• 1
  • 2
2020-11-06, 16:11
Medlem
Mossneks avatar
Jag gjorde en sökning angående bästa anstalten och typ alla trådar var väldigt gamla. Mycket har säkert förändrats sen dess. Vad kan ni rekommendera?

För att få ett bra svar så kan jag dela med mig av mina förutsättningar och synpunkter.

Jag kommer mest sannolikt hamna på en öppen anstalt. Jag är dömd för grov misshandel och kommer att sitta lite över ett år. Brottet begicks för över 3 år sedan och jag har gått fri helatiden sen dess. Jag blev aldrig häktad. Jag är tidigare ostraffad och jag har inga missbruksproblem. Grejer som jag vill ta med mig är min läsplatta som är fylld med massa böcker och en mp3-spelare med en massa guidade meditationer. Får man ta med laptop eller telefon utan kamera? Jag vill ha ett eget rum där jag kan sitta och läsa eller meditera ostört. Jag vill också ha permissioner med jämna mellanrum så att jag kan träffa mina barn. Sen vill jag ha tillgång till Internet så att jag kan betala räkningar och så.

Vad har ni att säga ni som har mer insyn?
Citera
2020-11-06, 16:19
Bannlyst
Vadå inga missbruksproblem du skrev ju en tråd om att du pundat på ett rejv för bara ett par månader sen?
Citera
2020-11-06, 16:20
Medlem
showdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mossnek
Jag gjorde en sökning angående bästa anstalten och typ alla trådar var väldigt gamla. Mycket har säkert förändrats sen dess. Vad kan ni rekommendera?

För att få ett bra svar så kan jag dela med mig av mina förutsättningar och synpunkter.

Jag kommer mest sannolikt hamna på en öppen anstalt. Jag är dömd för grov misshandel och kommer att sitta lite över ett år. Brottet begicks för över 3 år sedan och jag har gått fri helatiden sen dess. Jag blev aldrig häktad. Jag är tidigare ostraffad och jag har inga missbruksproblem. Grejer som jag vill ta med mig är min läsplatta som är fylld med massa böcker och en mp3-spelare med en massa guidade meditationer. Får man ta med laptop eller telefon utan kamera? Jag vill ha ett eget rum där jag kan sitta och läsa eller meditera ostört. Jag vill också ha permissioner med jämna mellanrum så att jag kan träffa mina barn. Sen vill jag ha tillgång till Internet så att jag kan betala räkningar och så.

Vad har ni att säga ni som har mer insyn?

Du blir tilldelad en anstalt. Dock kan du på inställelsedagen åka till den du vill. Men räkna med att bli förflyttad.
Åk till en närma hem, så slipper du åka så långt vid permission.

Mycket ”vill ha”... Funkar inte så.
Permission bestämmer krimvården. Först efter en månad kan du få permission. (Om det inte ändrats)
Citera
2020-11-06, 16:22
Medlem
cyckelpolisens avatar
Du vill och du vill sen vill du ha och ha...

Tror inte du får internet knappast läsplattan heller...

Skriver inte ofta bara när en säkring går, den gick nu när du ska ha och ha när du är dömd till ett straff.
Hoppas du råkar hamna med valfri afrikan med riktigt stor så du är öm om dagarna.

Sorry för OT
Men hade du formulerat dig typ
att du gärna skulle ha eget rum, gärna få med plattan.... Tack för denna månads inlägg
Citera
2020-11-06, 16:30
Medlem
Det är fullt på anstalterna, önskemål går sällan i uppfyllelse. Platta får du inte ha. Enkelcell är ovanligt då det nu råder överbeläggning. Telefon får du inte ha.
Räkningar får någon annan betala.
Grov misshandel och ett år hamnar sällan på öppen direkt
Citera
2020-11-06, 16:32
Bannlyst
Vad säger frivården?
Citera
2020-11-06, 16:43
Medlem
Mossneks avatar
Mycket OT ser jag. Kan ni komma med bra information bara? Varför skulle en läsplatta vara ett problem? Man får väll läsa böcker va?
Citera
2020-11-06, 16:45
Medlem
Mossneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
Vad säger frivården?
Jag försökte ringa dem idag men det var stängt så jag har inte hunnit vara i kontakt med dem än.
Citera
2020-11-06, 16:50
Medlem
När jag satt för ett par år sedan så var läsplattor och liknande strängt förbjudet pga kriminalvården tror att man kan kontakta Utvärlden med en sådan. Jag fick till mig att allt med en USB ingång är förbjudet om dom inte är fyllda med lim.

Vi fick dock ha ett ps1 och spela på.
Skulle vilja tipsa om att inte be om för mycket av plitarna, har sett att dom utövar makt till sånna som ber om mycket.
Citera
2020-11-06, 16:54
Medlem
Mossneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorgnyH
När jag satt för ett par år sedan så var läsplattor och liknande strängt förbjudet pga kriminalvården tror att man kan kontakta Utvärlden med en sådan. Jag fick till mig att allt med en USB ingång är förbjudet om dom inte är fyllda med lim.

Skulle vilja tipsa om att inte be om för mycket av plitarna, har sett att dom utövar makt till sånna som ber om mycket.
Så med andra ord så måste jag köpa tunga fysiska böcker och en ficklampa? Jag investerade faktiskt i en läsplatta av den här anledningen.

Sen så ber jag inte om en massa saker. Jag vill bara veta vad som gäller.
Citera
2020-11-06, 16:54
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorgnyH

Alla produkter med lagringsmöjlighet är förbjudet på vissa (de flesta) anstalter. Därför PS med externt minneskort är godkänt.
Citera
2020-11-06, 16:58
Medlem
Mossneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Alla produkter med lagringsmöjlighet är förbjudet på vissa (de flesta) anstalter. Därför PS med externt minneskort är godkänt.
Får man lagra text i anteckningsblock? Jag hade tänkt att jag skulle skriva en del också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in