2020-11-18, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej,

Vad tycker ni är en rimlig gräns att utgå från när man investerar i en fond? Jag menar när det blir lönsamt i längden att ha pengarna i fonden. Jag satsar på flera olika fonder men är ganska ung (20) så kan inte lägga in hur mycket som helst i varje fond. Det jag dock tänker är att satsa på minst 50k insättning i varje fond. Och vill ha runt 5-6 fonder då det är en bra riskspridning.
Tycker ni här på Flashback att 50k är ett bra ”minimibelopp” när man köper fonder?

Pengarna ska arbeta. Finns ingen mening med att låta dom ligga utanför börsen bara för att kunna köpa i större klumpar
Citera
2020-11-18, 16:00
Medlem
D45Ks avatar
Citat:
Va!? Är den procentuella ökningen detsamma oavsett belopp!? Det kan du inte mena? Är du Einsteins son?
Läs igen innan du försöker leka för mycket.

Svårt att ta kritik, defensiv, bristande intelligens? Det där ska du nog göra något åt, det kommer inte att ge dig någon som helst fördel här i livet.

Procentuell ökning är relativ, inte absolut.

Så där, nu fick du två nya ord att skriva in i google.se
Citera
2020-11-18, 16:53
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Va!? Är den procentuella ökningen detsamma oavsett belopp!? Det kan du inte mena? Är du Einsteins son?
Läs igen innan du försöker leka för mycket.
Försöker du vara sarkastisk nu eller är du på allvar!?

Isf bör du kanske överväga att INTE plugga ekonomi på högskola.
Citera
2020-11-18, 17:42
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Den procentuella ökningen är detsamma oavsett vilket belopp du köper för. Du är alldeles för korkad för att hålla på med dessa affärer.

Du borde uttrycka dig en aning mer diplomatiskt men det ligger mycket i det du skriver!
Citera
2020-11-18, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Du borde uttrycka dig en aning mer diplomatiskt men det ligger mycket i det du skriver!
Låter lite väl PK för mig.
Citera
2020-11-18, 18:01
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Låter lite väl PK för mig.
Citera
2020-11-18, 18:09
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Den procentuella ökningen är detsamma oavsett vilket belopp du köper för. Du är alldeles för korkad för att hålla på med dessa affärer.

Smart att kalla honom korkad när du själv inte kan läsa.

Till TS: du vill sätta in 50 000 hellre än 500 för att för att det ska bli många kronor i vinst. Men det finns några saker att beakta.

1. Hur stort är ditt totala sparande? Sätter du in allt du har i fonder, och du snart behöver en del av pengarna kan det vara ett dåligt tillfälle att sälja. Du måste ha en genomtänkt balans på värdepapper och likvida medel.

2. Sätter du in allt på en gång blir det viktigare att ha tur att det var rätt tillfälle. Inte för att situationen nu är normal, men det är den ofta inte, den som investerade allt vid ett enda tillfälle senaste dryga året fick väldigt olika utfall beroende på vilken månad man köpte.

Edit: Som svar på rubriken: Det finns inget rimligt minimibelopp, annat än det som fonden själv satt.

3. Antalet fonder säger inget om riskspridningen. Den avgörs av hur olika fonderna är, och även om de har olika inriktning kan de röra sig ganska likartat ändå. Det finns dessutom fler än 5-6 bra fonder, så varför begränsa dig till det? Bara för att varje fond bara får en bråkdel av 50k så blir ju inte totalen sämre för det, om du valt bra fonder. Däremot ytterligare spritt risken, om vi antar att de är tillräckligt olika.
Senast redigerad av Takpapp 2020-11-18 kl. 18:12.
Citera
2020-11-18, 21:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA
Försöker du vara sarkastisk nu eller är du på allvar!?

Isf bör du kanske överväga att INTE plugga ekonomi på högskola.

Var 100% allvarlig
Citera
2020-11-18, 21:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Pengarna ska arbeta. Finns ingen mening med att låta dom ligga utanför börsen bara för att kunna köpa i större klumpar

Okej, tänkte nog lite fel där. Gör så att jag lägger in det jag har och sedan lägger jag in efter hand
Citera
2020-11-18, 22:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf
Det stämmer det han skriver. Lär dig om hur man handlar med värdepapper och vad procent är. Börja sedan med ett sparande i fonder. 5% är lika stor procentuell ökning på 500kr som på 50 000kr. Att summan som du ökat är större på 50 000kr är en helt annan sak. Det gör det däremot inte onödigt att börja med fonder redan när man har 500kr. väntar du till dess att du har 50 000kr så har du missat den eventuella avkastningen på fonden under tiden som du sparade.

Jo, självklart förstår jag att att den procentuella ökningen är lika mycket även om beloppet inte blir lika stort. Men jag kommer nog inte vänta in tills jag har en ”klumpsumma” utan följer råden här inne och låter pengarna arbeta och sedan lägger in i fonden efterhand.
Citera
2020-11-18, 22:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Det är du som är idioten...

Hur stort belopp man har i varje fond är helt oväsentligt.

Ja, verkligen helt oväsentligt! Att ha 1 miljon i en fond och 500kr i samma fond gör absolut ingen skillnad för individen.

Jag är verkligen en idiot! :O

Kom in i matchen, läs ordentligt innan du kommenterar och kallar folk för idioter. Lovar ditt liv kommer bli roligare om du är snäll!
Citera
2020-11-18, 22:16
Bannlyst
Citat:
Jo, självklart förstår jag att att den procentuella ökningen är lika mycket även om beloppet inte blir lika stort. Men jag kommer nog inte vänta in tills jag har en ”klumpsumma” utan följer råden här inne och låter pengarna arbeta och sedan lägger in i fonden efterhand.
Över tid är alltid bäst. Du är ju så ung att du inte vet vad courtage är så det bästa du kan göra i denna sits är att köpa en bok och läsa om aktier/fonder. Brukar mamma hålla din hand när du ska handla mjölk också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in