• 2
  • 3
2020-11-18, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej,

Vad tycker ni r en rimlig grns att utg frn nr man investerar i en fond? Jag menar nr det blir lnsamt i lngden att ha pengarna i fonden. Jag satsar p flera olika fonder men r ganska ung (20) s kan inte lgga in hur mycket som helst i varje fond. Det jag dock tnker r att satsa p minst 50k insttning i varje fond. Och vill ha runt 5-6 fonder d det r en bra riskspridning.
Tycker ni hr p Flashback att 50k r ett bra minimibelopp nr man kper fonder?
Det finns ingen undre grns p nr man ska brja med att kpa aktiefonder. Ok, mnga har en grns p 100 kr men det bortser vi frn. Aktiefonder r en placering som fungerar bra p lng sikt, inget som man aktivt kper och sljer.

Det r lika mycket arbete att vlja fonder fr att placera 500 kr som 50 000. Kan drfr vara smart att inte placera fr lite i varje fond. Satsar du 500 kr och fr en fin avkastning p 10 % s tjnar du 50 kr. Det r mycket arbete fr den femtiolappen i mitt tycke nstan inte vrt arbetsinsatsen. Kper du istllet fr 5000 kr och du fr 10 % avkastning s fr du 500 kr.

Kp bara fr pengar som du har rd att frlora. Ha en tidshorrisont p 5 r. Dela upp kpen p 3-5 olika fonder i olika marknader Sverigefond, Europafond och Global/USA tycker jag att man ska ha. Sedan kan man vlja till tv andra efter intresse. Kp inte allt p en gng utan dela upp kpen ver tid. Mnadssparande r en bra grund.

F inte panik nr brsen sjunker. Det r inte helt ovanligt att brsen pendlar mellan -30% och plus 40 %. Ha is i magen och tnk p att aktiefonder passar bst fr lnga placeringar.
Senast redigerad av Mynicname 2020-11-18 kl. 23:46.
Citera
2020-11-19, 02:14
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ja, verkligen helt ovsentligt! Att ha 1 miljon i en fond och 500kr i samma fond gr absolut ingen skillnad fr individen.

Jag r verkligen en idiot! :O

Kom in i matchen, ls ordentligt innan du kommenterar och kallar folk fr idioter. Lovar ditt liv kommer bli roligare om du r snll!

Varfr ta siffror frn luften?

Att investera 250k i en fond eller 50k i 5 fonder r inte automatiskt bttre eller smre. Allt beror p fondernas totala innehav.

Jag r redan med i matchen, du sitter p lktaren och lgger spydiga kommentarer till hger och vnster.
Citera
2020-11-19, 10:31
Medlem
Citat:
Missuppfattade vad du menade. Jag menar mer nr det blir vrt att investera i en fond. Visst du kan lgga in 500kr men den eventuella procentuella kningen blir inte s hg i kronor. Lgger man in 50 000kr s blir det nd en del. Mest det min frgestllning handlar om.
Ett litet ord betyder s mycket. Om ordet procentuella tas bort blir det inget missfrstnd med vad du menar.

Missuppfattade vad du menade. Jag menar mer nr det blir vrt att investera i en fond. Visst du kan lgga in 500kr men den eventuella kningen blir inte s hg i kronor. Lgger man in 50 000kr s blir det nd en del. Mest det min frgestllning handlar om.
Citera
2020-11-22, 17:06
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Hej,

Vad tycker ni r en rimlig grns att utg frn nr man investerar i en fond? Jag menar nr det blir lnsamt i lngden att ha pengarna i fonden. Jag satsar p flera olika fonder men r ganska ung (20) s kan inte lgga in hur mycket som helst i varje fond. Det jag dock tnker r att satsa p minst 50k insttning i varje fond. Och vill ha runt 5-6 fonder d det r en bra riskspridning.
Tycker ni hr p Flashback att 50k r ett bra minimibelopp nr man kper fonder?

Det r frst nr du har ngra hundra tusen / miljoner du kan f livspverkande avkastning.
Med det sagt mste man ju brja ngonstans och pengarna vxer bttre investerade i t.ex. aktiefonder n om de ligger p hg.

Om du inte har behov av likvid fr kontantinsats till boende, bil eller annat p kort sikt (inom 10 r) kan du gott brja mnadsspara det mesta i fonder ven om startbeloppet r blygsamt.

Sg att frvntad realavkastning (dvs. inflationsjusterat) r ca 5%.

10 000kr --> 500kr avkastning / r.
100 000kr --> 5000kr avkastning / r.
1 000 000kr --> 50 000kr avkastning / r.

500kr r en skitsumma - det kanske r s du menar?
Att p fr sm totala investeringar r avkastningen i kronor frsumbar.

Vad som r en skitsumma r ju olika frn person till person men det gr ju att brja med skitsummor som terinvesteras och till slut sitter man dr med miljonen/miljonerna som faktiskt fr en mrkbar effekt p ens ekonomi.

Det finns folk i 50-60-rsldern som har ca 10-20tkr i fonder (med hg avgift), det knns fr mig helt meningslst.
Det knns mer som ngot de lite pliktskyldigt har skaffat bara fr att kunna sga att de har ett fond-/aktiesparande men det fr ingen effekt p ekonomin.
Jag har bekanta som dels har s sm portfljer att det r meningslst att ha dem och sedan tenderar de ocks att f negativ avkastning fr att de paniksljer nr det gr dligt och kper nr det r rally.
Det finns ven de som sljer fr att ta hem vinsterna eftersom de inte r bekvma med stor portflj, dvs. portfljen blir aldrig strre.

Sammanfattningsvis: fr en tjugoring p kort sikt tycker jag inget belopp r fr litet, f in vanan och mnadsspara konsekvent.
Fr ldre personer br ju mlet vara att portfljen ska vxa, att sitta med 10-50tkr i fonder vid 55 rs lder bara fr att man ska ha det finns det begrnsad pong i tycker jag.
Citera
2020-11-22, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AberNein
Det r frst nr du har ngra hundra tusen / miljoner du kan f livspverkande avkastning.
Med det sagt mste man ju brja ngonstans och pengarna vxer bttre investerade i t.ex. aktiefonder n om de ligger p hg.

Om du inte har behov av likvid fr kontantinsats till boende, bil eller annat p kort sikt (inom 10 r) kan du gott brja mnadsspara det mesta i fonder ven om startbeloppet r blygsamt.

Sg att frvntad realavkastning (dvs. inflationsjusterat) r ca 5%.

10 000kr --> 500kr avkastning / r.
100 000kr --> 5000kr avkastning / r.
1 000 000kr --> 50 000kr avkastning / r.

500kr r en skitsumma - det kanske r s du menar?
Att p fr sm totala investeringar r avkastningen i kronor frsumbar.

Vad som r en skitsumma r ju olika frn person till person men det gr ju att brja med skitsummor som terinvesteras och till slut sitter man dr med miljonen/miljonerna som faktiskt fr en mrkbar effekt p ens ekonomi.

Det finns folk i 50-60-rsldern som har ca 10-20tkr i fonder (med hg avgift), det knns fr mig helt meningslst.
Det knns mer som ngot de lite pliktskyldigt har skaffat bara fr att kunna sga att de har ett fond-/aktiesparande men det fr ingen effekt p ekonomin.
Jag har bekanta som dels har s sm portfljer att det r meningslst att ha dem och sedan tenderar de ocks att f negativ avkastning fr att de paniksljer nr det gr dligt och kper nr det r rally.
Det finns ven de som sljer fr att ta hem vinsterna eftersom de inte r bekvma med stor portflj, dvs. portfljen blir aldrig strre.

Sammanfattningsvis: fr en tjugoring p kort sikt tycker jag inget belopp r fr litet, f in vanan och mnadsspara konsekvent.
Fr ldre personer br ju mlet vara att portfljen ska vxa, att sitta med 10-50tkr i fonder vid 55 rs lder bara fr att man ska ha det finns det begrnsad pong i tycker jag.

Tack fr ett utfrligt svar. Ja, syftet med trden var vl egentligen att frga om det finns en summa dr det helt enkelt inte r vrt tiden och mrdan d avkastningen blir s liten. Om vi tar 500kr s handlar det ju om kronor som man tjnar och det kanske helt enkelt inte r vrt det. Men sedan s r det kanske sjlva vanan att mnadsspara som r viktigast i min lder och om man lgger in pengar varje mnad s blir det ju pengar efter ett tag. Jag hade kanske en skev bild av fonder innan och tnkte att man skulle spara till en klumpsumma och sedan lgga in i fond. Men det har jag frsttt inte r det bsta sttet att g tillvga.

Jag har tre fonder nu som det verkligen inte r ngra skitsummor i. Men det r heller inte 100k i dem. Men jag tnker behlla dem och sedan lgga in lite i varje mnad efter mnad. Men jag vill grna ha iallafall 5-6 fonder d det kanske anses vara mer riskspridande. Kommer ju sjlvklart ta tid att komma upp i bra summor fr mig om jag ska ha flera fonder men tnker att jag fr brja vlja ut lite fonder och se till att de vxer ver tid.

Jag tycker det r bttre i min lder att frska f in s mycket av mina sparpengar som mjligt p brsen. Boende lr det drja rejlt innan jag kper och kommer inte behva en kontantinsats till mycket annat. D gr pengarna bttre jobb p brsen n vanligt sparkonto.
Citera
2020-11-22, 23:15
Medlem
Citat:
Tack fr ett utfrligt svar. Ja, syftet med trden var vl egentligen att frga om det finns en summa dr det helt enkelt inte r vrt tiden och mrdan d avkastningen blir s liten. Om vi tar 500kr s handlar det ju om kronor som man tjnar och det kanske helt enkelt inte r vrt det. Men sedan s r det kanske sjlva vanan att mnadsspara som r viktigast i min lder och om man lgger in pengar varje mnad s blir det ju pengar efter ett tag. Jag hade kanske en skev bild av fonder innan och tnkte att man skulle spara till en klumpsumma och sedan lgga in i fond. Men det har jag frsttt inte r det bsta sttet att g tillvga.

Jag har tre fonder nu som det verkligen inte r ngra skitsummor i. Men det r heller inte 100k i dem. Men jag tnker behlla dem och sedan lgga in lite i varje mnad efter mnad. Men jag vill grna ha iallafall 5-6 fonder d det kanske anses vara mer riskspridande. Kommer ju sjlvklart ta tid att komma upp i bra summor fr mig om jag ska ha flera fonder men tnker att jag fr brja vlja ut lite fonder och se till att de vxer ver tid.

Jag tycker det r bttre i min lder att frska f in s mycket av mina sparpengar som mjligt p brsen. Boende lr det drja rejlt innan jag kper och kommer inte behva en kontantinsats till mycket annat. D gr pengarna bttre jobb p brsen n vanligt sparkonto.
Om man brjar kpa aktiefonder fr 1000 kr per mnad s tycker jag definitivt inte att det r ndvndigt att brja dela upp det i 4 fonder och 250 kr i varje. Bttre d att kpa kanske 4-5 mnader i en fond innan man kastar sig in i nsta fond. Eftersom du i mitt exempel kommer kpa fr 36 000 p tre r s kommer du s smningom nd f en bra spridning.

Vissa mnader gr man bra kp och vissa smre. Om du gr 36 kp kommer ngra att vara helt rtt i tiden medan andra lite smre. Om du kper 4 fonder varje mnad och fr 144 kp (364) s kommer det inte spela ngon roll i risk men betydligt mer arbete om du vill fra statistik och liknande.
Citera
2020-11-23, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Om man brjar kpa aktiefonder fr 1000 kr per mnad s tycker jag definitivt inte att det r ndvndigt att brja dela upp det i 4 fonder och 250 kr i varje. Bttre d att kpa kanske 4-5 mnader i en fond innan man kastar sig in i nsta fond. Eftersom du i mitt exempel kommer kpa fr 36 000 p tre r s kommer du s smningom nd f en bra spridning.

Vissa mnader gr man bra kp och vissa smre. Om du gr 36 kp kommer ngra att vara helt rtt i tiden medan andra lite smre. Om du kper 4 fonder varje mnad och fr 144 kp (364) s kommer det inte spela ngon roll i risk men betydligt mer arbete om du vill fra statistik och liknande.

Ja, jag gr nog s. Ser till att satsa lite en eller tv fonder och fr upp de i rimligt belopp innan.
Citera
2020-11-23, 08:06
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Den procentuella kningen r detsamma oavsett vilket belopp du kper fr. Du r alldeles fr korkad fr att hlla p med dessa affrer.

Konstigt formulret av ts men hen skrev faktiskt att den procentuella kningen blir inte s stor. Dvs utslaget av en kning p 10% fr en 100kr investering r inte s stor jmfrt med en 100 000kr investering.

S det stmmer ju s klart. Men s klart ocks en konstigt detalj fr ts att fastna p. Om man har som ml att spara lngsiktigt s br man inte fastna i kortsiktigt tnk. Dr ingr att man blir besviken p att man inte hade mer investerat.

Rnta p rnta-effekten och kp regelbundet i dippar som hjder r enklast och oftast smartast.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in