Nu har jag bara erfarenhet av Halmstad och detta för 15år sedan. Det är förvisso en sluten anstalt. Jag sökte den anstallten själv som nummer två efter tygelsjö. Fick ej tygelsjö då den var öppen och skälen var att jag hade "oklar missbruksproblematik" som det hette. Satt 4 månader häktad innan jag förflyttades.
Jag tyckte det var en lugn och skön anstallt. Aldrig några problem där. Bra personer i rådet som höll ordning och ville ha lugnt där. De som misskötte sig uppmanade man ta isolering. Kan ha ändrats genom åren. Då satt det mest svenskar, några finnar, en och annan alban och kanske 2-3 chilenare. Kan tänka mig att det mest är araber idag som sitter så kan ju vara lite annan stämning där. Även biljardbord i de gemensamma utrymmena. Halmstad på den tiden kändes faktiskt lite som lumpen eller en fritidsgård. Men tiden gick snabbt så det var skönt.
Då hade man singelrum men det fanns ett rum på varje avdelning där de första intagna kom in som hade våningssäng innan man fick sig ett eget rum när någon muckat. Med tanke på hur det ser ut idag så har säkert varje rum våningssäng tyvärr då det är fullt över allt. Vi hade idrottshall där det spelade volleyboll nästan varje dag och ett okej gym.
På gården hade vi också en fotbollsplan där det spelades mycket. Vi var även med i Halmstads korpenserie. Så vi som var med spelade match varje vecka typ över sommarhalvåret. Jag gick i skola där så jag vet inte vad huvudsysselsättningen var för dom andra.
Vi hade playstation 1 och gamecube på varje avdelning. Jag fick inte ens ta in mitt egna ps1 att ha på rummet, som mina föräldrar lämnade i vakten. Alla andra tekniska prylar kan du glömma. Dock finns det alltid nån som har en mobil :P
Lycka till
Senast redigerad av zrx 2020-12-13 kl. 15:42.