2020-11-06, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mossnek
Jag gjorde en sökning angående bästa anstalten och typ alla trådar var väldigt gamla. Mycket har säkert förändrats sen dess. Vad kan ni rekommendera?

För att få ett bra svar så kan jag dela med mig av mina förutsättningar och synpunkter.

Jag kommer mest sannolikt hamna på en öppen anstalt. Jag är dömd för grov misshandel och kommer att sitta lite över ett år. Brottet begicks för över 3 år sedan och jag har gått fri helatiden sen dess. Jag blev aldrig häktad. Jag är tidigare ostraffad och jag har inga missbruksproblem. Grejer som jag vill ta med mig är min läsplatta som är fylld med massa böcker och en mp3-spelare med en massa guidade meditationer. Får man ta med laptop eller telefon utan kamera? Jag vill ha ett eget rum där jag kan sitta och läsa eller meditera ostört. Jag vill också ha permissioner med jämna mellanrum så att jag kan träffa mina barn. Sen vill jag ha tillgång till Internet så att jag kan betala räkningar och så.

Vad har ni att säga ni som har mer insyn?

Du får inte ha med något elektronik som det går lagra information på som laptop, mobil, surfplatta, spelkonsol.
Din mobil och dina kort etc ligger låst på lagret medans du sitter i fängelse.
Eget rum får man oftast men är det fullt så kan det bli dubbelbeläggning dvs 2 pers som delar ett rum.
Permissioner får du i regel efter du suttit en fjärdedel av straffet, dovk kan det variera från anstalt till anstallt.
Internet finns det ingen fånge i sverige som får tillgång till, på permissioner kan du använda din mobil och använda internet.

Rödjan och Tygelsjö de bästa öppna anstalterna. Det är dock inget semester där, du måste jobba lite men tempot är lugnt och tiden går snabbare när du har sysselsättning. Du kommer möta många idioter och några trevliga.
Tips: Sätt dig inte varsomhelst i matsalen, fråga var det är ledigt och sitt på samma plats resten av din tid.
Gnäll aldrig hur jobbigt det är sitta framför andra, vissa har suttit tvåsiffrigt och vill inte höra hur du lider efter två veckor.
Städa efter dig alltid, viktigt!
Citera
2020-11-06, 18:19
Medlem
Mossneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Låter som öppen anstalt för dig. Googla vilken som är dig närmast.

Fetglöm.

Tror du det på riktigt? Fetglöm.

Du får ju egen cell/rum.

Permis får du efter ett tag.

Hur menar du tillgång? I din cell/rum? Då är du fan bra korkad. Däremot kan det finnas möjlighet att ordna sånt hos plitarna.

Sköt dig och håll dig undan från trubbel så finns det bra chans till fotboja efter ett tag. Se till att ordna telefontillstånd till din familj så fort som möjligt.
Tack. En av de bästa svaren hittills.
Citat:
Ursprungligen postat av exmate
Du får inte ha med något elektronik som det går lagra information på som laptop, mobil, surfplatta, spelkonsol.
Din mobil och dina kort etc ligger låst på lagret medans du sitter i fängelse.
Eget rum får man oftast men är det fullt så kan det bli dubbelbeläggning dvs 2 pers som delar ett rum.
Permissioner får du i regel efter du suttit en fjärdedel av straffet, dovk kan det variera från anstalt till anstallt.
Internet finns det ingen fånge i sverige som får tillgång till, på permissioner kan du använda din mobil och använda internet.

Rödjan och Tygelsjö de bästa öppna anstalterna. Det är dock inget semester där, du måste jobba lite men tempot är lugnt och tiden går snabbare när du har sysselsättning. Du kommer möta många idioter och några trevliga.
Tips: Sätt dig inte varsomhelst i matsalen, fråga var det är ledigt och sitt på samma plats resten av din tid.
Gnäll aldrig hur jobbigt det är sitta framför andra, vissa har suttit tvåsiffrigt och vill inte höra hur du lider efter två veckor.
Städa efter dig alltid, viktigt!
Ännu en gång, tack till dig med. På vilket sätt är Rödjan och Tygelsjö bättre?
Citera
2020-11-06, 19:10
Bannlyst
Gode gud!

En person gör sig skyldig till grov misshandel, får ett års fängelse, och får VÄLJA anstalt?

Hur sönderdaltat kan ett land bli?

Gogglar daltande kommer sveriges flagga fram bergis.
Citera
2020-11-06, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Vadå inga missbruksproblem du skrev ju en tråd om att du pundat på ett rejv för bara ett par månader sen?
Skillnad på bruk och missbruk. Skulle du säga att man är beroende av cigg för att man tar en på fester lite då och då?
Citera
2020-11-06, 20:24
Citat:
Jag försökte ringa dem idag men det var stängt så jag har inte hunnit vara i kontakt med dem än.
Frivården har ingenting med din placering att göra. Kontakta placeringsenheten genom Kriminalvårdens växel om du har frågor gällande din placering.
Citera
2020-11-06, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insilom
Gode gud!

En person gör sig skyldig till grov misshandel, får ett års fängelse, och får VÄLJA anstalt?

Hur sönderdaltat kan ett land bli?

Gogglar daltande kommer sveriges flagga fram bergis.
Vem har lurat i dig att man får välja vilken anstalt man vill sitta på? Det är placeringsenheten på kriminalvården som avgör var man ska sitta utifrån beläggning och säkerhetsklassificering. Du kan framföra önskemål om var du vill avtjäna ditt straff, men det är inget som handläggarna är tvungna att ta i beaktande vid placeringsbeslutet.
Citera
2020-11-06, 20:37
Medlem
tedbundys avatar
Kan säga så här om du beter sig som du gör nu är ingen anstalt bra, Det blir vad man gör det till. Dom bästa kanske min del är folk som kommer på utsluss från Kumla för mord och div saker. Dom gillar en sak, ordning och reda.

Random Glenn som klagar på sitt 4 veckors straff och måste berätta om vilka han känner och frågar gärna andra vilka dom känner osv kan vara en sak som ordnar i plötsligt besök på 2 veckor på akuten.

Det spelar ingen roll vart du hamnar så är det ingen fara om man vet hur man beter sig. Ingen risk för gängavdelningar med det straffet. Prata med folk, var inte mysko och göm dig, fråga inte frågor, skit i vad andra gör och titta bort om du ser att någon har en mobil eller något annat spännande. Lev efter att det har inte hänt och snacka inte med din cellkamrat ens om sånt och räkna med att ingen orkar lyssna på dig heller. Smällt in utan att sticka ut.

För en jätteliten grej kan orsaka konstigheter. Folk retar upp sig på varandra, det kan vara en sak som en kaffefläck på bordet man inte tar bort som utlöser allt. Personlig hygien är en annan sak och om man tar fram något att ställa tillbaks, torka bord ja du fattar. Folk vill ha lugn och ro, städat, ordning och det nöjer sig 99% med.

En dåre städade gymmet och berättade att i hållaren för pappershandukar ligger dopingmedel till vakter, Tror du han fick guldstjärna? Han satte sig själv i isoleringen och begärde förflyttning.

Råden skickade till alla anstalter i hela sverige hans namn, Han kom någon dag senare till ny anstalt och efter några timmar låg han flera veckor på intensiven.

Sluta och läs på för det ger inget. Det är olika dynamik varje gång. Bara för Skenäs var bra för någon
så var det kanske för han hade ett sätt folk gillade och han hade kunnat sitta på vilken anstalt som helst.

Är man socialt handikappad och inte kan läsa av folk och situationer så är bästa stället häktet tänkte jag skriva.

Chop Chop

Citat:
Tack. Kan du motivera varför det är bra?

Lol. Vad ska jag säga egentligen?

Edit:
Jag har faktiskt bibeln på min läsplatta.
Citera
2020-11-06, 21:34
Medlem
Mossneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minnis86
Frivården har ingenting med din placering att göra. Kontakta placeringsenheten genom Kriminalvårdens växel om du har frågor gällande din placering.
Ja det var dem jag försökte ringa.
Citat:
Ursprungligen postat av tedbundy
Kan säga så här om du beter sig som du gör nu är ingen anstalt bra, Det blir vad man gör det till. Dom bästa kanske min del är folk som kommer på utsluss från Kumla för mord och div saker. Dom gillar en sak, ordning och reda.

Random Glenn som klagar på sitt 4 veckors straff och måste berätta om vilka han känner och frågar gärna andra vilka dom känner osv kan vara en sak som ordnar i plötsligt besök på 2 veckor på akuten.

Det spelar ingen roll vart du hamnar så är det ingen fara om man vet hur man beter sig. Ingen risk för gängavdelningar med det straffet. Prata med folk, var inte mysko och göm dig, fråga inte frågor, skit i vad andra gör och titta bort om du ser att någon har en mobil eller något annat spännande. Lev efter att det har inte hänt och snacka inte med din cellkamrat ens om sånt och räkna med att ingen orkar lyssna på dig heller. Smällt in utan att sticka ut.

För en jätteliten grej kan orsaka konstigheter. Folk retar upp sig på varandra, det kan vara en sak som en kaffefläck på bordet man inte tar bort som utlöser allt. Personlig hygien är en annan sak och om man tar fram något att ställa tillbaks, torka bord ja du fattar. Folk vill ha lugn och ro, städat, ordning och det nöjer sig 99% med.

En dåre städade gymmet och berättade att i hållaren för pappershandukar ligger dopingmedel till vakter, Tror du han fick guldstjärna? Han satte sig själv i isoleringen och begärde förflyttning.

Råden skickade till alla anstalter i hela sverige hans namn, Han kom någon dag senare till ny anstalt och efter några timmar låg han flera veckor på intensiven.

Sluta och läs på för det ger inget. Det är olika dynamik varje gång. Bara för Skenäs var bra för någon
så var det kanske för han hade ett sätt folk gillade och han hade kunnat sitta på vilken anstalt som helst.

Är man socialt handikappad och inte kan läsa av folk och situationer så är bästa stället häktet tänkte jag skriva.

Chop Chop
Ok, låter som att det inte kommer att vara något problem alls för mig. Jag har lätt att smälta in. Jag känner mig väldigt avslappnad till hela grejen.

Det enda jag känner mig besviken över är att jag behöver skriva ut en massa böcker som jag vill läsa.
Citera
2020-11-06, 21:53
[quote=Mossnek|73520197]Ja det var dem jag försökte ringa.

Då skulle jag rekommendera att du istället ringer till placeringsenheten. Frivården kommer att ansvara för din övervakning när du friges och har inget med placeringar att göra.
Citera
2020-11-06, 21:54
Medlem
tedbundys avatar
Citat:
Ja det var dem jag försökte ringa.

Ok, låter som att det inte kommer att vara något problem alls för mig. Jag har lätt att smälta in. Jag känner mig väldigt avslappnad till hela grejen.

Det enda jag känner mig besviken över är att jag behöver skriva ut en massa böcker som jag vill läsa.

Man lånar böcker det skrivs inte ut något, alla personliga saker hamnar i ett skåp när du kommer.
Sen skriver man hemställan på det man skulle vilja ha, gillar dom inte din rakapparat då blir
det Bics engångshyvel, jag fick inte upp en hårborste ens, köp i kiosken.

Allt som är eget är dom lite anti mot, fotografier är ok men dom kan säga nej till vissa bilder.

En tjejkompis i Bh och hotpants med 2 pistoler i händerna var inte ok tyckte dom.

Egna skor fick man efter världens utlägg om fotledsoperationer och plattfötter hehe
Citera
2020-11-06, 22:19
Medlem
RolfPeterAnderssons avatar
Du får välja anstalt att ställa in dig på, men det finns inga garantier att du blir kvar där.
Om du är dömd för grov misshandel så är nog klass 3 från början bara att glömma, såvida det inte var en kvinna du piskade då. Då kan det nog gå för sig.

När du kommit till anstalten så har du rätt till ett ankomstsamtal.

Se till att skicka ut papper med telefon/besökstillstånd så fort du kan då det tar tid att behandlas. Helst till fasta telefoner då kriminalvårdens INTIK system är svindyrt om man ska ringa mobiltelefoner. Har för mig att man kunde ringa ca 20/40 min till en mobiltelefon för ett telefonkort värt 100kr Reglerna är olika beroende på anstalt om man får ringa till en hemtelefon med IPtelefoni då man via en sån med lite kunskap kan koppla om ett samtal till önskat nummer.

Var inte otrevlig mot plitarna då de kan göra det surt för dig, men var heller inte för vänskaplig med dom då, då kan de intagna göra det surt för dig.

Det du ska göra när du kommer in på anstalten är att ta i hand med alla intagna och presentera dig. Kanske inte handslag nu under corona. Men jag har bara varit på klass 2 anstalter och jag vet inte hur det är på en klass 3 då det där kan smyga runt pedofiler och våldtäktsmän, kanske värt att tänka på

Se första dagen till att gå sist till matsalen och se vart det finns en ledig plats och fråga om du kan sitta där. Då att ta någon annans plats kan bli en väldigt känslig sak.

Bara lite allmänna tips som jag hoppas du finner någon nytta i!
Senast redigerad av RolfPeterAndersson 2020-11-06 kl. 22:30.
Citera
2020-11-06, 22:25
Medlem
neuron-drones avatar
Även om din läsplatta saknar möklighet att kopplas till internet tror jag den kommer ses som suspekt. Och vad gör du när böckerna tar slut, du får inte ladda nya?

Det blir nog fysiska pappersvaror. Var inte ledsen för det. Har man inget läshandikapp så är banne mig fysiska böcker överlägsna. Och folk behöver ändå skriva ibland, en del kan ju inte skriva mer, bara blippa på elektronik.

Låter som en mycket liten inskränkning.

Jag skulle tycka det var jobbigare om man satt så länge att ens mejl och dropboxar raderades för att man inte fick logga in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in