• 1
  • 2
2020-10-13, 20:04
Medlem
SittFints avatar
Jag blev lite förbryllad när jag läste lagen. Det står så här:

Citat:
18 § Tobaksvaror, elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare får inte säljas eller på annat sätt lämnas ut i näringsverksamhet till den som inte har fyllt 18 år. Den som lämnar ut en sådan vara eller produkt ska förvissa sig om att mottagaren har uppnått nämnda ålder.

Om jag skulle ge min lillebror en dosa snus så är det ju inte näringsverksamhet. Det borde således vara lagligt?
Citera
2020-10-13, 20:10
Medlem
HermaeusMoras avatar
Nej det är fortfarande olagligt.
Men om du nu skulle göra det så är chansen väldigt liten att någon skulle göra något åt det så länge ni sköter det snyggt.
Citera
2020-10-13, 20:13
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Nej det är fortfarande olagligt.
Enligt vilken lag?
Citera
2020-10-13, 20:15
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Enligt vilken lag?
Enligt den svenska tobakslagen är det förbjudet att sälja eller överlåta tobak till barn under 18 år.
Citera
2020-10-13, 20:15
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Enligt den svenska tobakslagen är det förbjudet att sälja eller överlåta tobak till barn under 18 år.
Kan du citera var det står?
Citera
2020-10-13, 20:23
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Kan du citera var det står?
Artikel 16 i tobakskonventionen beskriver åtgärder för att minska försäljningen till personer under 18 år. Artikeln rekommenderar, förutom själva åldersgränsen, att alla ställen som säljer tobaksvaror skall
ha väl synlig information om åldersgränsen. Dessutom får tobaksvarorna inte vara direkt tillgängliga för kunden på försäljningsställena. Inte heller tobaksautomater får locka till köp eller vara tillgängliga för minderåriga. Därutöver skall det vara
förbjudet att tillverka och sälja godis och leksaker som liknar tobaksvaror samt att sälja cigaretter i små förpackningar eller dela ut cigaretter gratis. Dessutom förespråkas att säljare av tobaksvaror skall vara minst 18 år.
Länken leder till en pdf på sidan "tobaksfakta".
Citera
2020-10-13, 20:23
Bannlyst
Citat:

Läste den och såg ingenting om vad som gäller för andra än just näringsverksamheter.
Citera
2020-10-13, 20:24
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Artikel 16 i tobakskonventionen beskriver åtgärder för att minska försäljningen till personer under 18 år. Artikeln rekommenderar, förutom själva åldersgränsen, att alla ställen som säljer tobaksvaror skall
ha väl synlig information om åldersgränsen. Dessutom får tobaksvarorna inte vara direkt tillgängliga för kunden på försäljningsställena. Inte heller tobaksautomater får locka till köp eller vara tillgängliga för minderåriga. Därutöver skall det vara
förbjudet att tillverka och sälja godis och leksaker som liknar tobaksvaror samt att sälja cigaretter i små förpackningar eller dela ut cigaretter gratis. Dessutom förespråkas att säljare av tobaksvaror skall vara minst 18 år.
Länken leder till en pdf på sidan "tobaksfakta".
Du har med andra ord ingen källa som styrker att det är direkt olagligt att som privatperson ge tobaksvaror till en minderårig?
Citera
2020-10-13, 20:27
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Du har med andra ord ingen källa som styrker att det är direkt olagligt att som privatperson ge tobaksvaror till en minderårig?
Kolla mitt förra inlägg.
Citera
2020-10-13, 20:29
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Kolla mitt förra inlägg.
Jag har läst alla dina inlägg, men du har inte presenterat något som visar att det olagligt. Kom med en riktig källa och sluta gissa.

(För övrigt funkar inte länken heller)
Senast redigerad av SittFint 2020-10-13 kl. 20:36.
Citera
2020-10-13, 20:37
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Jag har läst alla dina inlägg, men du har inte presenterat något som visar att det olagligt. Kom med en riktig källa och sluta gissa.

Det är min källa
Citera
2020-10-13, 20:43
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Du får inte mer rätt för att du citerar exakt samma jävla text en gång till. Den där texten säger inte ett jävla jota om vad lagen säger, och den nämner heller inte vad som gäller för privatpersoner. Sluta låtsas som att du kan något om du har noll koll. Här har du tobakslagen ifall du vill läsa på: https://lagen.nu/2018:2088
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in