2020-11-17, 14:55
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
En topp-100-lista är bara intressant för att den leder till nr 1. Men fortsätt du att tillbe schackspelare nr 97.

Pia Cramling är också bara känd för att hon är kvinna, hon låg nog under topp-100 i Sverige. Det hade varit din favorittråd. "Kvinnor som är kända bara för att de är kvinnor", bara kvinnor i den tråden. Där hade du regerat, som FBs största sexist och nu med åldersfördomar. Du har aldrig någonsin googlat fram någonting utan att lägga på "kvinna" som sökord.

Själv är jag lyckligt lottad och kan söka på "bäst i schack", utan kön, och få upp det jag vill veta. Dock kommer jag aldrig att starta tråden "Varför än män bäst i schack". Jag är inte intresserad av kön, jag är intresserad av schack.
Pia Cramling är rankad 18 i Sveriges topp20-lista (Källa: Sveriges Schackförbund). Javisst ja, höll på att glömma bort att det bara är topp 1 som duger för dig.

Det är du som är den största sexisten här. Till skillnad från dig ger jag blanka fan i könstillhörighet, etnicitet, ålder och hudfärg. Du startar hellre en tråd ”Varför är kvinnor sämst i allting?”. Då kan du börja plocka fram Topp1-listor med manliga högst rankade eller vinnare och skicka dem till din tråd. På så vis kan du ”bevisa” din tes om kvinnors totala underlägsenhet i precis allting. Genom att underlåta att ta med listor där kvinnor är nr 1, t ex i ridsporten Dressyr och Ultramaraton-simning i kallt vatten.

Du vet ingenting om mina googling-vanor.

P.S. Själv är jag ett år yngre än du. Men mer klartänkt och med bättre minne.
Citera
2020-11-17, 15:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det är du som är den största sexisten här. Till skillnad från dig ger jag blanka fan i könstillhörighet, etnicitet, ålder och hudfärg. Du startar hellre en tråd ”Varför är kvinnor sämst i allting?”. Då kan du börja plocka fram Topp1-listor med manliga högst rankade eller vinnare och skicka dem till din tråd. På så vis kan du ”bevisa” din tes om kvinnors totala underlägsenhet i precis allting. Genom att underlåta att ta med listor där kvinnor är nr 1, t ex i ridsporten Dressyr och Ultramaraton-simning i kallt vatten.

Du vet ingenting om mina googling-vanor.

P.S. Själv är jag ett år yngre än du. Men mer klartänkt och med bättre minne.
Är det därför du använder ordet Gubbgissa? Och tar upp min ålder i varje inlägg? Och bara skriver i trådar som handlar om kvinnor?

Länka till det senaste inlägget du skrivit som inta handlar om kvinnor. Bara nyfiken, och avslöjar gärna din lilla lögn ovan.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-17 kl. 15:05.
Citera
2020-11-17, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoltsvenskfitta
Boule, dart, biljard, bowling, skytte.
Viss skytte, resten nej.
Citera
2020-11-17, 16:52
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Kvinnor kan ju inte ens mäta sig med män när det kommer till schack, Go eller lösa rubiks kub osv. där det ändå inte finns något fysiskt övertag som män kan ta fördel av. Ändå har man löjliga speciella turneringar för kvinnor och särskilda poängsystem även fast det på politiskt korrekt vis heter att kvinnor är precis lika smarta som män. Men alla vet egentligen om att kvinnor är så värdelösa att man måste införa specialregler och behandla kvinnor som om de är särskolebarn, just därför att man vet att så är fallet, mer eller mindre.
De är underlägsna även vad gäller intelligens och det mesta här i världen.

Men bedömningssporter som konstsim är väl möjligtvis en "sport" de skulle kunna ha en chans i om man får pluspoäng för att se söt ut.

Helt fel. Ditt uttalande saknar helt enkelt grund, eftersom de du pratar om är de som presterar i toppen. Att du kallar kvinnor som tävlar på elitnivå för särskolebarn säger väldigt mycket mer om dig än om någonting annat.
Det är fullständigt fel att diskutera detta på gruppnivå då det är en liten klick som tävlar i toppen. Du själv och resten på detta forumet hade inte haft en enda liten chans mot proffsen, i någon sport, lika lite som de flesta kvinnor hade haft det.
Citera
2020-11-17, 16:56
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Rhinehart
Återigen, att enstaka kvinnor klarar sig väldigt bra ändrar inte det faktum att det är ytterst ovanligt. Att påstå att damsport inte kan mäta sig med herrsport är till extremt god approximation sant, och speglar därför inte någon sorts ringaktning av kvinnors prestationer alls.

Det är ju nu så att de allra flesta människors sportande kan inte mäta sig med proffsens sportande, oavsett kvinna eller man. Det verkar finnas någon underlig uppfattning att bara för att en klick män är mycket duktiga på sport, så skulle det på något sätt gynna alla män, eller ha med alla män att göra.
Det har det givetvis inte, och framförallt inte när vi pratar om schack. Det är mycket få personer som rör sig i toppskitet där, och medelmannen har i princip lika liten chans som medelkvinnan att röra sig där.
Citera
2020-11-17, 17:09
Medlem
lupacs avatar
Om sång räknas som en sportgren:

https://www.yardbarker.com/entertain...698463#slide_1

Det krävs både talang och massor av träning för att kunna bli en riktigt bra sångare, precis som i sportgrenar. Så visst kan vi anse sjungande som sport.

Vilka är era bortförklaringar till att de fem främsta i topplistan inte är män?
Citera
2020-11-17, 17:16
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Det är fullständigt fel att diskutera detta på gruppnivå då det är en liten klick som tävlar i toppen. Du själv och resten på detta forumet hade inte haft en enda liten chans mot proffsen, i någon sport, lika lite som de flesta kvinnor hade haft det.

Beror på vilken sport du syftar på, finns ingen kvinna i hela världen som lyfter mer än mig och kan slå mig i vissa kraftsporter. Detsamma gäller även några övriga medlemmar här, om de fortfarande är aktiva vet jag inte. Sen så kan jag faktiskt hålla med dig om att det är mycket nedvärdering och hånfulla inlägg här.

Citat:
Det är ju nu så att de allra flesta människors sportande kan inte mäta sig med proffsens sportande, oavsett kvinna eller man. Det verkar finnas någon underlig uppfattning att bara för att en klick män är mycket duktiga på sport, så skulle det på något sätt gynna alla män, eller ha med alla män att göra.
Det har det givetvis inte, och framförallt inte när vi pratar om schack. Det är mycket få personer som rör sig i toppskitet där, och medelmannen har i princip lika liten chans som medelkvinnan att röra sig där.

Finns många manliga amatörer som lyfter mer än de bästa kvinnorna på jorden. Beroende på vad du syftar på så finns det faktiskt en del som kan mäta sig med proffsens prestationer.
Citera
2020-11-17, 17:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Om sång räknas som en sportgren:

https://www.yardbarker.com/entertain...698463#slide_1

Det krävs både talang och massor av träning för att kunna bli en riktigt bra sångare, precis som i sportgrenar. Så visst kan vi anse sjungande som sport.

Vilka är era bortförklaringar till att de fem främsta i topplistan inte är män?
Sluta trolla nu.
Citera
2020-11-17, 17:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det är väl snarast du och lupac som drar slutsatsen att om någon, jag, skriver att 98 av 100 bästa schackspelare är män, så betyder det att jag ser ner på kvinnor och inte tror någon kvinna kan spela schack. Men det är din slutsats och den kan faktiskt inte styrkas. Det är ett rent påhitt.

98 av 100 män är bäst i schack.

Det finns massor med bra kvinnor i schack.

Om man tussar ihop en man och en kvinna på gatan och låter dem spela schack så kommer en hel del partier att vinnas av kvinnan.

Osv.

Jag har inga problem att hålla isär dessa påståenden som alla är sanna och helt oberoende av varann.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-17 kl. 17:46.
Citera
2020-11-17, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyMasterPiece
I många individuella sporter skulle jag vilja påstå, så länge kvinnan är världsmästaren i sin sport och inte möter top 10 av männen i samma sport.

Lagsporter som ishockey eller amerikansk fotboll eller basket är bara att glömma.
Du har en ganska dålig uppfattning om skillanden mellan män och kvinnor...
Världsrekordet på 100 meter för damer är nästen en sekund över KVALGRÄSEN för herrarnas OS.
Du får nog ta bort mellan tio tusen och en miljon - beroende på gren - för att en kvinna ska vara i närheten av att ha en sportslig chans.

Men HÄSTSPORTEN - det är en utpräglad materialsport där pengar (hästen) betyder nästan allt. Där tävlar män och kvinnor mot varandra och kvinnor har en chans att vinna. Sen att män börjar rida när de är ganska gamla (kvinnorna börjar i mycket tidig ålder) och män kan hålla på mycket längre, är en annan sak. Men någonstans i mitteln möts de på ganska lika villkor.
Citera
2020-11-17, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du har en ganska dålig uppfattning om skillanden mellan män och kvinnor...
Världsrekordet på 100 meter för damer är nästen en sekund över KVALGRÄSEN för herrarnas OS.
Du får nog ta bort mellan tio tusen och en miljon - beroende på gren - för att en kvinna ska vara i närheten av att ha en sportslig chans.

Men HÄSTSPORTEN - det är en utpräglad materialsport där pengar (hästen) betyder nästan allt. Där tävlar män och kvinnor mot varandra och kvinnor har en chans att vinna. Sen att män börjar rida när de är ganska gamla (kvinnorna börjar i mycket tidig ålder) och män kan hålla på mycket längre, är en annan sak. Men någonstans i mitteln möts de på ganska lika villkor.

Just hästsport är ju lite intressant om man jämför utövarna på två extremer: om du går in i valfritt stall där mer eller mindre alla får ha häst och rida (kanske främst rida andras hästar) så dominerar tjejer, överlägset, sett till antal. Men sen händer något, för att världseliten består till stor del av män, dock utan att dominera lika mycket som tjejer bland nybörjare. Vad är det som gör att en sport kan ha 90%+ tjejer bland "vardagsryttare" och nybörjare till viss manlig dominans?
Citera
2020-11-17, 18:16
Medlem
Jag har fått stryk i bjj av en kvinna 20kg lättare än mig fast jag hade aldrig förlorat om jag använt samma mängd styrka som mot en man.

Hon är rankad högt i Europa och jag som är glad amatör kan piska upp henne om jag vill men känns fel att vinna bara för att man är betydligt starkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in