• 2
  • 3
2020-11-18, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej,

Vad tycker ni är en rimlig gräns att utgå från när man investerar i en fond? Jag menar när det blir lönsamt i längden att ha pengarna i fonden. Jag satsar på flera olika fonder men är ganska ung (20) så kan inte lägga in hur mycket som helst i varje fond. Det jag dock tänker är att satsa på minst 50k insättning i varje fond. Och vill ha runt 5-6 fonder då det är en bra riskspridning.
Tycker ni här på Flashback att 50k är ett bra ”minimibelopp” när man köper fonder?
Det finns ingen undre gräns på när man ska börja med att köpa aktiefonder. Ok, många har en gräns på 100 kr men det bortser vi från. Aktiefonder är en placering som fungerar bra på lång sikt, inget som man aktivt köper och säljer.

Det är lika mycket arbete att välja fonder för att placera 500 kr som 50 000. Kan därför vara smart att inte placera för lite i varje fond. Satsar du 500 kr och får en fin avkastning på 10 % så tjänar du 50 kr. Det är mycket arbete för den femtiolappen i mitt tycke nästan inte värt arbetsinsatsen. Köper du istället för 5000 kr och du får 10 % avkastning så får du 500 kr.

Köp bara för pengar som du har råd att förlora. Ha en tidshorrisont på 5 år. Dela upp köpen på 3-5 olika fonder i olika marknader Sverigefond, Europafond och Global/USA tycker jag att man ska ha. Sedan kan man välja till två andra efter intresse. Köp inte allt på en gång utan dela upp köpen över tid. Månadssparande är en bra grund.

Få inte panik när börsen sjunker. Det är inte helt ovanligt att börsen pendlar mellan -30% och plus 40 %. Ha is i magen och tänk på att aktiefonder passar bäst för långa placeringar.
Senast redigerad av Mynicname 2020-11-18 kl. 23:46.
Citera
2020-11-19, 02:14
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ja, verkligen helt oväsentligt! Att ha 1 miljon i en fond och 500kr i samma fond gör absolut ingen skillnad för individen.

Jag är verkligen en idiot! :O

Kom in i matchen, läs ordentligt innan du kommenterar och kallar folk för idioter. Lovar ditt liv kommer bli roligare om du är snäll!

Varför ta siffror från luften?

Att investera 250k i en fond eller 50k i 5 fonder är inte automatiskt bättre eller sämre. Allt beror på fondernas totala innehav.

Jag är redan med i matchen, du sitter på läktaren och lägger spydiga kommentarer till höger och vänster.
Citera
2020-11-19, 10:31
Medlem
Citat:
Missuppfattade vad du menade. Jag menar mer när det blir värt att investera i en fond. Visst du kan lägga in 500kr men den eventuella procentuella ökningen blir inte så hög i kronor. Lägger man in 50 000kr så blir det ändå en del. Mest det min frågeställning handlar om.
Ett litet ord betyder så mycket. Om ordet procentuella tas bort blir det inget missförstånd med vad du menar.

”Missuppfattade vad du menade. Jag menar mer när det blir värt att investera i en fond. Visst du kan lägga in 500kr men den eventuella ökningen blir inte så hög i kronor. Lägger man in 50 000kr så blir det ändå en del. Mest det min frågeställning handlar om.”
Citera
2020-11-22, 17:06
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Hej,

Vad tycker ni är en rimlig gräns att utgå från när man investerar i en fond? Jag menar när det blir lönsamt i längden att ha pengarna i fonden. Jag satsar på flera olika fonder men är ganska ung (20) så kan inte lägga in hur mycket som helst i varje fond. Det jag dock tänker är att satsa på minst 50k insättning i varje fond. Och vill ha runt 5-6 fonder då det är en bra riskspridning.
Tycker ni här på Flashback att 50k är ett bra ”minimibelopp” när man köper fonder?

Det är först när du har några hundra tusen / miljoner du kan få livspåverkande avkastning.
Med det sagt måste man ju börja någonstans och pengarna växer bättre investerade i t.ex. aktiefonder än om de ligger på hög.

Om du inte har behov av likvid för kontantinsats till boende, bil eller annat på kort sikt (inom 10 år) kan du gott börja månadsspara det mesta i fonder även om startbeloppet är blygsamt.

Säg att förväntad realavkastning (dvs. inflationsjusterat) är ca 5%.

10 000kr --> 500kr avkastning / år.
100 000kr --> 5000kr avkastning / år.
1 000 000kr --> 50 000kr avkastning / år.

500kr är en skitsumma - det kanske är så du menar?
Att på för små totala investeringar är avkastningen i kronor försumbar.

Vad som är en skitsumma är ju olika från person till person men det går ju att börja med skitsummor som återinvesteras och till slut sitter man där med miljonen/miljonerna som faktiskt får en märkbar effekt på ens ekonomi.

Det finns folk i 50-60-årsåldern som har ca 10-20tkr i fonder (med hög avgift), det känns för mig helt meningslöst.
Det känns mer som något de lite pliktskyldigt har skaffat bara för att kunna säga att de har ett fond-/aktiesparande men det får ingen effekt på ekonomin.
Jag har bekanta som dels har så små portföljer att det är meningslöst att ha dem och sedan tenderar de också att få negativ avkastning för att de paniksäljer när det går dåligt och köper när det är rally.
Det finns även de som säljer för att ta hem vinsterna eftersom de inte är bekväma med stor portfölj, dvs. portföljen blir aldrig större.

Sammanfattningsvis: för en tjugoåring på kort sikt tycker jag inget belopp är för litet, få in vanan och månadsspara konsekvent.
För äldre personer bör ju målet vara att portföljen ska växa, att sitta med 10-50tkr i fonder vid 55 års ålder bara för att man ska ha det finns det begränsad poäng i tycker jag.
Citera
2020-11-22, 22:01
Citat:
Ursprungligen postat av AberNein
Det är först när du har några hundra tusen / miljoner du kan få livspåverkande avkastning.
Med det sagt måste man ju börja någonstans och pengarna växer bättre investerade i t.ex. aktiefonder än om de ligger på hög.

Om du inte har behov av likvid för kontantinsats till boende, bil eller annat på kort sikt (inom 10 år) kan du gott börja månadsspara det mesta i fonder även om startbeloppet är blygsamt.

Säg att förväntad realavkastning (dvs. inflationsjusterat) är ca 5%.

10 000kr --> 500kr avkastning / år.
100 000kr --> 5000kr avkastning / år.
1 000 000kr --> 50 000kr avkastning / år.

500kr är en skitsumma - det kanske är så du menar?
Att på för små totala investeringar är avkastningen i kronor försumbar.

Vad som är en skitsumma är ju olika från person till person men det går ju att börja med skitsummor som återinvesteras och till slut sitter man där med miljonen/miljonerna som faktiskt får en märkbar effekt på ens ekonomi.

Det finns folk i 50-60-årsåldern som har ca 10-20tkr i fonder (med hög avgift), det känns för mig helt meningslöst.
Det känns mer som något de lite pliktskyldigt har skaffat bara för att kunna säga att de har ett fond-/aktiesparande men det får ingen effekt på ekonomin.
Jag har bekanta som dels har så små portföljer att det är meningslöst att ha dem och sedan tenderar de också att få negativ avkastning för att de paniksäljer när det går dåligt och köper när det är rally.
Det finns även de som säljer för att ta hem vinsterna eftersom de inte är bekväma med stor portfölj, dvs. portföljen blir aldrig större.

Sammanfattningsvis: för en tjugoåring på kort sikt tycker jag inget belopp är för litet, få in vanan och månadsspara konsekvent.
För äldre personer bör ju målet vara att portföljen ska växa, att sitta med 10-50tkr i fonder vid 55 års ålder bara för att man ska ha det finns det begränsad poäng i tycker jag.

Tack för ett utförligt svar. Ja, syftet med tråden var väl egentligen att fråga om det finns en summa där det helt enkelt inte är värt tiden och mördan då avkastningen blir så liten. Om vi tar 500kr så handlar det ju om kronor som man tjänar och det kanske helt enkelt inte är värt det. Men sedan så är det kanske själva vanan att månadsspara som är viktigast i min ålder och om man lägger in pengar varje månad så blir det ju pengar efter ett tag. Jag hade kanske en skev bild av fonder innan och tänkte att man skulle spara till en klumpsumma och sedan lägga in i fond. Men det har jag förstått inte är det bästa sättet att gå tillväga.

Jag har tre fonder nu som det verkligen inte är några skitsummor i. Men det är heller inte 100k i dem. Men jag tänker behålla dem och sedan lägga in lite i varje månad efter månad. Men jag vill gärna ha iallafall 5-6 fonder då det kanske anses vara mer riskspridande. Kommer ju självklart ta tid att komma upp i ”bra” summor för mig om jag ska ha flera fonder men tänker att jag får börja välja ut lite fonder och se till att de växer över tid.

Jag tycker det är bättre i min ålder att försöka få in så mycket av mina sparpengar som möjligt på börsen. Boende lär det dröja rejält innan jag köper och kommer inte behöva en kontantinsats till mycket annat. Då gör pengarna bättre jobb på börsen än vanligt sparkonto.
Citera
2020-11-22, 23:15
Medlem
Citat:
Tack för ett utförligt svar. Ja, syftet med tråden var väl egentligen att fråga om det finns en summa där det helt enkelt inte är värt tiden och mördan då avkastningen blir så liten. Om vi tar 500kr så handlar det ju om kronor som man tjänar och det kanske helt enkelt inte är värt det. Men sedan så är det kanske själva vanan att månadsspara som är viktigast i min ålder och om man lägger in pengar varje månad så blir det ju pengar efter ett tag. Jag hade kanske en skev bild av fonder innan och tänkte att man skulle spara till en klumpsumma och sedan lägga in i fond. Men det har jag förstått inte är det bästa sättet att gå tillväga.

Jag har tre fonder nu som det verkligen inte är några skitsummor i. Men det är heller inte 100k i dem. Men jag tänker behålla dem och sedan lägga in lite i varje månad efter månad. Men jag vill gärna ha iallafall 5-6 fonder då det kanske anses vara mer riskspridande. Kommer ju självklart ta tid att komma upp i ”bra” summor för mig om jag ska ha flera fonder men tänker att jag får börja välja ut lite fonder och se till att de växer över tid.

Jag tycker det är bättre i min ålder att försöka få in så mycket av mina sparpengar som möjligt på börsen. Boende lär det dröja rejält innan jag köper och kommer inte behöva en kontantinsats till mycket annat. Då gör pengarna bättre jobb på börsen än vanligt sparkonto.
Om man börjar köpa aktiefonder för 1000 kr per månad så tycker jag definitivt inte att det är nödvändigt att börja dela upp det i 4 fonder och 250 kr i varje. Bättre då att köpa kanske 4-5 månader i en fond innan man kastar sig in i nästa fond. Eftersom du i mitt exempel kommer köpa för 36 000 på tre år så kommer du så småningom ändå få en bra spridning.

Vissa månader gör man bra köp och vissa sämre. Om du gör 36 köp kommer några att vara helt rätt i tiden medan andra lite sämre. Om du köper 4 fonder varje månad och får 144 köp (36×4) så kommer det inte spela någon roll i risk men betydligt mer arbete om du vill föra statistik och liknande.
Citera
2020-11-23, 01:35
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Om man börjar köpa aktiefonder för 1000 kr per månad så tycker jag definitivt inte att det är nödvändigt att börja dela upp det i 4 fonder och 250 kr i varje. Bättre då att köpa kanske 4-5 månader i en fond innan man kastar sig in i nästa fond. Eftersom du i mitt exempel kommer köpa för 36 000 på tre år så kommer du så småningom ändå få en bra spridning.

Vissa månader gör man bra köp och vissa sämre. Om du gör 36 köp kommer några att vara helt rätt i tiden medan andra lite sämre. Om du köper 4 fonder varje månad och får 144 köp (36×4) så kommer det inte spela någon roll i risk men betydligt mer arbete om du vill föra statistik och liknande.

Ja, jag gör nog så. Ser till att satsa lite en eller två fonder och får upp de i rimligt belopp innan.
Citera
2020-11-23, 08:06
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Den procentuella ökningen är detsamma oavsett vilket belopp du köper för. Du är alldeles för korkad för att hålla på med dessa affärer.

Konstigt formuläret av ts men hen skrev faktiskt att den procentuella ökningen blir inte så stor. Dvs utslaget av en ökning på 10% för en 100kr investering är inte så stor jämfört med en 100 000kr investering.

Så det stämmer ju så klart. Men så klart också en konstigt detalj för ts att fastna på. Om man har som mål att spara långsiktigt så bör man inte fastna i kortsiktigt tänk. Där ingår att man blir besviken på att man inte hade mer investerat.

Ränta på ränta-effekten och köp regelbundet i dippar som höjder är enklast och oftast smartast.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in