• 3
  • 4
2020-10-14, 19:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Rat
Ang Tobaken

Lagen reglerar endast affärsidkande handel. Det är mao lagligt att tillhandahålla tobak till minderårig, om det sker utan vinstintresse.

https://lagen.nu/1993:581

Sanning med modifikation. "Utan vinstintresse" i sammanhanget betyder att den som "tillhandahåller", dvs. i vanligt språk "ger" en minderårig tobak, i princip inte håller på med tobak alls i näringslivet. Så tolkar jag detta. Ungefär att en "vuxen", dvs. myndig bjuder på tobak till en minderårig som "tigger snus/cigg" på busshållplatsen inte begår ett lagbrott, men om en kiosk, eller som vi här i Göteborg säger "gottaffär" delar ut gratis cigg och prillor till underåriga absolut begår brott.

(Observera, endast min lekmannatolkning av lagen).
Citera
2020-10-14, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Sanning med modifikation. "Utan vinstintresse" i sammanhanget betyder att den som "tillhandahåller", dvs. i vanligt språk "ger" en minderårig tobak, i princip inte håller på med tobak alls i näringslivet. Så tolkar jag detta. Ungefär att en "vuxen", dvs. myndig bjuder på tobak till en minderårig som "tigger snus/cigg" på busshållplatsen inte begår ett lagbrott, men om en kiosk, eller som vi här i Göteborg säger "gottaffär" delar ut gratis cigg och prillor till underåriga absolut begår brott.

(Observera, endast min lekmannatolkning av lagen).

Mycket möjligt. Lagtexterna blir mer eller mindre luddiga tolkningar för oss, om det inte finns exakta prejudicerande domar. Men tveksamt om det finns med tanke brottets lätta karaktär.
Man kan ju också se det som du skriver, som en marknadsföring, vilket jag inte tror är tillåtet.
Citera
2020-10-14, 20:01
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Rat
Mycket möjligt. Lagtexterna blir mer eller mindre luddiga tolkningar för oss, om det inte finns exakta prejudicerande domar. Men tveksamt om det finns med tanke brottets lätta karaktär.
Man kan ju också se det som du skriver, som en marknadsföring, vilket jag inte tror är tillåtet.

Sant. Men om "random" tonåring så att säga "tigger tobak" av random vuxen på busshållplats eller liknande, så begås det inte ett lagbrott om den vuxne ger tobak till den minderårige. Även om detta är synnerligen olämpligt, antar jag att det inte är ett brott mot lagen som diskuteras i tråden.

Tobak och alkohol har inte samma paragrafer i Sverige, jämfört med exempelvis delstater i USA.
(Vad jag vet har vi inte ATF här än).
Paragraferna som diskuteras handlar om näring$verksamhet..
Citera
2020-10-14, 20:08
Medlem
Ziayas avatar
Svar nej. I Finland är det olagligt. Om jag tolkar lagen rätt åker den som sålde till dig dit om det kommer fram att du gav bort tobaken till minderårig.

5 kap. 18 § och 9 kap. 2 §
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-2018-2088
Citera
2020-10-14, 20:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Om en förälder (och vårdnadshavare) bjuder sitt barn på något är föräldrabalkens paragrafer direkt berörda.

Totalt sant!
Men i så fall kan de bedömas ha brustit i sitt vårdnadshavandeskap/föräldraskap.
Om det "går överstyr". Att en vårdnadshavare "vill lära" en avkomma att "snus är äckligt, smaka på det", kan vara helt okej, i uppfostringssyfte. Men om vårdnadshavaren blir "snuslangare" för den omyndiga så är det antagligen brott mot annan lag än tobakslagen. Antar att det är sociala myndigheter som får ta tag i dylika fall. "Barnavårdsnämnden" som det hette på den gamla goda tiden. Bristande föräldraskap är normalt inte åtalbart.
Citera
2020-10-14, 20:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Svar nej. I Finland är det olagligt. Om jag tolkar lagen rätt åker den som sålde till dig dit om det kommer fram att du gav bort tobaken till minderårig.

Vad Lantdagen (numera finska riksdagen) har stiftat för lagar och dessas efterlevnad är synnerligen intressant, och kanske är vårt föredöme även i Sverige. Men jag antar att det är svensk lagstiftning som diskuteras här, och så vitt jag vet är "langning av tobak" inte totalförbjuden i Sverige, såvida det inte rör sig om tobakssäljare som säljer till underåriga.

Men jag är dock en lekman.
Citera
2020-10-14, 23:10
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya

Nja, inte riktigt. Det måste finnas anledning att anta langning kommer ske. Det räcker inte med att det händer. Det är en skillnad mot alkoholförsäljning på krogar. Där är bartendern ansvarig även för sådant.
Citera
2020-10-15, 17:13
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Nja, inte riktigt. Det måste finnas anledning att anta langning kommer ske. Det räcker inte med att det händer. Det är en skillnad mot alkoholförsäljning på krogar. Där är bartendern ansvarig även för sådant.
Självklart. Men jag menade att den som ger bort snus, cigg till minderårig inte begår ett brott. Näringsidkare kan anses göra det om de visste att den som köpte tänkte ge tobak till minderårig. Vilket är svårt att bevisa.
Oavsett. Svaret på TS fråga är ja.

edit. Alltså, man får ge bort tobak till de under 18 år utan att straffas
edit2. Med man menar jag privatpersoner.
Senast redigerad av Ziaya 2020-10-15 kl. 17:23.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in