Citat:
Ursprungligen postat av
HenrikN96
Hej,
Vad tycker ni r en rimlig grns att utg frn nr man investerar i en fond? Jag menar nr det blir lnsamt i lngden att ha pengarna i fonden. Jag satsar p flera olika fonder men r ganska ung (20) s kan inte lgga in hur mycket som helst i varje fond. Det jag dock tnker r att satsa p minst 50k insttning i varje fond. Och vill ha runt 5-6 fonder d det r en bra riskspridning.
Tycker ni hr p Flashback att 50k r ett bra minimibelopp nr man kper fonder?
Det r frst nr du har ngra hundra tusen / miljoner du kan f livspverkande avkastning.
Med det sagt mste man ju brja ngonstans och pengarna vxer bttre investerade i t.ex. aktiefonder n om de ligger p hg.
Om du inte har behov av likvid fr kontantinsats till boende, bil eller annat p kort sikt (inom 10 r) kan du gott brja mnadsspara det mesta i fonder ven om startbeloppet r blygsamt.
Sg att frvntad realavkastning (dvs. inflationsjusterat) r ca 5%.
10 000kr --> 500kr avkastning / r.
100 000kr --> 5000kr avkastning / r.
1 000 000kr --> 50 000kr avkastning / r.
500kr r en skitsumma - det kanske r s du menar?
Att p fr sm totala investeringar r avkastningen i kronor frsumbar.
Vad som r en skitsumma r ju olika frn person till person men det gr ju att brja med skitsummor som terinvesteras och till slut sitter man dr med miljonen/miljonerna som faktiskt fr en mrkbar effekt p ens ekonomi.
Det finns folk i 50-60-rsldern som har ca 10-20tkr i fonder (med hg avgift), det knns fr mig helt meningslst.
Det knns mer som ngot de lite pliktskyldigt har skaffat bara fr att kunna sga att de har ett fond-/aktiesparande men det fr ingen effekt p ekonomin.
Jag har bekanta som dels har s sm portfljer att det r meningslst att ha dem och sedan tenderar de ocks att f negativ avkastning fr att de paniksljer nr det gr dligt och kper nr det r rally.
Det finns ven de som sljer fr att ta hem vinsterna eftersom de inte r bekvma med stor portflj, dvs. portfljen blir aldrig strre.
Sammanfattningsvis: fr en tjugoring p kort sikt tycker jag inget belopp r fr litet, f in vanan och mnadsspara konsekvent.
Fr ldre personer br ju mlet vara att portfljen ska vxa, att sitta med 10-50tkr i fonder vid 55 rs lder bara fr att man ska ha det finns det begrnsad pong i tycker jag.