Citat:
Ursprungligen postat av
HenrikN96
Hej,
Vad tycker ni är en rimlig gräns att utgå från när man investerar i en fond? Jag menar när det blir lönsamt i längden att ha pengarna i fonden. Jag satsar på flera olika fonder men är ganska ung (20) så kan inte lägga in hur mycket som helst i varje fond. Det jag dock tänker är att satsa på minst 50k insättning i varje fond. Och vill ha runt 5-6 fonder då det är en bra riskspridning.
Tycker ni här på Flashback att 50k är ett bra ”minimibelopp” när man köper fonder?
Det är först när du har några hundra tusen / miljoner du kan få livspåverkande avkastning.
Med det sagt måste man ju börja någonstans och pengarna växer bättre investerade i t.ex. aktiefonder än om de ligger på hög.
Om du inte har behov av likvid för kontantinsats till boende, bil eller annat på kort sikt (inom 10 år) kan du gott börja månadsspara det mesta i fonder även om startbeloppet är blygsamt.
Säg att förväntad realavkastning (dvs. inflationsjusterat) är ca 5%.
10 000kr --> 500kr avkastning / år.
100 000kr --> 5000kr avkastning / år.
1 000 000kr --> 50 000kr avkastning / år.
500kr är en skitsumma - det kanske är så du menar?
Att på för små totala investeringar är avkastningen i kronor försumbar.
Vad som är en skitsumma är ju olika från person till person men det går ju att börja med skitsummor som återinvesteras och till slut sitter man där med miljonen/miljonerna som faktiskt får en märkbar effekt på ens ekonomi.
Det finns folk i 50-60-årsåldern som har ca 10-20tkr i fonder (med hög avgift), det känns för mig helt meningslöst.
Det känns mer som något de lite pliktskyldigt har skaffat bara för att kunna säga att de har ett fond-/aktiesparande men det får ingen effekt på ekonomin.
Jag har bekanta som dels har så små portföljer att det är meningslöst att ha dem och sedan tenderar de också att få negativ avkastning för att de paniksäljer när det går dåligt och köper när det är rally.
Det finns även de som säljer för att ta hem vinsterna eftersom de inte är bekväma med stor portfölj, dvs. portföljen blir aldrig större.
Sammanfattningsvis: för en tjugoåring på kort sikt tycker jag inget belopp är för litet, få in vanan och månadsspara konsekvent.
För äldre personer bör ju målet vara att portföljen ska växa, att sitta med 10-50tkr i fonder vid 55 års ålder bara för att man ska ha det finns det begränsad poäng i tycker jag.