppmanar alla med vibrerande bromsar att prova min metod och sedan rapportera tillbaka.

Problemet med bromsar brukar uppstå bak. När bilar hade trummor bak var detta ovanligt. Nu sitter det skivor runt om och 70% av bromsverkan har man på frambromsarna. Att fisköra leder då till att endast främre bromsarna används, bak riskerar okens rörlighet stoppas av rost med dyra reparationer som påföljd.

Man skall inte tvärbromsa hela tiden men någon gång i månaden eller två bör man "stampa" lite. Hade vi kört som man gör i tyskland på autobahn så hade problemet inte uppstått.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in