Citat:
Jag gjorde en sökning angående bästa anstalten och typ alla trådar var väldigt gamla. Mycket har säkert förändrats sen dess. Vad kan ni rekommendera?
För att få ett bra svar så kan jag dela med mig av mina förutsättningar och synpunkter.
Jag kommer mest sannolikt hamna på en öppen anstalt. Jag är dömd för grov misshandel och kommer att sitta lite över ett år. Brottet begicks för över 3 år sedan och jag har gått fri helatiden sen dess. Jag blev aldrig häktad. Jag är tidigare ostraffad och jag har inga missbruksproblem. Grejer som jag vill ta med mig är min läsplatta som är fylld med massa böcker och en mp3-spelare med en massa guidade meditationer. Får man ta med laptop eller telefon utan kamera? Jag vill ha ett eget rum där jag kan sitta och läsa eller meditera ostört. Jag vill också ha permissioner med jämna mellanrum så att jag kan träffa mina barn. Sen vill jag ha tillgång till Internet så att jag kan betala räkningar och så.
Vad har ni att säga ni som har mer insyn?
För att få ett bra svar så kan jag dela med mig av mina förutsättningar och synpunkter.
Jag kommer mest sannolikt hamna på en öppen anstalt. Jag är dömd för grov misshandel och kommer att sitta lite över ett år. Brottet begicks för över 3 år sedan och jag har gått fri helatiden sen dess. Jag blev aldrig häktad. Jag är tidigare ostraffad och jag har inga missbruksproblem. Grejer som jag vill ta med mig är min läsplatta som är fylld med massa böcker och en mp3-spelare med en massa guidade meditationer. Får man ta med laptop eller telefon utan kamera? Jag vill ha ett eget rum där jag kan sitta och läsa eller meditera ostört. Jag vill också ha permissioner med jämna mellanrum så att jag kan träffa mina barn. Sen vill jag ha tillgång till Internet så att jag kan betala räkningar och så.
Vad har ni att säga ni som har mer insyn?
Du får inte ha med något elektronik som det går lagra information på som laptop, mobil, surfplatta, spelkonsol.
Din mobil och dina kort etc ligger låst på lagret medans du sitter i fängelse.
Eget rum får man oftast men är det fullt så kan det bli dubbelbeläggning dvs 2 pers som delar ett rum.
Permissioner får du i regel efter du suttit en fjärdedel av straffet, dovk kan det variera från anstalt till anstallt.
Internet finns det ingen fånge i sverige som får tillgång till, på permissioner kan du använda din mobil och använda internet.
Rödjan och Tygelsjö de bästa öppna anstalterna. Det är dock inget semester där, du måste jobba lite men tempot är lugnt och tiden går snabbare när du har sysselsättning. Du kommer möta många idioter och några trevliga.
Tips: Sätt dig inte varsomhelst i matsalen, fråga var det är ledigt och sitt på samma plats resten av din tid.
Gnäll aldrig hur jobbigt det är sitta framför andra, vissa har suttit tvåsiffrigt och vill inte höra hur du lider efter två veckor.
Städa efter dig alltid, viktigt!