Citat:
Ursprungligen postat av
Mosquitoseven
Ingen i tråden har hävdat att vi vanliga Svenssons är genier så jag vet inte varför du hittar på en massa strunt.
För övrigt så är det knappast hög IQ att vara ett PK-hjon som du.
Bland de största genierna återfinns män men även bland de med lägst IQ också.
Män är utspridda mer medans kvinnor ligger mer i mittfåran.
Angående högre utbildningsnivå så har den varit tillgänglig i över 50 år för kvinnor i västvärlden så tillräckligt med tid för att kvinnor ska klara av att lyckas som börs-vd, uppfinnare, nobelpristagare och STEM-forskare. Kvinnor har väl precis som i idrott en lägre tävlingsinstinkt även här.
Jag hittar inte på en massa strunt, utan hänvisar till hårda vetenskapliga fakta och statistiska data som bl a visar att könsskillnaden i IQ-spridningen är mindre i mer jämställda länder, t ex i Skandinavien. Det vill säga att kvoten manliga ”genier” / kvinnliga ”genier” är mindre där. Tack vare bättre möjligheter för flickor att utbilda sig, studera på universitet, förvärvsarbeta, engagera sig politiskt osv.
Läs vad forskningen säger istället för att hitta på enorma könsskillnader i Bell-kurvans extremer. Som jag påpekat tidigare är skillnaden längst ut på höger sida för liten för att förklara den stora manliga överrepresentationen hos bl a börs-VD:ar, uppfinnare, nobelpristagare, elitschackspelare och STEM-forskare.
De ”största genierna” bland män som du pratar så lyriskt om var verksamma för flera hundra år sedan, från medeltiden till nutid. Kvinnor under 1500-talet tills för ca hundra år sedan hade sämre möjligheter till högre studier, framförallt inom matematik, vetenskap och ingenjörskonst. De fick varken äga egendomar eller förvalta sin egen ekonomi, de tilläts inte att engagera sig politiskt. Inte heller ansöka om patent i sitt eget namn fick de. Deras uppgift i livet var att föda många barn samt ta hela ansvaret för både barn och hushåll. De hade varken tid eller ork till att skapa mästerverk, lösa matematikgåtor, upptäcka nya obrutna marker, filosofera över existentiella frågor eller uppfinna revolutionerande mojänger.
50 år är alldeles för kort tid för att normer och värderingar ska hinna ändras. Det är ju bara 2-3 generationer. Men under den korta tid har andelen kvinnliga börs-VD:ar, ministrar, uppfinnare, STEM-forskare ökat. Bara under de senaste tre åren 2018-2020 har 8 kvinnor fått Nobelpriset:
2018: Donna Strickland (fysik), Frances Arnold (kemi), Olga Tokarczuk (litteratur)
2019: Esther Duflo (ekonomi)
2020: Andrea Ghez (fysik), Emmanuelle Charpentier och Jennifer Doudna (kemi), Louise Glück (litteratur)
För övrigt hänvisar jag till Moment22x22:s utmärkta och väl genomtänkta svar.