• 1
  • 2
2020-11-18, 13:34
Hej,

Vad tycker ni är en rimlig gräns att utgå från när man investerar i en fond? Jag menar när det blir lönsamt i längden att ha pengarna i fonden. Jag satsar på flera olika fonder men är ganska ung (20) så kan inte lägga in hur mycket som helst i varje fond. Det jag dock tänker är att satsa på minst 50k insättning i varje fond. Och vill ha runt 5-6 fonder då det är en bra riskspridning.
Tycker ni här på Flashback att 50k är ett bra ”minimibelopp” när man köper fonder?
Citera
2020-11-18, 13:43
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej,

Vad tycker ni är en rimlig gräns att utgå från när man investerar i en fond? Jag menar när det blir lönsamt i längden att ha pengarna i fonden. Jag satsar på flera olika fonder men är ganska ung (20) så kan inte lägga in hur mycket som helst i varje fond. Det jag dock tänker är att satsa på minst 50k insättning i varje fond. Och vill ha runt 5-6 fonder då det är en bra riskspridning.
Tycker ni här på Flashback att 50k är ett bra ”minimibelopp” när man köper fonder?

Om du har 5-6 fonder du vill köpa spelar det enligt mig ingen roll om du har 500 kr eller 250 000 kr att börja med. Det är ju inget courtage på fonder.
Citera
2020-11-18, 13:47
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
100 kr är bättre än inget men givetvis är 50 000 kr bättre. Hur mycket du har i varje fond är ointressant bara du spar på något sätt.
Citera
2020-11-18, 14:08
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Om du har 5-6 fonder du vill köpa spelar det enligt mig ingen roll om du har 500 kr eller 250 000 kr att börja med. Det är ju inget courtage på fonder.

Vad är ett courtage på fonder då? Hur många har du ?
Citera
2020-11-18, 14:12
Medlem
D45Ks avatar
Citat:
Vad är ett courtage på fonder då? Hur många har du ?
Har du ens provat att skriva in ordet i google.se?
Citera
2020-11-18, 14:31
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Missuppfattade vad du menade. Jag menar mer när det blir värt att investera i en fond. Visst du kan lägga in 500kr men den eventuella procentuella ökningen blir inte så hög i kronor. Lägger man in 50 000kr så blir det ändå en del. Mest det min frågeställning handlar om.
Citera
2020-11-18, 14:35
Medlem
Citat:
Hej,

Månadssparar man blir det väl några hundralappar per fond om man sparar ett par tusenlappar i månaden. Varför låsa sug vid ett minimibelopp (100 eller 200kr är ett vanligt minsta köpbelopp som ställs av fonderna själva)
Citera
2020-11-18, 14:41
Bannlyst
Citat:
Missuppfattade vad du menade. Jag menar mer när det blir värt att investera i en fond. Visst du kan lägga in 500kr men den eventuella procentuella ökningen blir inte så hög i kronor. Lägger man in 50 000kr så blir det ändå en del. Mest det min frågeställning handlar om.
Den procentuella ökningen är detsamma oavsett vilket belopp du köper för. Du är alldeles för korkad för att hålla på med dessa affärer.
Citera
2020-11-18, 15:12
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Den procentuella ökningen är detsamma oavsett vilket belopp du köper för. Du är alldeles för korkad för att hålla på med dessa affärer.

Va!? Är den procentuella ökningen detsamma oavsett belopp!? Det kan du inte mena? Är du Einsteins son?
Läs igen innan du försöker leka för mycket.
Citera
2020-11-18, 15:24
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Va!? Är den procentuella ökningen detsamma oavsett belopp!? Det kan du inte mena? Är du Einsteins son?

Det är du som är idioten...

Hur stort belopp man har i varje fond är helt oväsentligt.
Senast redigerad av SYSTEMexe 2020-11-18 kl. 15:29.
Citera
2020-11-18, 15:32
Medlem
Citat:

Det stämmer det han skriver. Lär dig om hur man handlar med värdepapper och vad procent är. Börja sedan med ett sparande i fonder. 5% är lika stor procentuell ökning på 500kr som på 50 000kr. Att summan som du ökat är större på 50 000kr är en helt annan sak. Det gör det däremot inte onödigt att börja med fonder redan när man har 500kr. väntar du till dess att du har 50 000kr så har du missat den eventuella avkastningen på fonden under tiden som du sparade.
Citera
2020-11-18, 15:56
Bannlyst
Citat:
Ja precis som när du undrade vad ett courtage på fonder är, du är helt enkelt idiot och korkad. Den procentuella ökningen är detsamma oavsett belopp men det förstår du säkert du vet bara inte hur du ska ställa frågan rätt vilket åter gör dig korkad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in