2020-10-31, 00:03
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Här kan användare som funderar över utformningen av sin tilltänkta trådstart be om råd för att förbättra den innan postande sker.

Det kan exempelvis gälla formulerande av frågeställning, rubrik, huruvida tråden är tillräckligt relevant för att postas alls, eller andra frågor som handlar om utformande av trådstarter.
Citera
2020-10-31, 01:43
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Jag vill starta en tråd om Salahuddin Barakat, grundare av Islamakademin.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Islamakademin

Han är redan omtalad på Flashback, nedan följer ett axplock av trådar där han förekommer:

(FB) Malmös teolog Salahuddin Barakat: Begreppet salafism är "INTE" problematisk
(FB) SVT: Judisk-muslimsk förening i Malmö får 1,6 miljoner kronor av skattebetalarna
(FB) Det är muslimer som står för våldet och mördar i Malmö!
(FB) Islamisters politiska avancemang i Sverige
(FB) Hur illa är det egentligen i Malmö??
(FB) Kommunistiska partiet: Avbryt samarbetet med Islamakademin
(FB) Orkar inte höra och läsa hatiska kommentarer mot muslimer

Bakgrunden är att jag läste en ledare av Adam Cwejman på GP, publicerad 30 okt, 2020. Utdrag från hans text:
Citat:
Imamen Salahuddin Barakat, ordförande för Islamakademin i Malmö, som delvis finansieras med skattemedel från Malmö Stad var väldigt kritisk mot Macron. Under rubriken "Fransk islam eller fransk hybris" skrev Barakat på sina personliga Facebooksida (7/10) att "vi vet" mycket väl att det under de "pudrade perukerna" luktar illa, och vidare att det i "de upplysa orden av liberté, fraternité, och egalité ryms ett mörker". Vad är då detta mörker som den sekulära staten i Frankrike uttrycker?

Det är en, enligt Barakat, "filosofiskt svag, extremsekulär, och rasist-nationalistisk ideologi som etablerades genom giljotinens skräckvälde och sedan spreds i världen genom avrättningar, tortyr och massgravar".

Frankrike är enligt Barakat en "islamofob skurkstat" som lever på att "suga ut blodet på de svaga i världen". Macron är, menar Barakat, "en skurkaktig fjant". De enda som är värre än Macron är de "araber och muslimer som ser honom som någon slags räddare eller beskyddare".

https://www.gp.se/ledare/svensk-islamism-i-f%C3%A5rakl%C3%A4der-1.36356113

Senare läste jag även Kurdo Baksis text i Expressen, publicerad 24:e juli 2020, nedan följer ett utdrag:
Citat:
Akademiens ledare Salahuddin Barakat, som gav stöd till den före detta miljöpartisten Yasri Khan när han vägrade skaka hand med en kvinnlig TV4-reporter och vägrade skaka hand med med kvinnlig programledare i norsk TV applåderar Erdogans beslut i täckta ordalag på sin Facebook-sida. I det långa inlägget använder han högst medvetet det turkiska namnet ”Aya Sofia” och deklarerar att han så fort som möjligt ska gå på ”moskén” Hagia Sofia. Han skriver bland annat:

”Men varför är denna fråga så känslig för västerländska sekulära politiker? Har de helt plötsligt blivit fromma ortodoxa kristna som på religiös grund argumenterar för att konvertera tillbaka moskén till en kyrka? Jag tror knappast det! Nästa besök till Istanbul blir inshaAllah första gången jag besöker denna välsignade böneplats. Må Gud underlätta!”

https://www.expressen.se/kvallsposten/debatt-kvp/malmo-stad-ger-stod-till-plantskolor-for-islamism/

Anledningen till att jag vill ha en ny tråd om Salahuddin Barakat är bland annat för att ingen av de befintliga trådarna på forumet har honom som centralpunkt.

Frågorna som snurrar i mitt huvud är exempelvis:

Vad vill han?
Är det rimligt att denna persons förening delvis finansieras av skattemedel?
Vad kan vi göra för att motverka honom om vi finner det aktuellt?

Nu vänder jag mig till er:

Räcker de befintliga trådarna för att diskutera honom?
Hur skulle vi på ett konstruktiv sätt kunna diskutera honom och tydliggöra bilden av honom?
Citera
2020-10-31, 13:52
Moderator
Tinuviels avatar
Ordet "samlingstråd" infogad i rubriken.

// mod
Citera
2020-10-31, 14:05
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Räcker de befintliga trådarna för att diskutera honom?
Hur skulle vi på ett konstruktiv sätt kunna diskutera honom och tydliggöra bilden av honom?
Jag tycker det är befogat att starta en ny tråd. Vi går mot en tid när granskningen av den islamistiska miljön kommer att öka samtidigt som denna nu nått styrka nog att skriva saker som det Sallahuddin Barakat nu gav uttryck för offentligt. På så vis ligger din tråd i tiden.

Det finns också gott om material om honom på forumet för även om han inte granskats av MSM har han granskats här. Sökte på Barakat och även om det även finns poster om andra vid namn Barakat finns det gott om info om Salahuddin:
https://www.flashback.org/sok/?query=barakat&sp=1&search_post=1&date_from=2000-01-01&date_to=2020-10-31&forumchoice%5B77%5D=77&forumchoice%5B534%5D=534 &forumchoice%5B362%5D=362&forumchoice%5B363%5D=363 &forumchoice%5B364%5D=364&forumchoice%5B361%5D=361 &so=weight
Citera
2020-10-31, 16:57
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag tycker det är befogat att starta en ny tråd. Vi går mot en tid när granskningen av den islamistiska miljön kommer att öka samtidigt som denna nu nått styrka nog att skriva saker som det Sallahuddin Barakat nu gav uttryck för offentligt. På så vis ligger din tråd i tiden.

Det finns också gott om material om honom på forumet för även om han inte granskats av MSM har han granskats här. Sökte på Barakat och även om det även finns poster om andra vid namn Barakat finns det gott om info om Salahuddin:
https://www.flashback.org/sok/?query=barakat&sp=1&search_post=1&date_from=2000-01-01&date_to=2020-10-31&forumchoice%5B77%5D=77&forumchoice%5B534%5D=534 &forumchoice%5B362%5D=362&forumchoice%5B363%5D=363 &forumchoice%5B364%5D=364&forumchoice%5B361%5D=361 &so=weight

Tack för din input! Har du något förslag på en frågeställning som kan tänkas bjuda in till diskussion?

Kanske något om att Malmö Stad inte verkar ha vidtagit några åtgärder efter Barakats senaste uttalanden, trots att de enligt Cwejman delvis finansierar hans organisation. Detta är jag dock inte säker på i nuläget, det är bara baserat på några googlanden, så det känns minst sagt tunt.
Citera
2020-10-31, 21:29
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Tack för din input! Har du något förslag på en frågeställning som kan tänkas bjuda in till diskussion?

Kanske något om att Malmö Stad inte verkar ha vidtagit några åtgärder efter Barakats senaste uttalanden, trots att de enligt Cwejman delvis finansierar hans organisation. Detta är jag dock inte säker på i nuläget, det är bara baserat på några googlanden, så det känns minst sagt tunt.
Det beror på vad du vill ha ut av tråden. Vill du diskutera Malmö Stads finansiering och begränsa dig till det eller vill du ha en tråd där du vill diskutera Barakat ur ett bredare perspektiv där Malmö stads finansiering är en av frågeställningarna men inte den enda?
Citera
2020-10-31, 21:37
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det beror på vad du vill ha ut av tråden. Vill du diskutera Malmö Stads finansiering och begränsa dig till det eller vill du ha en tråd där du vill diskutera Barakat ur ett bredare perspektiv där Malmö stads finansiering är en av frågeställningarna men inte den enda?

Det tycker jag är en väldigt bra fråga, vad tror du leder till mest intressant/dynamisk diskussion? Jag har svårt att avgöra det.
Citera
2020-11-01, 19:40
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Det tycker jag är en väldigt bra fråga, vad tror du leder till mest intressant/dynamisk diskussion? Jag har svårt att avgöra det.

Nu var det inte jag som fick frågan, men jag vill ändå svara.

Som regel brukar det vara så att om man i en trådstart vill diskutera 1 specifik sak som en viss person förknippas med, så brukar automatiskt sak 2-37, som personen också förknippas med, dyka upp i diskussionen.

Därför tycker jag du ska ha en bred trådstart med flera frågeställningar. Det är ju uppenbart att du är bra på att hitta och samla ihop viktigt information med tanke på inlägg nr 2 i den här tråden. Så redovisa lite fakta och funderingar inklusive länkar kring varje fråga. Det ökar intresset och ger mer diskussionsunderlag.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2020-11-01 kl. 19:44.
Citera
2020-11-01, 21:31
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Nu var det inte jag som fick frågan, men jag vill ändå svara.

Som regel brukar det vara så att om man i en trådstart vill diskutera 1 specifik sak som en viss person förknippas med, så brukar automatiskt sak 2-37, som personen också förknippas med, dyka upp i diskussionen.

Därför tycker jag du ska ha en bred trådstart med flera frågeställningar. Det är ju uppenbart att du är bra på att hitta och samla ihop viktigt information med tanke på inlägg nr 2 i den här tråden. Så redovisa lite fakta och funderingar inklusive länkar kring varje fråga. Det ökar intresset och ger mer diskussionsunderlag.

Tack för ditt svar!

Jag tänker att en frågeställning kan röra hans trovärdighet. Nedan postar jag ett stycke från samma text av Cwejman som jag länkade till i ett tidigare inlägg:

Citat:
Det vore illa nog om Barakat vore en radikal i marginalen av samhället. Men han är en av svensk offentlighet omhuldad person. En imam som sägs agera brobyggare, en länk mellan världar. En person som mittfåran i det svenska samhället identifierat som en konstruktiv kraft. Förra året fick han, tillsammans med rabbinen Moshe-David HaCohen, Malmö stads pris för mänskliga rättigheter för deras gemensamma arbete mot hat och rasism.

Samtidigt uttrycker Barakat tydligt en radikal syn på det sekulära samhället och anser försöken att isolera och motarbeta radikal islamism som rasism grundad på radikal-nationalistiska ståndpunkter.

https://www.gp.se/ledare/svensk-islamism-i-f%C3%A5rakl%C3%A4der-1.36356113

Det hade varit lättare för mig att förstå hur Malmö Stad resonerar om Barakat kompromisslöst tog avstånd från radikal islamism varje gång frågan kommer på tal, men det tycks han inte göra. Som ett led i detta funderar jag över Malmö Stads trovärdighet, är de bra på att prioritera hur skattemedel och priser bäst ska fördelas? Hur har de resonerat?

En rubrik som lyder: "Vad vet vi om Salahuddin Barakat, ordförande för Islamakademin i Malmö?", eller liknande kanske kan vara en början, en bred sådan tänker jag?

Jag kan inleda med citat från Cwejmans och Kurdis texter för att förmedla hur han och hans organisation tagit emot stöd från Malmö Stad, det kanske räcker som början för en sådan tråd?

En frågeställning om exempelvis trovärdighet kanske trots allt skulle kunna begränsa mer än tillföra? Jag tar tacksamt emot förslag på hur frågeställningar skulle kunna formuleras.
Citera
2020-11-05, 23:40
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltKlart
denne herre*

Under tiden kan du försöka få till en tydligare rubrik som säger något om trådens inriktning också istället för att bara skriva ut personens namn.

Eventuellt kan du utveckla dina egna reflektioner lite utförligare. Bortsett från frågeställningen består de bara av två meningar i näst sista stycket. Men se till så det inte blir för långdraget istället bara. Det räcker nog med några rader till.

Tack, jag ska fundera över de sakerna. Jag vill ha en bred tråd som inte är lika begränsade som de tidigare som finns om honom, men jag tar åt mig av dina synpunkter och ska försöka komma på bättre formuleringar.
Citera
2021-09-01, 22:52
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Hej, jag skrev en text som jag funderar på att ha som en trådstart. Jag kommer att bifoga den nedan, efter mina frågor.

1) Finns redan en liknande tråd?

2) Är den irrelevant? Dålig i allmänhet eller som diskussionsunderlag? Tråkig?

3) Om den inte är tillräckligt bra, men heller inte bortom räddning, vad skulle krävas för att göra den acceptabel?

4) Om jag postade den, i vilket delforum skulle den i så fall passa bäst?

5) De delar som jag satte mellan spoilertaggar tillför nog inget. Jag borde nog bara ta bort de delarna egentligen va? (De uppstod av någon anledning när jag skulle formulera mig).

Nedan följer den tilltänkta trådstarten, rubriken är den första meningen med fet stil:

Vad hade du gjort om du föddes i Somalia?

I denna övning ponerar jag att du återföds i Somalia, dock kommer du ihåg ditt förra liv i Sverige och kunskapen du tog med dig till graven.

Vad skulle du göra om du föddes som en genomsnittlig somalisk man? Alltså genetiskt med en typisk bakgrund, du minns fortfarande ditt förra liv.

Vad skulle du göra om du föddes som en somalisk kvinna?

Jag valde somalier som exempel för att de ofta är de mest bespottade tillsammans med romer om jag inte är ute och seglar.

Själv hade jag nog som man försökt ta mig till närmsta universitet och försökt utbilda mig till något som gav mig större frihet.

Som kvinna hade jag nog ärligt talat försökt fly till ett trevligare land. Konverterat från islam (om det var vad jag uppfostrats till) till skepticism eller en religion som gav mig större frihet och självständighet.

Hur tror ni att det hade gått för oss som genomförde just detta experiment?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in