2020-10-17, 01:15
Medlem
topsolopsolajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Här svarade du på din egen fråga.
Tvätten är inte ren.
Handduk, underkläder och strumpor tvättar du i 60 grader.
Träningskläder i 40 grader.

Tycker att du ska köpa ett speciellt rengöringsmedel till tvättmaskinen nu första gången då den är full av bakterier.

Träningskläderna köper du ett speciellt tvättmedel till finns både i vanliga butiker, sportaffärer och på nätet.
Obs. Inget sköljmedel.

Första gången kan du även köra dina andra kläder i samma som du har till träningskläderna för att få bort bakterier.

Om detta mot förmodan inte hjälper så finns det något som heter "luktborttagare" som du häller i facket för sköljmedel.

Ett tips är att du nog ska tvätta igenom både kläder och lakan, även det du har i garderoben.

När man själv känner att man luktar illa så har andra känt det länge så även om du inte tycker att dina andra kläder luktar så tror jag att de gör det eftersom du har kört på snabbtvätt så länge.

Alla kan göra misstag men nu är du ju villig att få bukt med problemet.
Lycka till och om du undrar något mer om tvätt så är det bara att fråga.

Tack för jättebra tips. Jag tänkte testa med ättika/bikarbonat i morgon men fungerar inte det så ska jag titta på speciella tvättmedel för träningskläder eller luktborttagare.
Citera
2020-10-17, 01:25
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topsolopsolaj
Tack för jättebra tips. Jag tänkte testa med ättika/bikarbonat i morgon men fungerar inte det så ska jag titta på speciella tvättmedel för träningskläder eller luktborttagare.

Bikarbonat kan du ha på handdukar men inte på träningskläder.

Googla på hur man tvättar med bikarbonat och ättika så ser du om du tycker att det är värt besväret.
Man måste då köra samma tvätt 2 gånger.
Även citronsyra behövdes.

Tycker bara att det verkar komplicerat när allt redan finns färdigt men har man dåligt med pengar så är husmorstipsen billigare.

Återkom gärna med en uppdatering!
Citera
2020-10-17, 01:47
Medlem
topsolopsolajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Bikarbonat kan du ha på handdukar men inte på träningskläder.

Googla på hur man tvättar med bikarbonat och ättika så ser du om du tycker att det är värt besväret.
Man måste då köra samma tvätt 2 gånger.
Även citronsyra behövdes.

Tycker bara att det verkar komplicerat när allt redan finns färdigt men har man dåligt med pengar så är husmorstipsen billigare.

Återkom gärna med en uppdatering!

Såg bara detta när jag googlade och hade tänk för att göra rent maskinen utan kläder, men har sett mycket olika nu.

Rengör tvättmedelsfacken ordentligt.
Blanda fyra matskedar bikarbonat med fyra matskedar vatten. Rör ihop till en smet. Det här kommer att vara ditt tvättmedel.
Mät upp fyra deciliter ättika och häll detta ner i trumman. Blandningen av bikarbonat och vatten häller du där tvättmedlet ska placeras.
Kör ett program på högsta värme.
Avsluta med att rengöra runt öppningen med en svamp. Därefter kan du torka av maskinen med lite vatten.
Rengör filtret i tvättmaskinen. Här samlas klädfibrer, hårstrån, gammalt jox som fastnat i fickorna.
Glöm inte heller att alltid lämna tvättmedelsfacket och dörren till trumman öppen efter tvätt, så att maskinen torkas ut ordentligt mellan varven.
Citera
2020-10-17, 01:59
Medlem
TuckerandDales avatar
Tvätta alltid handdukar i 60grader utan sköljmedel. Minst en gång i veckan ska du göra det om du duschar normalt. Kolla filtret i tvättmaskinen med och kör ett 90 program med klorin om problemet kvarstår trots ordentlig tvättning på 60grader. Kör 90 programmet utan kläder eller handdukar i maskinen, möjligtvis vittvätt som tål så höga temperaturer.
Citera
2020-10-17, 02:01
Medlem
TuckerandDales avatar
Kör du på snabbprogram så kan felet vara där. Det blir inte rent.
Citera
2020-10-17, 02:15
Medlem
LenaPauls avatar
Jävla nollor i tråden är ni rädd för fitta också?
Självklart ska man kunna använda handdukar mer än en gång, testa 60 grader tvätt.
Citera
2020-10-17, 02:25
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Såg bara detta när jag googlade och hade tänk för att göra rent maskinen utan kläder, men har sett mycket olika nu.

Rengör tvättmedelsfacken ordentligt.
Blanda fyra matskedar bikarbonat med fyra matskedar vatten. Rör ihop till en smet. Det här kommer att vara ditt tvättmedel.
Mät upp fyra deciliter ättika och häll detta ner i trumman. Blandningen av bikarbonat och vatten häller du där tvättmedlet ska placeras.
Kör ett program på högsta värme.
Avsluta med att rengöra runt öppningen med en svamp. Därefter kan du torka av maskinen med lite vatten.
Rengör filtret i tvättmaskinen. Här samlas klädfibrer, hårstrån, gammalt jox som fastnat i fickorna.
Glöm inte heller att alltid lämna tvättmedelsfacket och dörren till trumman öppen efter tvätt, så att maskinen torkas ut ordentligt mellan varven.

Har du tvätt som tål 90 grader så kör på det!
Kostar inte mycket att prova!
Citera
2020-10-17, 02:51
Medlem
LemPicas avatar
Förstår inte varför handduken plötsligt börjat lukta, den använder man ju efter man duschat rent sej.
Den borde ju lukta duschkräm snarare.
Eller tar du snabba halvslarviga duschar?
Att träningskläderna luktar är mer förståeligt då dom sitter på en svettig kropp.
Citera
2020-10-17, 09:04
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Jag har den senaste tiden märkt att kläder och handduk jag använder luktar illa.

Tidigare har jag kunnat haft en duschhandduk i någon vecka utan problem men nu börjar den lukta illa efter 1-2 duschar, jag har inte ändrat på något förutom kanske tvättmedel men borde väl inte vara det, använder samma duschtvål som alltid och samma deo.
Har liknande problem. Det verkar finnas olika typer av stinkande mögel, varav vissa försvinner i tvätten medan andra istället överlever och (sakta men säkert) sprids i tvätten.

Har löst problemet någorlunda genom att variera typen av tvättmedel och ibland tvätta svinvarmt.

Verkar även som sol & vind tar död på möglet (fast där jag bor vimlar det av folk på ett sätt som gör att det inte funkar att hänga ut tvätt).

Misstänker tyvärr att man kanske måste köpa nya kläder – och strikt hålla isär gammalt och nytt.
Citera
2020-10-17, 09:08
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Förstår inte varför handduken plötsligt börjat lukta, den använder man ju efter man duschat rent sej.
Den borde ju lukta duschkräm snarare.
För att mögelsporerna, som har överlevt tvätten, plötsligt aktiveras – och börjar stinka som fan – när de utsätts för (ren) fukt.
Citera
2020-10-17, 10:38
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
För att mögelsporerna, som har överlevt tvätten, plötsligt aktiveras – och börjar stinka som fan – när de utsätts för (ren) fukt.

Varför skulle handduken vara möglig?
Man hänger ju upp handduken så att den torkar efter användning.
Citera
2020-10-17, 12:26
Medlem
Man kan ju ha nån infektion i kroppen om man luktar illa.
Men föreslår att du använder en skvätt ättika istället för sköljmedel vid varje tvätt. Kläderna kommer inte lukta ättika efter som den lukten avdunstar. Tvätta alla kläder i minst 60 grader(fintvätt går bra). Sängkläder, handdukar och underkläder går ju i de flesta fall bra att köra på 90 grader. Använd både förtvätt och extra sköljning och rengör även väskor om du har träningskläder i en sån. Det kan hjälpa att stryka med desinfektionsmedel(finns på apotek) invändigt. Och se för guds skull till att tvätten är ordentligt torr innan du sätter in i skåp o dyl. Gympadojor kan man spreja med en blandning av ättika/vatten som tar bort dålig lukt.
Senast redigerad av hagelskur 2020-10-17 kl. 12:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in