• 4
  • 5
2020-10-17, 13:18
Medlem
Du är förmodligen inflammerad prova att skära ner på mejeriprodukter och ät mer frukt och grönt samt ta antiinflammatoriska kosttillskott som tex MSM och gurkmeja.

Men med detta sagt så är det väl klart handduken börjar lukta illa om du har den i flera veckor. Den står ju och är blöt varje gång du duschat.
Citera
2020-10-17, 16:10
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topsolopsolaj
Jag har den senaste tiden märkt att kläder och handduk jag använder luktar illa.

Tidigare har jag kunnat haft en duschhandduk i någon vecka utan problem men nu börjar den lukta illa efter 1-2 duschar, jag har inte ändrat på något förutom kanske tvättmedel men borde väl inte vara det, använder samma duschtvål som alltid och samma deo. Nu när jag använder handduken och känner att den luktar illa och inte orkar byta så kan jag känna att jag luktar likadant även dagen efter.

Idag kände jag att mina träningskläder luktade fruktansvärt äckligt, som spya, jag hade haft dem en gång tidigare. Tidigare har jag kunnat ha samma träningskläder ett par gånger utan problem.

Det går ju att lösa genom att tvätta handduk och kläder efter varje användning men undrar om det kan vara så att jag börjat lukta illa hela tiden utan att själv känna det, kan det vara något temporärt eller blir det så när man blir äldre?
Kanske ett tecken på att du har någon sjukdom?
https://nyheter.ki.se/sjukdom-kan-upptackas-genom-lukt
Citera
2020-10-17, 17:19
Medlem
Kör inte snabbtvätt. Det blir inte rent. Har du även diskmaskin så kan du jämföra hur en tallrik på snabbprogram mot vanligt program blir. Efter det väljer du aldrig snabbprogrammet.

Kör så hög temperatur som möjligt. De flesta vanliga kläder klarar 60 även om lappen säger 40. Är du osäker så släng in en träningströja med 60-tvätten. Funkar det så testa fler. Köp sedan bara plagg som går att köra i 60.

Variera tvättmedel. Olika sorter är bra på olika smuts. Köp ullkläder. Superbra att träna i. Luktar aldrig. De från Woolpower klara 60 grader.
Citera
2020-10-17, 21:25
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topsolopsolaj
Kollade lite på att göra rent tvättmaskinen och hittade detta, jag använder perverst mycket sköljmedel.

Text härifrån: https://skonahem.com/inredning/badru...sa-manga-satt/
DING! Där har vi det! Men varför använder du mycket sköljmedel? Man ska använda väldigt lite sköljmedel! Halv kopp räcker. Och kläder med "stretch" i typ gymkläder, simkläder, stretch jeans, ska man inte ha något som helst sköljmedel i.
Helst inte på handdukar heller eftersom det sabbar vattenupptagningsförmågan/absorption.

Tvättstugors maskiner brukar det gro svamp i (grått ludd) inne i facken som luktar sur fil. Mycket pga för mycket sköljmedel...!
Citera
2020-10-18, 18:08
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Varför skulle handduken vara möglig?
Man hänger ju upp handduken så att den torkar efter användning.
För att mögel finns i världen. Precis som krig, svält och naturkatastrofer. Och bristande allmänbildning.

Det verkar dock – enligt tråden – som att man KAN få död på (allt?) mögel genom att tvätta svinvarmt utan sköljmedel.

Trådproblemet är alltså att vissa mögelsorter vägrar försvinna i tvätten. Och dessutom SMITTAR andra plagg. Visst, själva mögel-möget försvinner ju, MEN sporer biter sig kvar. Sporer som jävligt bums, vid kontakt med fukt, blommar ut till stinkmögel.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in