2020-10-13, 20:45
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Du får inte mer rätt för att du citerar exakt samma jävla text en gång till. Sluta låtsas som att du kan något om du har noll koll. Här har du tobakslagen ifall du vill läsa på: https://lagen.nu/2018:2088
Du vad om min källa och jag la fram den till dig.
Vad finns det att diskutera om du nu redan har svaret på din fråga?
Citera
2020-10-13, 20:46
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Artikel 16 i tobakskonventionen beskriver åtgärder för att minska försäljningen till personer under 18 år. Artikeln rekommenderar, förutom själva åldersgränsen, att alla ställen som säljer tobaksvaror skall
ha väl synlig information om åldersgränsen. Dessutom får tobaksvarorna inte vara direkt tillgängliga för kunden på försäljningsställena. Inte heller tobaksautomater får locka till köp eller vara tillgängliga för minderåriga. Därutöver skall det vara
förbjudet att tillverka och sälja godis och leksaker som liknar tobaksvaror samt att sälja cigaretter i små förpackningar eller dela ut cigaretter gratis. Dessutom förespråkas att säljare av tobaksvaror skall vara minst 18 år.

Det är min källa

Gäller näringsidkare inte privatpersoner som jag ser det..
Citera
2020-10-13, 20:47
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Du vad om min källa och jag la fram den till dig.
Vad finns det att diskutera om du nu redan har svaret på din fråga?
Du lade fram en källa som inte styrker det du påstår. Är det så svårt att fatta hur korkat det är?

Jag tycker det verkar som det är lagligt eftersom jag inte hittar något förbud mot det. Om du nu hävdar att det är förbjudet så borde du väl fatta att det åligger dig att visa lagtexten som förbjuder det?
Citera
2020-10-13, 20:47
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Gäller näringsidkare inte privatpersoner som jag ser det..
Ajdå då får jag dra tillbaka min källa.
Citera
2020-10-13, 20:48
Medlem
Citat:
Artikel 16 i tobakskonventionen beskriver åtgärder för att minska försäljningen till personer under 18 år. Artikeln rekommenderar, förutom själva åldersgränsen, att alla ställen som säljer tobaksvaror skall
ha väl synlig information om åldersgränsen. Dessutom får tobaksvarorna inte vara direkt tillgängliga för kunden på försäljningsställena. Inte heller tobaksautomater får locka till köp eller vara tillgängliga för minderåriga. Därutöver skall det vara
förbjudet att tillverka och sälja godis och leksaker som liknar tobaksvaror samt att sälja cigaretter i små förpackningar eller dela ut cigaretter gratis. Dessutom förespråkas att säljare av tobaksvaror skall vara minst 18 år.

Det är min källa

Detta gäller näringsverksamhet

Den handlar inte om en storebror ger en snusdosa till sin lillebror.

Och som svar till trådstartaren; nej, det är inte olagligt att ge sin lillebror snus eller cigaretter.
Det är heller inte olagligt för din lillebror att inneha tobaksvaror.
Citera
2020-10-13, 20:49
Medlem
SittFints avatar
Verkar som att det inte är olagligt nej. Intressant.

Citat:
Enligt 12 § tobakslagen är det förbjudet att sälja tobaksvaror till den som är under 18 år. Den som gör det riskerar att dömas till böter eller fängelse i högst sex månader enligt 27 § tobakslagen.

Det finns dock inget förbud mot att den som är under 18 år innehar eller brukar tobaksvaror. Det är alltså inte olagligt.

https://lawline.se/answers/bjuda-min...aror-ett-brott

Lawline är ju lite sisådär när det gäller trovärdigheten, men alltid något.
Citera
2020-10-13, 20:53
Medlem
Jag trodde åxå det var olagligt bara ge till under 18. Är det samma med sprit ? Lol
Är det lagligt att röka vanliga cigaretter när man är typ 10 år 7 ?
Konstigt isf hehe
Vad skulle en polis göra då?
Senast redigerad av troligengud 2020-10-13 kl. 21:02.
Citera
2020-10-13, 21:17
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Jag trodde åxå det var olagligt bara ge till under 18. Är det samma med sprit ? Lol
Är det lagligt att röka vanliga cigaretter när man är typ 10 år 7 ?
Konstigt isf hehe
Vad skulle en polis göra då?
Nej, det är inte samma sak med sprit.

Citat:
9 § Det är förbjudet att som ombud eller på därmed jämförbart sätt anskaffa alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat till den som enligt 7 eller 8 § inte har rätt att få sådan vara utlämnad till sig. Det är också förbjudet att i annat fall än som avses i 4 kap. 4 § andra stycket 1, 2 och 4- 7 i större omfattning tillhandagå annan med att anskaffa alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat.

Alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat får inte lämnas som gåva eller lån till eller bjudas den som inte har fyllt 20 år. I fråga om folköl gäller dock motsvarande den som inte har fyllt 18 år.

Det är dock tillåtet att bjuda den som inte har uppnått föreskriven ålder på en mindre mängd alkoholdryck eller alkoholdrycksliknande preparat under förutsättning att intag sker på platsen och under ordnade förhållanden samt det med hänsyn till den unges ålder och utveckling och omständigheterna i övrigt framstår som försvarligt. På serveringsställe gäller dock den åldersgräns som anges i 7 § andra stycket. Lag (2019:345).
Du får alltså bjuda minderåriga så länge du är med när det dricks och det är under lugna former. Att bjuda en 16-åring på ett glas vin till maten är helt ok.

Det är inte olagligt att dricka som minderårig, men då en minderårig som inte dricker tillsammans med den som gav spriten så kan den minderårige inte ha fått tag på spriten utan att det har skett ett brott. Därmed kan spriten förverkas.

Vad det gäller tobak vet jag inte riktigt. Tror inte polisen kan göra så mycket där förutom att berätta för föräldrarna.
Citera
2020-10-13, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Nej, det är inte samma sak med sprit.

Du får alltså bjuda minderåriga så länge du är med när det dricks och det är under lugna former. Att bjuda en 16-åring på ett glas vin till maten är helt ok.

Det är inte olagligt att dricka som minderårig, men då en minderårig som inte dricker tillsammans med den som gav spriten så kan den minderårige inte ha fått tag på spriten utan att det har skett ett brott. Därmed kan spriten förverkas.

Vad det gäller tobak vet jag inte riktigt. Tror inte polisen kan göra så mycket där förutom att berätta för föräldrarna.
Men det var ju lagligt bjuda på sprit åxå inom inhägnat område lol
Citera
2020-10-13, 21:23
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Men det var ju lagligt bjuda på sprit åxå inom inhägnat område lol
Områden behöver inte vara inhägnat. Men ja, det är lagligt att bjuda minderåriga på sprit under vissa förutsättningar.
Citera
2020-10-13, 23:53
Medlem
Den ende person som lagligt kan tillhandahålla en minderårig tobak eller alkohol, är dess förälder.
Citera
2020-10-14, 10:51
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Rat
Den ende person som lagligt kan tillhandahålla en minderårig tobak eller alkohol, är dess förälder.
Nej, det där är direkt felaktigt. Utdrag ur lagtexterna finns i tidigare inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in